Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Štvrtok 26.12.2024
sk
Druhý sviatok vianočný | Štefan
cz
2.svátek vánoční | Štepán
, Štěpán

Z pohľadu dnešného Slováka, ako obyvateľa vnútrozemskej krajiny, je len ťažko predstaviteľné, že kedysi sme boli súčasťou veľmoci, ktorá disponovala vlastným vojnovým námorníctvom. Rakúsko-Uhorsko nikdy nebolo silným hráčom na mori, no dejiny Cisársko-kráľovského vojnového námorníctva určite stoja za pozornosť.

Ríša Habsburgovcov mala prístup k moru zabezpečený vďaka prístavom v Jadranskom mori. Hlavný prístav vojnových lodí sa nachádzal v Pule (dnes Chorvátsko). Ďalšie významné základne boli v Terste (dnes Taliansko) a v Kotore (Čierna Hora).

Vznik

Kaiserliche und königliche Kriegsmarine/Császári és Királyi Haditengerészet/Cisársko-kráľovské vojnové námorníctvo vzniklo v roku 1867, súčasne s tým, ako sa Habsburská ríša pretransformovala na Rakúsko-Uhorsko. Lode boli označované SMS, čo je skratka pre Seiner Majestät Schiff (loď jeho veličenstva).

profimedia

Cisársko-kráľovská flotila

Tesne pred vypuknutím prvej svetovej vojny malo Rakúsko-Uhorsko k dispozícii 56 plavidiel. Počas štyroch rokov vojny sa ich rady rozšírili o ďalších 30 kusov. Ríša Habsburgovcov cez vojnu stratila 17 lodí alebo ponoriek. Početný stav posádok a ďalšieho personálu predstavoval v roku 1914 20-tisíc mužov.

Otvorenie Veľkej vojny

Tým najzávažnejším (a zároveň posledným) stretom, do ktorého Rakúsko-Uhorsko zasiahlo, bola prvá svetová vojna. Lavínu svetového konfliktu spustilo rakúsko-uhorské vyhlásenie vojny Srbsku (28. júl 1914) a následný útok na Belehrad. Ríša sa mohla spoliehať na podporu svojich spojencov (tzv. ústredné mocnosti) – Osmanskú ríšu, Bulharsko a predovšetkým mocné Nemecko.

profimedia

Rakúsko-uhorskí vojaci v Belehrade

V noci z 28. júla na 29. júla sa trojica rakúsko-uhorských obrnených lodí (tzv. monitory), zakotvených na Dunaji, priblížila k Belehradu a spustila paľbu. Tento útok bol štartovným výstrelom masakru, ktorý si v nasledujúcich štyroch rokoch vyžiadal 30 miliónov životov. Cisársko-kráľovské jednotky čelili mnohým štátom združeným v aliancii zvanej Dohoda.

Česi a Slováci na mori

Rovnako ako v celom štáte, aj v C. a K. námorníctve sa stretávali príslušníci mnohých národností. Privilegované postavenie mali Nemci (resp. Rakúšania, v tom čase sa národnosť určovala podľa reči) a Maďari, ktorí obsadzovali väčšinu veliteľských pozícií. Slováci tvorili len 0,4 % námorného personálu.

profimedia

305 mm mínomet vyrobený v závodoch Škoda

Zastúpenie Čechov je úplne iný prípad. V námorných silách slúžilo až 10,6 % Čechov. Výzbroj mnohých lodí a námorných pevností tvorili delá z plzenského závodu Škoda, predstavujúce úplnú svetovú špičku. Čech Bořivoj Radoň to z radov českých a slovenských námorníkov dotiahol najďalej. Získal hodnosť kontraadmirála a velil krížniku Sankt Georg.

Vo víre svetových udalostí

Počas niekoľkých desaťročí existencie rakúsko-uhorského dvojštátia jeho námorné sily zavítali do mnohých kútov sveta. V mierových dobách navštívili všetky oceány a rôzne úlohy plnili blízko aj ďaleko od domova. V roku 1900 boli cisársko-kráľovské lode nasadené proti silám Boxerského povstania v Číne.

profimedia

Čínska ilustrácia znázorňujúca členov ôsmich armád intervenujúcich v krajine

Počas prvej svetovej vojny bolo hlavným operačným priestorom rakúsko-uhorských lodí Jadranské more. Ich hlavnými oponentmi v tejto oblasti boli Francúzi, Briti, Austrálčania, neskôr aj Taliani a Američania. V Stredozemnom mori pôsobilo dokonca japonské loďstvo, ktoré predstavovalo ďalšieho nepriateľa.

Úspechy počas prvej svetovej vojny

Odborníci hodnotia výkony rakúsko-uhorského vojnového loďstva prevažne pozitívne. Síce nedosiahlo žiadne fantastické úspechy, ktoré by zmenili beh vojny (čo sa od neho vôbec ani neočakávalo), zverené úlohy dokázalo plniť a viazať početné sily mocnejšieho protivníka.

Public domain

Rakúsko-uhorská ponorka U-5

Cisársko-kráľovské lode podnikali útoky na talianske prístavy, hliadkovali v Jadranskom mori a kládli mínové polia. Prekvapivo úspešné boli ponorky. Na tú dobu relatívne novú zbraň sa podarilo efektívne nasadiť. Za obeť rakúsko-uhorským ponorkám padli aj dva významné krížniky – francúzsky Léon Gambetta a taliansky Giuseppe Garibaldi.

profimedia

Léon Gambetta dlho predtým, ako ho doriadila ponorka

Skaza lode Szent István

Vojna, samozrejme, prináša aj straty. Najväčšou katastrofou v histórii rakúsko-uhorského námorníctva je zničenie SMS Szent István. Bojová loď triedy Tegetthoff niesla meno prvého uhorského kráľa a bola považovaná za jednu zo štyroch najlepších lodí ríše. Obrovská loď s posádkou 1087 mužov padla za obeť malému člnu, obsluhovanému ôsmimi mužmi.

profimedia

Szent István

Stalo sa to 10. júna 1918, keď cisársko-kráľovská flotila podnikla výpad, ktorým sa snažila prelomiť blokádu Otrantského prielivu. Skupina narazila na dvojicu talianskych torpédových člnov MAS. Taliani sa nezľakli, úspešne prenikli k veľkým lodiam a vypálili torpéda.

profimedia

Posádka talianskeho člnu MAS-15

Čln MAS-21 zaútočil na Tegtthoff, ktorú sa mu však nepodarilo zasiahnuť. MAS-15 bol oveľa úspešnejší, pretože Szent István trafil nie jedným, ale hneď dvomi torpédami. Pýcha Rakúsko-Uhorska sa začala pomaly nakláňať na bok, až kým sa úplne neprevrátila a neponorila. Zahynulo 89 členov posádky.

Vrak Szent Istvána bol objavený v 70. rokoch juhoslovanskou loďou. V súčasnosti je považovaný za pamiatku chránenú chorvátskym ministerstvom kultúry. Potopenie lode Szent István bolo zaznamenané na video, čo je v prvej svetovej vojne úplne ojedinelý prípad:

Koniec vojny

V posledných dvoch rokoch vojny všetkými ozbrojenými zložkami monarchie otriasal úpadok morálky a početné vzbury. Prebúdzali sa národnostné vášne – menšinové národy odmietali ďalej bojovať pod cudzou vlajkou, množstvo mužov bolo jednoducho unavených a nevidelo zmysel v pokračovaní vojny. Najväčšie vzbury prepukli v Kotore, v Pule a v Boke Kotorskej.

profimedia

Prístav Pula, 1918

V marci 1918 bol za hlavného veliteľa flotily vymenovaný kontraadmirál Miklós Horthy, čo však nepriaznivú situáciu nijako nezmenilo. Rakúsko-uhorské loďstvo nemalo viac možnosť ovplyvniť výsledok konfliktu. Vojna sa však rozhodla inde a 4. novembra 1918 vstúpilo do platnosti prímerie. V tom čase sa krajina rozpadala a vzniklo mnoho nových štátov, medzi nimi aj Československá republika.

Dedičstvo

Po kapitulácii Rakúsko-Uhorska a rozpade ríše sa minulosťou stalo aj Cisársko-kráľovské vojnové loďstvo. Dňa 30. októbra 1918 cisár Karol rozhodol o odovzdaní lodí novovznikajúcemu štátu Kráľovstvo Srbov, Chorvátov a Slovincov (neskôr Juhoslávia). Veľkú časť lodí si rozdelili víťazné štáty Dohody ako korisť.

profimedia

Noviny oznamujú koniec vojny

Zaujímavosťou je, že Československo po svojom vzniku zriadilo Velenie čs. námorníctva. V krajine bez prístupu k moru boli jeho činnosti spojené hlavne s integráciou rakúsko-uhorských námorníkov českej a slovenskej národnosti do čs. armády, velením riečnych lodí a námornou prepravou čs. legionárov, nachádzajúcich sa v zahraničí.

Pamätník dávnych čias

Veľmi pútavý príbeh má za sebou riečny monitor SMS Bodrog. Loď triedy Temes bola dokončená v novembri 1904 a o desať rokov neskôr bola jednou z tých lodí, ktoré ostreľovaním Belehradu započali prvú svetovú vojnu. Bodrog bola veľmi aktívna počas celej vojny, v roku 1918 však zapadla na plytčinu, kde ju Srbi zajali.

Kilophot G.m.b.h. Vienna

SMS Bodrog pod vlajkou Rakúsko-Uhorska

Pod novým manažmentom loď dostala meno Sava a pod juhoslovanskou vlajkou plávala až do roku 1962! Počas druhej svetovej vojny prežila útok nemeckej Luftwaffe. V 21. storočí prešla významnou rekonštrukciou a od roku 2019 slúži ako plávajúce múzeum v Belehrade. Ide o jednu z posledných dochovaných lodí vyrobených v dávno zaniknutom Rakúsko-Uhorsku.

Zdroje: wikipedia.org, vuapraha.cz


Tagy:

Peter Strhan
Venujem sa predovšetkým témam ako internetová kultúra, súčasné trendy a memes. Blízko mám aj k hudbe, vede a histórii.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.