Režisér Darren Aronofsky svojimi filmami často polarizuje kritikov aj divákov, a inak to nie je ani pri jeho novinke Veľryba. Tá práve vstupuje do našich kín a rozhodne ponúka poriadne silný zážitok.
Hoci, pokiaľ poznáš Aronofskeho filmografiu, tak vieš, že to nebude v žiadnom prípade zážitok príjemný či veselý. Režisérovou doménou sú totiž filmy, ktoré by sme bez preháňania mohli nazvať modernými tragédiami.
Stačí si spomenúť na snímky ako Requiem za sen, Wrestler, Čierna labuť či matka! Ani Veľryba z tohto žánrového zaradenia nevybočuje.
Snaha napraviť chyby minulosti
Hlavným hrdinom príbehu je morbídne obézny, samotársky učiteľ anglickej literatúry Charlie (Brendan Fraser). Pred ôsmimi rokmi opustil svoju manželku a dcéru kvôli milencovi, ktorý však následne zomrel. Charlie svoj žiaľ začal potláčať tým, že jedol. A jedol stále viac a viac.
Na začiatku príbehu má takmer 300 kíl a jeho váha si začína vyberať daň na jeho zdraví. Jeho jedinou blízkou kamarátkou je zdravotná sestra Liz (Hong Chau). Charlie vie, že mu nezostáva veľa času, a zo všetkých síl sa snaží napraviť vzťah so svojou dospievajúcou dcérou Ellie (Sadie Sink). Do jeho života vstupuje aj mladý kresťansky misionár Thomas (Ty Simpkins), ktorý sa snaží spasiť Charlieho dušu.
Brendan Fraser opäť na výslní
Stojí za zmienku, že takmer celý príbeh sa odohráva v priestore jedného malého bytu, z ktorého sa prakticky nepohneme. Film tak nezaprie, že je adaptáciou rovnomennej divadelnej hry (jej autor Samuel D. Hunter napísal aj scenár). To snímke dodáva skutočne nepríjemnú klaustrofobickú atmosféru. Zároveň to ale neznamená, že by to Aronofskeho výrazne limitovalo. Režisér a jeho tím dokážu aj v tomto priestore pozoruhodne čarovať s kamerou a záberovaním jednotlivých scén.
Po audiovizuálnej stránke ide vôbec o prepracovanú záležitosť. Okrem kamery si chválu zaslúži aj hudba, strih a, samozrejme, masky. To hlavné, na čom celý film stojí, sú však herecké výkony. Veľryba je vnímaná najmä ako veľký comeback Brendana Frasera, a treba povedať, že je to comeback zaslúžený. Fraser bez preháňania predviedol svoj doteraz životný výkon a do svojej úlohy dáva všetko.
Jeho Charlie je vykreslený veľmi ľudsky a empaticky a nie je problém sa naňho napojiť a fandiť mu (aj napriek chybám, ktoré urobil či robí). Hoci zábery jeho nekontrolovaného prejedania sú nakrútené ako depresívny body horor, stále v ňom vidíme najmä človeka, ktorý sa zo všetkých síl snaží napraviť chyby minulosti. Chvála a ceny, ktoré si Fraser za svoj výkon odniesol (vrátane nominácie na Oscara), sú teda absolútne zaslúžené.
Výborne mu sekundujú aj ďalší herci, hlavne Hong Chau (tiež nominovaná na Oscara) v úlohe chápavej a obetavej zdravotnej sestry Liz a mladá Sadie Sink (známa najmä zo seriálového hitu Stranger Things) ako Charlieho dcéra Ellie.
Tá, mimochodom, herecky rastie s každou ďalšou úlohou a už teraz patrí k najzaujímavejším mladým herečkám súčasnosti. Kvalitný výkon predviedol aj Ty Simpkins ako horlivý kresťanský misionár, hoci je pravdou, že jeho postava pôsobí v celom príbehu trochu nadbytočne.
Civilný ľudský príbeh
Aronofskeho réžia je mimoriadne sústredená a mnohým bude iste vyhovovať, že tentokrát natočil v zásade veľmi komorný príbeh bez prehnaných výkyvov k transcendentálnu. Režisér sa tentokrát skrátka držal na uzde a jeho novinka sa tak tónom blíži skôr k civilnému Wrestlerovi než k alegorickej matke! Dalo by sa mu, pravdaže, čo-to vytknúť. Napríklad, že miestami až príliš tlačí na pílu a hlavne v závere sa pokúša divákov dojať až príliš očividne. Našťastie, nikdy neskĺzne do prostého citového vydierania.
Veľryba tak vo výsledku ostáva emocionálne silným a ľudským portrétom jedného nešťastného človeka, ktorý napriek svojej neľahkej situácii nie je odovzdaný osudu, ale v ľuďoch stále vidí len to dobré. Skúmajú sa v nej témy odpustenia, odlišnej orientácie, viny či náboženstva a ponúka viacero podnetov k zamysleniu. Nejde síce o najlepší Aronofskeho film, ale v jeho filmografii sa rozhodne nestratí.
Herecky mu nie je čo vytknúť, a hoci obsahuje niekoľko problematickejších režisérskych rozhodnutí, stále ide o výborný film, ktorý bude v divákoch rezonovať. Návštevu kina by si teda nemal odkladať. 8/10