Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Sobota 2.11.2024
sk
cz
Památka zesnulých

Základom každej úspešnej firmy je schopný marketing. Preto do tohto odvetvia lejú firmy nekresťanské prachy, a o tých svetoznámych to platí ešte trojnásobne. Je však toto zárukou, že sa nikdy nič nepokašle? Určite nie.

Pretože aj majster tesár sa občas utne, a aj miliardová spoločnosť občas vypustí do sveta kampaň, za ktorú sa bude hanbiť ešte ďalších niekoľko desaťročí. A my sme pre vás takých reklamných kampaní vybrali hneď niekoľko.

1. Nintendo Wii a nevydarená súťaž

V roku 2007 usporiadala kalifornská rádio stanica KDND súťaž s bizarným názvom Hold Your Wee for a Wii (laický preklad – zadrž svoj moč kvôli Wii-čku). Podstatou súťaže bolo presne to, čo samotný názov hlásal – účinkujúci mali vypiť čo najväčšie množstvo vody a nepoužiť po tom toaletu. Kto vypil najviac, vyhral.

Čo sa na prvý pohľad zdalo byť celkom nevinné, malo v konečnom dôsledku fatálne následky. Všetkého totiž veľa škodí a voda nie je žiadnou výnimkou. Následkom intoxikácie vodou prišla o život 29-ročná mamička Jennifer Strange, ktorá sa súťaže zúčastnila, a súdy, pochopiteľne, pripísali vinu rádiu. Nevydarená srandička ich stála milióny dolárov (nehovoriac o premárnenom ľudskom živote).

Wikimedia Commons (https://en.wikipedia.org/wiki/File:Nintendo_Wii_Video_Game_Console_Pal.JPG)

2. Dolce & Gabbana a prehliadka v Šanghaji

V novembri 2018 značka Dolce & Gabbana v rámci príprav na blížiacu sa prehliadku v Šanghaji uverejnila sériu troch videí, ktoré mali módnych nadšencov na udalosť poriadne naladiť. Chcene či nechcene sa im však podarilo dosiahnuť úplný opak. Videá zachytávali čínsku modelku Zuo Ye, ako sa snaží čínskymi paličkami jesť tradičné talianske jedlá, napríklad pizzu či vychýrený dezert cannoli.

Prirodzene, že jej to týmto náčiním práve dvakrát nešlo a celá scenéria pôsobila viac než komicky. Ľudia sa však nesmiali. Známu módnu značku obvinili z rasizmu a oprávnene mali pocit, že sa vysmieva ich tradíciám a kultúre. Táto kampaň mala negatívny vplyv nielen na celkové povedomie o značke, ale aj na samotné predaje, keďže množstvo čínskych predajcov s ňou po incidente rozviazalo spoluprácu. Modelka Zuo zase tvrdí, že jej to takmer zruinovalo kariéru.

3. Audi a ojazdené autá

Nebolo to ani tak dávno – písal sa rok 2017, keď sa jedna z najznámejších automobilových spoločností rozhodla prirovnávať ženy k ojazdeným autám, a asi netreba vysvetľovať, prečo to dopadlo fiaskom. Dva roky dozadu dorazila na čínsky trh reklama, v ktorej si mladomanželia pred oltárom chceli povedať svoje áno. Obrad však prerušila budúca svokra a začala nevestu podrobne skúmať.

Ťahala ju za nos, pozerala sa za uši, do úst, na prsia a všetci svadobčania z toho boli úplne mimo. Napokon sa mamička pobrala na odchod a cestou k svojmu miestu kývla synáčikovi na súhlas, že si dobre vybral. Reklama končila frázou, že dôležité rozhodnutia treba robiť opatrne. Audi sa takto snažila nahnať ľudí na web stránku, ktorá predávala overené ojazdené autá s certifikátom, no sexistická poburujúca reklama asi nebola tou najlepšou cestou.

4. Pepsi a mier

Opäť sme v roku 2017, tentokrát sa však presúvame do segmentu sladených nápojov. Pepsi v spolupráci s Kendall Jenner pripravila reklamný spot, ktorý mal šíriť šľachetnú myšlienku o mieri a pochopení. Internetová modelka sa v ňom zúčastnila pouličného protestu, ktorý sa jej pomerne jednoducho podarilo dostať pod kontrolu. Ponúkla policajtovi dúšok Pepsi.

Mierumilovná kampaň vypálila vcelku nemierumilovne. Ľudia zúrili. Mali pocit, že spoločnosť neberie problémy, ktoré takéto protesty zvyčajne odrážajú, vážne, že sú im záležitosti ako rasizmus či policajná brutalita ukradnuté. Reklama im prišla viac než necitlivá a Pepsi sa ju napokon rozhodla stiahnuť.

5. American Apparel a ďalšia veľká vec

Deväť rokov dozadu sa populárna americká módna značka snažila rozšíriť okruhy potenciálnych zákazníkov a uviesť na trh kolekciu oblečenia v nadrozmerných veľkostiach. Na promo potrebovala najať plus-size modelky, no celý náborový proces bol prinajmenšom divný a požiadavky na plnoštíhle modelky zo strany firmy neboli celkom kóšer.

Padli výrazy ako booty-ful (pravdepodobne pokus o kombináciu slov krása a prdel) či full-sized fannies (opäť čosi so zadkami) a celé to pôsobilo nanajvýš urážlivo a posmešne. Nehovoriac teda o tom, že sa celá kampaň volala The Next Big Thing, čiže ďalšia veľká vec. A mali pravdu… bol to ďalší veľký prepadák.

Wikimedia Commons (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HK_Admiralty_Queensway_Plaza_%E9%87%91%E9%90%98%E5%BB%8A_mall_shop_American_Apparel_clothing_Nov-2013.JPG)

6. MAC a príšerná oslava

Pred tromi rokmi sa kozmetická firma MAC Cosmetics rozhodla pri príležitosti národného dňa rúžov obdarovať svoje zákazníčky a venovať im jeden rúž zdarma. Spoločnosť vybrala niekoľko pobočiek, na ktorých mali rúže zdarma čakať na budúce majiteľky. A aj sa ich dočkali. Lenže majiteliek bolo podstatne viac, ako čakali.

Človek by povedal, že marketingové oddelenie medzinárodnej kozmetickej firmy bude vedieť odhadnúť, koľko ľudí bude mať o ich produkty zdarma asi tak záujem. Lenže neodhadlo. Rúžov chtiví zákazníci odchádzali sklamaní a nahnevaní, pretože sa zásoby produktov minuli už niekoľko minút po odštartovaní akcie. MAC Cosmetics napokon priznali, že každej pobočke vyčlenili len 40 rúžov, ktoré mohli rozdať. Slovom štyridsať.

Vivian Farinazzo / Flickr (https://www.flickr.com/photos/84958441@N08/14092826737)

7. Snapchat a domáce násilie

Sociálne siete v tomto ohľade tiež nie sú bez viny. V roku 2018 sa jednej z nich podarilo pohnevať si barbadoskú speváčku a skladateľku Rihannu, ktorá platformu obvinila z úmyselnej propagácie domáceho násilia. Reč je o Snapchate – žltá farba, biely duch… pamätáte si to ešte, však? Používateľom pri používaní aplikácie často vybiehala reklama na hru Would You Rather. 

V preklade to znamená Čo by si urobil radšej a ponúkala dve možnosti – udrieť Rihannu alebo napáliť jednu Chrisovi Brownovi. Toto by nebolo vtipné za žiadnych okolností, no keď vezmeme do úvahy to, že speváčka Chrisa niekoľko rokov dozadu obvinila z násilia… celé zle. Spoločnosť Snap Inc. sa ospravedlnila a priznala, že niečo podobné sa u nich nikdy nemalo objaviť. Aj napriek tomu prišla platforma o množstvo používateľov.

Perzonseo Webbyra / Flickr (https://www.flickr.com/photos/148443584@N05/33257887862)

8. Bloomingdale’s a sexuálne násilie

Predvianočné obdobie roku 2015 sa rozhodla módna značka Bloomingdale’s okoreniť unikátnou reklamou. Vo svojom katalógu predstavila mužsko-ženskú dvojicu vo formálnom oblečení. Žena sa smeje a pozerá sa opačným smerom, takže nevidí, že ju zamyslene pozoruje jej mužský spoločník. Trošku zvláštne, ale nič extra.

Nikto by tomu pravdepodobne ani nevenoval pozornosť, nebyť textu vedľa mužovej tváre: Keď sa tvoja najlepšia kamarátka nepozerá, okoreň jej trochu vaječný koňak… a potom si ju odtiahni domov, naporciuj a uvar z nej štedrovečernú kapustnicu. V tomto prípade neexistuje žiadne vysvetlenie, ktoré by odľahčilo situáciu. Neexistuje totiž žiaden dôvod, pre ktorý by mal muž sypať niečo žene do pitia, a hoci sa značka ospravedlnila, toto gesto nepadlo na úrodnú pôdu.

9. Macy’s a taniere

Minulý rok sa zadarilo spoločnosti Macy’s, ktorá v júli uviedla do predaja novú sadu tanierov. Tomuto kuchynskému vybaveniu sa vďaka veľmi nešťastnému dizajnu podarilo uraziť ženy naprieč celou Amerikou, najmä tie kyprejších tvarov. Na tanieroch boli načrtnuté veľkosti porcií, ktoré priradili k typu nohavíc. 

Najmenšia porcia značila skinny jeans, stredná favorite jeans a najväčšia mom jeans. V preklade – kto málo papá, ten nosí úzke nohavice, kto žerie za troch, nosí tie takzvané mamičkovské. Po prvé, všetci veľmi dobre vieme, že nie každá sa riadi touto logikou, a po druhé, aj keby… načo je toto dobré?! Na nič. To veľmi rýchlo pochopili aj v obchode a taniere stiahli z predaja niekoľko hodín po tom, čo sa stala ich fotografia virálom.

10. McDonald’s a vírus

V roku 2006 sa japonské odvetvie najobľúbenejšieho rýchleho občerstvenia rozhodlo potešiť desaťtisíc svojich zákazníkov. Šťastlivci mali vyhrať mp3 prehrávač s charakteristickým žltým M-kom na zadnej strane. A tak sa aj stalo – súťaž skončila a výhercovia si prebrali svoju elektroniku. Ich radosť však netrvala dlho… teda, konkrétne len do tej doby, kým svoj nový prehrávač nenapojili na počítač.

Prehrávače obsahovali vírus – trójskeho koňa. Po spárovaní s iným zariadením z neho ukradli dôležité dáta. McDonald’s sa musel verejne ospravedlniť, poskytnúť výhercom antivírus a zároveň aj nové prehrávače, tentokrát už neškodné.

Itiro / Flickr (https://www.flickr.com/photos/itiro/2207339093)

Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.