Raťafák Plachta, Drobček a Kuko. To sú zrejme tri najslávnejšie slovenské bábky, s ktorými vyrástli generácie detí. Ako tieto legendy televíznych obrazoviek vznikli? V čom spočívalo tajomstvo úspechu? Čo sa s týmito bábkami stalo po ukončení ich programov? Je možné ich niekde vidieť?
Bábkarstvo sa na Slovensku výrazne rozšírilo až v 20. storočí, predovšetkým vďaka českým bábkohercom. Po vzniku televízie tvorili bábkarské vystúpenia podstatnú časť vysielania pre deti. Neskôr v tomto segmente vzniklo niekoľko bábok, ktoré sa medzi deťmi stali hotovými fenoménmi. Preto sa dá povedať, že zlatou érou detských bábok boli na Slovensku 70. – 90. roky minulého storočia.
Toto sú príbehy troch ikonických bábok zo slovenských detských programov:
Raťafák Plachta
„Máte/mali ste ho radi? Ja osobne som sa ho strašne bála, neznášala som ho. Bŕŕ. Mala som z neho len depresie a nemohla som spať,“ znie príspevok na jednom zo slovenských fór. Viaceré komentáre s autorkou súhlasia, iní ľudia zasa tvrdia, že Raťafák Plachta bol super.
Raťafák je asi najkontroverznejšou bábkou na Slovensku. Niektorí ho milujú, niektorí nenávidia. Jeho neforemné telo, dlhý krk a strapatá hlava vytvárali vzhľad, ktorý mnohých divákov strašil. Ikonická bábka vystupovala v relácii Slniečko určenej hlavne pre deti v predškolskom veku.
Odporúčame prečítať:
Slováci vo vtipnej dokresľovačke ukázali, ako si predstavujú ideálny relax
Raťafák bol veľmi ukecaný, priateľský, a hoci často pôsobil troška hlúpučko, vždy sa nechal poučiť a spolu s ním sa učili aj deti. Už krátko po svojej premiére v roku 1980 Raťafák zničil budovanú ilúziu a ukázal dvojicu bábkohercov, ktorá ho ovládala.
Raťafák Plachta polarizuje ľudí ako na Slovensku, tak aj v iných krajinách. Vďaka sile internetu sa stal známym za hranicami a bizarným vzhľadom púta pozornosť na sociálnych sieťach. Vzniklo o ňom dokonca aj veľmi informatívne video v angličtine.
Originálna bábka sa po ukončení programu Slniečko údajne dostala do vlastníctva súkromnej osoby, ktorá ju neskôr používala na rôzne humorné účely. Raťafák kandidoval za primátora Bratislavy aj prezidenta Slovenskej republiky. S ceduľou „Každá žena je krásna“ sa objavil na vyhlasovaní Miss Universe 2008. O Raťafákovi bola vytvorená aj hororová PC hra.
Bábku Raťafáka vytvorili Peter Cigáň a Miroslav Duša. Na jej rozpohybovanie boli potrební dvaja ľudia, ktorými boli Štefan Kulhánek a Dušan Štaude. Prvý z dvojice bábke požičal svoj hlas. Nie je jasné, koľko bábok Raťafákov bolo vyrobených. Tá, ktorá bola používaná v Slniečku, bola nájdená v roku 2018 v Bratislavskom bábkovom divadle a teraz je vystavená v Múzeu bábkarských kultúr a hračiek na hrade Modrý Kameň.
Drobček (Matelko)
Na Slovensku máme zopár fenoménov, ktorých hovorový názov je známejší ako ich skutočný názov. Rovnako ako pesnička Sklíčka dotykov sa nevolá Sklíčka dotykov, ale Ty, ja a môj brat, sa ani známa bábka Matelko v skutočnosti nevolá Matelko, ale Drobček.
Táto zámena zrejme vzišla z toho, že diváci programu MAlý-TELevízny-KOlotoč považovali slovo „Drobček“ len za oslovenie a zároveň im Matelko pripadalo ako skvelé meno pre bábku znázorňujúcu asi šesťročného chlapca. Pri tvorbe seriálu, ktorého scenár písala Veronika Bednárová, bolo použitých celkovo 18 bábok Drobčeka a výroba jednej trvala asi pol roka.
Televízny seriál s nesmrteľnou zvučkou mal premiéru v roku 1973 a nové diely (celkovo ich bolo takmer 400!) vychádzali osemnásť rokov. Úlohou programu bolo predovšetkým vzdelávať a vychovávať. Zvedavá postavička, ktorej hlas prepožičala Emília Tomanová, navštevovala rôzne profesie a spolu s detskými divákmi spoznávala, ako pracujú stavbári, pekári, športovci či umelci.
Drobček sa naučil aj mnoho praktických zručností do každodenného života, ako napríklad prečo je potrebné dbať na osobnú hygienu či slušné správanie. Nechýbali ani chytľavé pesničky a zábavné pasáže, vďaka ktorým sa v programe objavili aj známe osobnosti ako Karel Gott, Jana Nagyová (Arabela), Michal Dočolomanský alebo Jiří Lábus.
Diváci si hlavne s odstupom času všímajú menšie či väčšie politické odkazy vyplývajúce z vtedajšej politickej situácie. Niekto dokonca nazve Ma-tel-ko propagandistickým dielom a Drobčeka malým komunistom. Pri sledovaní epizódy o turizme na Slovensku, kde je divákom vysvetľované, prečo musíme mať dôkladne uzavreté hranice, sa súčasnému človeku chce smiať a zároveň aj trochu plakať – po skoro sedemnástich rokoch v Schengene má Slovensko skúsenosť, pri ktorej tieto argumenty jednoducho nemôžu uspieť.
Bábka Drobček bola vyrobená medzinárodne uznávaným bábkarom Antonom Dušom. Duša vytvoril hneď niekoľko kusov, ktoré sa líšili technickým prevedením aj veľkosťou. Najviac sa osvedčila marioneta.
Zaujímavosťou je, že prvý Drobček bol ukradnutý ešte v časoch socializmu. Jedna z bábok ležala dlhé roky uložená v sklade, až kým ju pani skladníčka Dagmar Katonová neumiestnila v jednej z kancelárií. Tento Drobček sa stal obrovskou miestnou hviezdou, ľudia sa s ním radi fotia a zdravia sa mu. Drobček z roku 1976 je vystavený v múzeu na Modrom Kameni.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane