Milióny používateľov po celom svete môžu byť nevedomky sledovaní populárnym internetovým prehliadačom. Experti na ochranu súkromia bijú na poplach a vyzývajú na okamžité konanie. Na tému upozornil portál TechCrunch.
Internetový prehliadač Firefox, ktorý si mnohí obľúbili pre jeho údajnú ochranu súkromia, sa ocitol v centre škandálu. Rakúska organizácia NOYB, zameraná na digitálne práva, podala sťažnosť na spoločnosť Mozilla, tvorcu Firefoxu, pre údajné porušovanie práv používateľov.
Sledovanie bez súhlasu
Jadrom problému je nová funkcia nazvaná Privacy Preserving Attribution (PPA), ktorú Mozilla nedávno implementovala do Firefoxu. Podľa NOYB táto technológia umožňuje sledovať správanie používateľov na webových stránkach bez ich výslovného súhlasu.
„Je alarmujúce, že spoločnosť, ktorá sa dlhodobo prezentovala ako ochranca súkromia, zavádza takéto invazívne praktiky,“ uviedol Felix Mikolasch, právnik NOYB. „Používatelia by mali mať možnosť rozhodnúť sa, či chcú byť sledovaní.“
Mozilla sa bráni
Hovorca Mozilly reagoval na obvinenia tvrdením, že PPA je súčasťou snahy o vytvorenie menej invazívnych alternatív k tradičnému sledovaniu pre reklamné účely. „Táto technológia neumožňuje nikomu, vrátane Mozilly, identifikovať jednotlivcov alebo sledovať ich konkrétne aktivity pri prehliadaní,“ uviedol hovorca.
Napriek tomu NOYB trvá na tom, že aj keď je systém potenciálne menej invazívny ako tradičné metódy sledovania, stále porušuje prísne európske normy na ochranu súkromia.
NOYB preto žiada, aby Mozilla prešla na systém opt-in, kde by používatelia museli aktívne súhlasiť so sledovaním, a taktiež vymazala všetky údaje získané bez súhlasu používateľov
„Je poľutovaniahodné, že Mozilla zjavne verí, že používatelia nie sú dostatočne kompetentní na to, aby si sami zvolili, či chcú byť sledovaní,“ dodal Mikolasch.
Tento prípad ale nie je ojedinelý. NOYB nedávno podala podobnú sťažnosť na Google Chrome. Organizácia sa v minulosti preslávila stovkami sťažností na veľké technologické spoločnosti, ktoré v mnohých prípadoch viedli k vysokým pokutám a zmenám v praxi.
Firefox, ktorý kedysi získal popularitu vďaka svojmu zameraniu na ochranu súkromia, v posledných rokoch stráca podiel na trhu v prospech konkurencie ako Google Chrome či Microsoft Edge.
Čo to znamená pre používateľov?
Ak používate Firefox, mali by ste zvážiť nasledovné kroky:
- Skontrolujte nastavenia súkromia vo svojom prehliadači.
- Zvážte použitie alternatívnych prehliadačov s lepšou reputáciou v oblasti ochrany súkromia.
- Sledujte vývoj situácie a prípadné vyjadrenia Mozilly k tejto problematike.
Tento prípad opäť zdôrazňuje dôležitosť ostražitosti v digitálnom svete. Aj zdanlivo dôveryhodné aplikácie môžu porušovať naše súkromie, preto je nevyhnutné byť informovaný a aktívne chrániť svoje osobné údaje.