Sobota 27.4.2024
Jaroslav
Jaroslav

RECENZIA: Nová marvelovka Echo láka na Kingpina v podaní Vincenta D’Onofria. Dosahuje kvality posledného Lokiho?

Ako dopadol najnovší seriál od MCU Echo z nášho pohľadu?

V úvode roka 2024 k nám dorazil nový seriálový projekt od MCU – Echo. Seriál je dostupný odo dňa uvedenia so všetkými 5 epizódami v minutáži od 37 do 51 minút. Projekt sa predstavuje ako seriál, ktorý je súčasťou Marvel Spotlight. Ide o novú divíziu, ktorá na obrazovky divákov prináša obsah s prvkami neprístupnými mládeži, venovanú menej veľkolepým projektom.

Seriál, v hlavnej úlohe s hluchonemou herečkou Alaquou Cox, nám predstavuje mladú superhrdinku Echo. Tú sme mali možnosť prvýkrát vidieť v seriáli Hawkeye zo záveru roku 2021. Podobne ako každý projekt MCU, seriál nadväzuje na predchádzajúce udalosti. Echo, civilným menom Maya Lopez, sa vracia do svojho rodného kraja, kde sa stane obeťou ďalšieho útoku starého známeho nepriateľa.

Režisérmi seriálu sú Sydney Freeland a Catriona McKenzie. Scenár k jednotlivým epizódam napísali Marion Dayre, Steven Judd, Ken Kristensen, Josh Feldman, Ellen Morton, Chantelle Wells a Amy Rardin. Za kameru sa postavili Kira Kelly a Magdalena Górka. Po hudobnej stránke seriál zastrešil Dave Porter. Spolu uviedli do sveta seriál, ktorý žánrovo pojednáva s akčnou, dobrodružnou, krimi drámou.

Herecké obsadenie je pestré, pričom na scénu sa vracia opäť Vincent D’Onofrio, ktorého v rámci MCU nebolo vidieť od svojho posledného výstupu v seriáli Hawkeye. Ďalšími hercami sú Chaske Spencer, Tantoo Cardinal, Devery Jacobs, Cody Lightning, Graham Greene alebo Andrew Howard. Ako však seriál obstál z nášho pohľadu?

RECENZIA: Nová marvelovka Echo láka na Kingpina, Vincenta D'Onofria. Dosahuje kvality posledného Lokiho?
Marvel Studios/MovieStillsDB

Dej sa vracia k prízemnejším príbehom superhrdinov

Ako sme načrtli v úvode, Maya Lopez sa vracia do svojho rodiska, kde hľadá miesto na odpočinok po ťažkom boji a konfrontácii s Kingpinom zo záveru seriálu Hawkeye. V čase sa posúvame iba 5 mesiacov od udalostí v spomínanom seriáli. To znamená, že príbeh sa odohráva v roku 2025. Na scénu sa vracia tiež Kingpin, ktorý bude chcieť aj po predchádzajúcej konfrontácii dostať Echo späť pod svoje krídla.

Začneme pozitívnymi bodmi tohto seriálu. Marvel oficiálne zakomponoval udalosti zo sérií od Netflixu (Daredevila a ostatných Defenders) do posvätnej časovej osi MCU. Vďaka tomu môžeme počas rozprávania príbehu vidieť niekoľko odkazov na predchádzajúce projekty. Často sa nám naskytá pohľad na organizáciu Ten Rings (Shang-Chi, Iron Man) alebo Roxxon (Daredevil, Cloak & Dagger).

Zabudnutí superhrdinovia: Mighty Morphin Power Rangers v 90. rokoch rozpútali doslova šialenstvo medzi deťmi

Mohlo by ťa zaujímať:

Marvel Studios vie, ako vyrozprávať originálne príbehy, ktoré doposiaľ neboli vyrozprávané. Inak to nie je ani pri kultúre Choctwacov, kam siahajú korene aj samotnej Maye. Avšak, v tomto bode to začína veľmi kolísať. Namieste je vhodná veta: málo času, málo zábavy. Tento fakt postihuje množstvo podobných projektov, ako sme mohli vidieť tiež v minulosti.

Viaceré predchádzajúce udalosti, ktoré sa odohrali medzi Kingpinom a Mayou, sú v niektorých bodoch úplne prehliadnuté. Zabúda sa na fakt, že Echo Fiskovi strelila guľku do hlavy, a taktiež sa zabúda na fakt, že Kingpin je kráľom zločineckého podsvetia v New Yorku. Práve tieto skutočnosti diváka mnohokrát uvádzajú do momentov, keď sa chytáme za hlavu a čudujeme sa, prečo sa práve toto deje.

Marvel Studios/MovieStillsDB

Vzťahy medzi jednotlivými postavami doplácajú na spomínanú časomieru

Takmer všetky postavy, ktoré v seriáli vystupujú, sú úplne nudné, nepodstatné, nezaujímavé a divák si k nim nevybuduje absolútne žiadny vzťah. Výnimkou je, samozrejme, Vincent D’Onofrio, ktorý si ako Kingpin svojou charizmou kradne každú scénu pre seba. Je však veľmi smutné, že si na obrazovkách nevyslúžil viac priestoru. Jeho prednes je mrazivým pohľadom do duše potláčaného despotu a psychopata.

Naopak, hlavná hviezda seriálu Alaqua Cox sa nedokázala úplne presadiť. Aj keď na svoje obmedzené schopnosti dokázala krátko zažiariť, jej emócie prejavu sú doslova kameňom úrazu. Za zmienku stojí napr. záverečná konfrontácia s Kingpinom, keď divák absolútne nemôže mať pocit, že sleduje boj o prežitie. Silnejšiu hádku by sme mohli vidieť aj v čiernobielych hluchonemých filmoch z minulého storočia.

Žiaľ, ako bolo vyššie spomenuté, vedľajšie postavy sú nesmierne nepodstatné a nezaujímavé. Seriál sa nám počas rozprávania občas snažil presmerovať pozornosť na vzťah sesterníc Maye a Bonnie (Devery Jacobs). Avšak, okrem úvodnej scény tu tento vzťah nie je žiadnym spôsobom spracovaný. Podobne je na tom aj jej babka Chula (Tantoo Cardinal).

Pri jej postave divák netrpezlivo čakal, kým dôjde na určitú konfrontáciu s Mayou, avšak tento moment je, koniec koncov, úplne zanedbateľným. Marvel Studios ako jedna z divízií Walt Disney, ktorá je vnímaná ako jedna z najväčších spoločností sveta, by mala urgentne zapracovať na výbere správnych režisérov a scenáristov, pretože ich posledné príbehy sú hop alebo trop.

Marvel Studios/MovieStillsDB

Zvuková štylistika seriálu a spracovanie jednotlivých scén

Opäť začneme pozitívom. Tým je bezpochyby zvuková časť seriálu. Úvodná znelka od skupiny Yeah Yeah Yeahs so skladbou Burning je perfektná. Je len škoda, že sa viac hodí na špionážny seriál s Daredevilom než na Echo s prvkami kultúry Mayov. Ba práve táto znelka je tým, čo drží pozornosť diváka pri rozbehu seriálu, kým sa dostaneme k jadru celej epizódy.

Celkovú dramaturgiu hudobnej stránky zastrešili Dave Porter a Mato Standing Soldier, ktorí spolu odviedli výbornú prácu. Vďaka tejto vložke máme aspoň občas pocit, že sledujeme staré dobré seriály z Netflixu, ktoré boli správne prízemné a temné. Strih jednotlivých scén je však to najhoršie, čo na celkovom projekte rezonuje v pamäti náročných fanúšikov.