Každé dva roky čaká Slovákov skúška ohňom, keď idú naše „tátoše“ na technickú kontrolu – STK. Väčšina áut ňou prejde, no nájde sa aj veľa vozidiel, ktoré túto kontrolu nezvládnu. Najnovšie štatistiky hovoria o tom, že tých, ktorí zlyhajú, spájajú rovnaké problémy, informuje web Startstop. Toto sú najčastejšie dôvody, pre ktoré veľa áut neprešlo cez STK.
Ako ukazujú nové štatistiky od spoločnosti TESTEK, analýza minuloročných technických kontrol prináša zaujímavé zistenie. Za rok 2023 sa celkovo vykonalo na našom území až 1 587 106 technických kontrol, pričom až 1,36 milióna z toho boli pravidelné STK (nešlo o prvú kontrolu po kúpe vozidla).
Alarmujúce je to, že z tohto počtu muselo opakovanú skúšku podstúpiť až viac ako 160-tisíc vozidiel. To však nie je všetko. Vyše 18-tisíc vozidiel neprešlo cez STK vôbec.
Z celkového počtu kontrol bolo vyhodnotených 86,72 % vozidiel ako technicky spôsobilých na jazdu, pričom status dočasne spôsobilé (musia podstúpiť opakovanú kontrolu) bol udelený až pri skoro 12 % áut. Titul nespôsobilého vozidla si odnieslo až 1,34 % áut, čo je v prepočte 18 307 vozidiel.
Najčastejšie dôvody neúspešnej STK
Najviac áut malo problém s brzdami a svetlami. Hoci sú tieto dve veci tie najzávažnejšie, nechýbali ani problémy v súvislosti s poruchami na podvozku a nápravách či chyby v oblasti kolies a pneumatík. Svoje miesto medzi problematickými partiami malo aj takzvané „ostatné vybavenie”, kam spadajú napríklad aj airbagy.
V súvislosti s brzdovým systémom dochádzalo najmä k zlyhaniam, ako sú kolísanie brzdnej sily prevádzkovej brzdy či nízky brzdný účinok parkovacej brzdy. V prípade svetiel to zas boli nefunkčné brzdové svetlá alebo chybný zdroj svetlometu.
Ak sa chystáš na STK, mal by si si dávať pozor. Určite si pred kontrolou prezri celé vozidlo a vyskúšaj si základné veci, ako sú svetlá, brzdy a podobne. Dobré bude, keď si dáš preč zbytočné predmety, ktoré ti môžu brániť vo výhľade.