Čína v posledných rokoch neváha míňať obrovské peniaze na to, aby svetu ukázala, akou úžasnou krajinou je. Problém je, že realita sa od ich marketingových brožúr dosť zásadne líši. A v snahe vyčistiť si imidž siaha aj po influenceroch, ktorí majú ukázať krajinu v tom peknom svetle.
Zdá sa, že niektorí za výlet zadarmo a peniaze navyše nemajú problém prikývnuť aj na čínsku propagandu a hovoriť a ukazovať iba to, čo sa im povie. Za celou akciou stála fiktívna firma Chinaseeing, ktorú v skutočnosti vytvoril známy český youtuber Martin Mikyska alias Mikýř.
Oslovili 40 známych influencerov a tváre z reality šou, z ktorých sa 7 dostavilo na osobné stretnutie alebo sa pripojilo online. Mnohí z nich majú stovky tisíc followerov. Prišli mená ako Bára Mlejnková (Survivor 2023), Stanka Lučková (Ruže pre nevestu), Táňa Bystroňová, Natálie Smutná, Lada Kašparová, Pavel Mareš alias Pufflick spolu s Ráchel Karnižovou.
Stretnutie prebehlo vo výnimočne „čínsky“ naladenej miestnosti, kde nechýbali čínske dekorácie a ani skryté kamery. Influencerom bol predstavený itinerár výletu do Číny, kde mali vytvárať pozitívny obsah — samozrejme, až po schválení.
Zakázané veci a radosť z Komunistickej strany Číny
Zástupcovia falošnej firmy im rovno vysvetlili, že sú témy, o ktorých sa nehovorí. Napríklad medvedík Pú – ten má v Číne ban, lebo ľudia tvrdia, že sa podobá na prezidenta Si Ťin-pchinga, a robili si z toho žarty. Nikomu z prítomných to však neprišlo zvláštne. Influencerom predložili 12-stranovú zmluvu v češtine aj čínštine. Niektorí si ju ani neprečítali celú a rovno podpísali. Rachel sa zaujímala, či dostanú kompenzáciu za ušlý zisk. Keď sa dozvedela, že 500 € denne, zahlásila: „Výborne, deal.“

Pufflick, ktorý predtým kritizoval Honziho Michálka (český influencer, ktorý išiel na takýto výlet do Číny a podporoval tamojšiu propagandu, bola z toho veľká kauza), ako sa uvádza vo videu, sa síce zaujímal o to, že nemôžu povedať, že ide o spoluprácu – ale zmluvu aj tak podpísal. Ráchel mu ešte do toho skočila, že by to neriešila, keď to druhá strana tak chce.
Keď influencerom pustili napríklad video s páriacimi sa pandami a povedali im, že je zvykom pri tom tlieskať, bez váhania to urobili. Potom dostali scenár, kde mali prejavovať radosť z víťazstva Komunistickej strany Číny, ktorá v krajine vládne sama a jediná desiatky rokov. A aj tu — žiadne pohoršenie, len úsmevy do kamery.
Táto „skrytá kamera“ od Mikýřa jasne ukazuje, ako ľahko sa môže niekto nevedome stať súčasťou propagandy. Stačí trocha peňazí, pár milých slov a z influencerov sa môžu stať nástroje na šírenie propagandy.