Francúzsky úrad na ochranu spotrebiteľov nahlásil módneho giganta Shein príslušným orgánom po tom, čo sa na jeho platforme objavili „s***álne bábiky s detským vzhľadom“, aké by si človek vedel kúpiť akurát tak v temnejších častiach internetu. Podľa úradu ide o mimoriadne závažný a kontroverzný prípad. Ide o ďalší škandál, ktorý postihuje spoločnosť, už dlhodobo kritizovanú za etické prehrešky, environmentálne dopady a sporné výrobné postupy, informuje web TV Noviny.
Vo svojom vyhlásení uviedlo francúzske generálne riaditeľstvo pre hospodársku súťaž, ochranu spotrebiteľa a kontrolu podvodov (DGCCRF), že popisy a kategorizácia predmetných produktov „nenechávajú veľa priestoru na pochybnosti o ich charaktere“. Francúzske médiá uviedli, že úrad považuje tento prípad za natoľko vážny, že bol nahlásený priamo prokurátorom.
Bábiky pre dospelých s nekalými úmyslami
Spoločnosť Shein reagovala tým, že po zistení problému okamžite odstránila sporné produkty zo svojej stránky. Firma pre web BBC uviedla, že jej interné tímy aktuálne vyšetrujú, ako je možné, že sa predmetné položky dostali cez existujúce kontrolné mechanizmy. Shein deklaruje nulovú toleranciu voči produktom porušujúcim zákony a svoje platformové pravidlá.
Internetový predajca zároveň oznámil, že vykonáva rozsiahlu kontrolu svojho online trhu, aby identifikoval a odstránil ďalšie problematické položky, ktoré mohli byť zverejnené tretími stranami. Nuž, už len toto oznámenie znie dosť zlovestne. Vzhľadom na fungovanie platformy, ktorá umožňuje predaj tisícom externých dodávateľov, ide podľa odborníkov o systémový problém, ktorý otvára otázky o schopnosti Sheinu efektívne monitorovať ponúkaný tovar.
O prípade sa dozvedel aj francúzsky mediálny a digitálny regulačný úrad Arcom. Ten má právomoc zasiahnuť v súvislosti s potenciálnym šírením obsahu s nezákonnými prvkami. Podľa francúzskej legislatívy môže šírenie takéhoto materiálu elektronickými prostriedkami viesť k trestu odňatia slobody až na sedem rokov a pokute do výšky 100 000 eur.
Kontroverzná správa v kontroverzných časoch
Správa prichádza v čase, keď sa Shein pripravuje na otvorenie svojho prvého stáleho kamenného obchodu na svete – a to priamo v Paríži. Predajňa sa bude nachádzať v prestížnom obchodnom dome BHV Marais, ktorého história siaha až do roku 1856. Tento krok vyvolal polemiku medzi verejnosťou aj odborníkmi, a to ešte pred vypuknutím najnovšieho škandálu.
Rozhodnutie povoliť otvorenie prevádzky Shein v centre francúzskej metropoly sa už predtým stretávalo s kritikou pre environmentálne dopady tzv. „fast fashion“ a pre opakované pochybnosti o pracovných podmienkach vo výrobných závodoch spoločnosti. Vlastníci BHV, spoločnosť Société des Grands Magasins, však argumentujú, že chcú reflektovať meniace sa trhové trendy.
Firma Shein sa v posledných mesiacoch ocitla pod rastúcim regulačným tlakom aj v iných oblastiach. V septembri dostala od francúzskeho úradu pre ochranu osobných údajov (CNIL) pokutu vo výške 150 miliónov eur. Pokutu jej úrad pridelil za to, že bez súhlasu používateľov využívala takzvané „cookies“ na zber informácií o návštevníkoch webových stránok. Shein však túto pokutu odmieta, označuje ju za neprimeranú a politicky motivovanú.
Spoločnosť tvrdí, že najnovší incident berie „mimoriadne vážne“, pričom prijíma okamžité nápravné opatrenia a sprísňuje svoje interné kontrolné procesy. Otázkou však zostáva, do akej miery dokáže platforma podobným incidentom do budúcnosti predchádzať. Pôsobí na nej totižto veľké množstvo externých predajcov a tovar často uniká štandardným filtrom.






















