Ak existuje nejaký typ predajne, ktorému sa na Slovensku darí, tak sú to obchody s použitým oblečením. Secondhandy sú natoľko rozšírené, že v niektorých mestách, ako napríklad Nitra, Nové Zámky či Bratislava, nájdeme niekoľko rôznych predajní doslova na jednej ulici.
Klientela je veľmi rozmanitá. Niektorí nakupujú v seconhandoch kvôli nízkym cenám, niektorí zasa preto, že v nich nájdu nezvyčajné kúsky, aké sa v bežných slovenských obchodoch nevyskytujú. Veľmi početnou skupinou nakupujúcich sú mladí ľudia. Dá sa povedať, že ich správanie v sebe spája obe menované motivácie – chcú nakúpiť lacno, ale zároveň získať niečo unikátne, niečo, čo definuje ich vlastný osobný štýl. V secondhandoch nakupujú všetky generácie Slovákov a Sloveniek.
Mnoho ľudí má však veľmi vágnu, alebo vyslovene nesprávnu predstavu o tom, ako vyzerajú zásobovacie reťazce známych sietí secondhandov pôsobiacich na Slovensku. V tomto článku si predstavíme tri veľké secondhandy a ukážeme si, ako vyzerá cesta použitého oblečenia do slovenských obchodov.

Textile House
Textile House sa hrdo môže nazývať úspešnou slovenskou firmou s medzinárodnou pôsobnosťou. Sieť secondhandov založili v roku 1996 a dnes zamestnáva vyše 1800 ľudí v 170 predajniach v 10 krajinách.
Reťazec vykupuje oblečenie, ale aj doplnky do domácnosti vo všetkých krajinách západnej Európy, ale v posledných rokoch aj na Slovensku. Obrovské balenia materiálu sú prepravené do centrály Textile House, ktorá sa nachádza pri Senci. Komplex sa rozkladá na ploche 16 000 m2 a okrem skladovania slúži aj na triedenie oblečenia.
Personál za pomoci poloautomatickej triediacej linky rozhoduje, ktoré kúsky pôjdu do predaja. Asi 78 % oblečenia sa dostane do secondhandov, 20 % sa zrecykluje a len nepatrný zvyšok putuje na „energetické využitie“, uvádza článok na CTZN. Odevy sa rozdelia do kategórií, napríklad podľa kvality, využitia či sezóny. Sú na ne zavesené cenovky a vo veľkých vakoch sa distribuujú do predajní.
Prekvapivo môže znieť fakt, že menej ako polovica všetkého oblečenia určeného na opätovné nosenie putuje priamo do predajní Textile House. Väčšina čaká na druhý život v iných častiach sveta, kde samotný Textile House nepôsobí.
Nakupujúci Textile House obľubujú kvôli jeho častým a výrazným zľavám, vďaka ktorým sa s troškou šťastia človek dostane aj k značkovému oblečeniu hoci aj za 2 €. Populárny je aj koncept Vintage predajní, kde sa predáva tovar prémiovej kvality. Ide o kúsky, ktoré niekedy človeku vydržia celý život.
Textile House venuje časť oblečenia organizácii Depaul, pomáhajúcej ľuďom bez domova, či OZ Bublina, podporujúcemu deti zo sociálne slabšieho prostredia. Kúsky, ktoré nenachádzajú žiadne využitie, sú recyklované – vznikajú z nich napríklad tašky alebo vankúše.
Humana
Sieť HUMANA Slovakia prevádzkuje celkovo 26 predajní, ktoré nie sú na Slovensku rovnomerne rozmiestnené. Nájdeme ich prevažne na strednom a západnom Slovensku. V Bratislave či na východnom Slovensku sa nenachádza ani jedna.
Napriek tomu je HUMANA prítomná aj v ostatných častiach Slovenska. Nie vo forme predajní, ale vo forme zberných kontajnerov. Veľké kovové nádoby sú bežným javom v slovenských mestách a slúžia na zber oblečenia, obuvi a textílií.
Oblečenie, ktoré sa predáva v slovenských secondhandoch HUMANA, pochádza z 97 % z Talianska, Nemecka, Dánska, Španielska, USA, Slovinska a Rakúska. Na Slovensko sa dostáva priamo vďaka organizáciám HUMANA v daných krajinách, naopak, oblečenie vyzbierané na Slovensku môže skončiť v nejakom inom štáte.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane