Slováci, pripravte sa na nové cestné radary. Automaticky budú posielať pokuty až do 800 eur

Obce dostávajú moc, ktorú doteraz mali len policajti.


Slovenské cesty čaká výrazná zmena, ktorá sa dotkne každého vodiča. Niektorí ju budú vítať ako krok k väčšej bezpečnosti, iní ju budú vnímať ako ďalší spôsob, ako od ľudí vymáhať peniaze. Tak či onak, jedno je isté – po dlhých rokoch diskusií sa konečne menia pravidlá hry. Mestá a obce budú môcť po novom urobiť niečo, čo doteraz mohli len policajti. A nejde o maličkosť.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Zmeny, ktoré práve vstupujú do platnosti, majú ambíciu urobiť naše cesty bezpečnejšími. Niektoré slovenské mestá sa už netaja tým, že chcú túto novú možnosť využiť naplno. No kým jedni hovoria o ochrane životov, druhí varujú pred hrozbou, že sa z dobrého nápadu stane len ďalší „výnosný biznis s pokutami“. Téme sa venoval portál Autoviny.

Doteraz chýbali, teraz ich môže mať každá obec

Slovensko bolo dlhé roky jednou z mála krajín Európy, kde stacionárne radary takmer neexistovali. Vodiči preto často riskovali, najmä v menších mestách, kde nebola prítomná hliadka. To sa však čoskoro zmení.

Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok oznámil, že vláda schválila novú legislatívu, ktorá umožní samosprávam inštalovať vlastné radary. Mestá tak získavajú novú právomoc, o ktorú dlhodobo žiadali. Zákon im umožní reagovať rýchlejšie na problémy s rýchlou jazdou a prispôsobiť sa konkrétnym potrebám obyvateľov.

Podľa ministerstva má ísť predovšetkým o preventívne opatrenie, ktoré prinúti vodičov spomaliť, a nie o spôsob, ako naplniť mestské rozpočty.

Shutterstock
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Ako bude systém fungovať

Celý proces bude prebiehať automaticky a bez zásahu policajtov. Ak radar zachytí prekročenie rýchlosti, zariadenie okamžite vyhotoví fotografiu vozidla vrátane ŠPZ. Na základe týchto údajov bude pokuta spracovaná a doručená vodičovi poštou.

Zákon využíva princíp objektívnej zodpovednosti, ktorý na Slovensku platí už niekoľko rokov – teda pokuta sa udeľuje majiteľovi auta, a to bez ohľadu na to, kto v danom momente šoféroval. Výška sankcie sa bude odvíjať od závažnosti priestupku, pričom v mestách a obciach budú pokuty prísnejšie, keďže tam ide o väčšie riziko pre chodcov a cyklistov. Podľa aktuálnych informácií môže pokuta dosiahnuť až 800 eur, čo je suma, ktorá už poriadne zabolí.

Obce vítajú zmenu, no objavujú sa aj obavy

Niektorí starostovia už otvorene priznávajú, že o nové radary majú veľký záujem. Martin Chren z bratislavského Ružinova patrí medzi tých, ktorí krok ministerstva vítajú a veria, že pomôže znížiť počet nehôd v hustej mestskej premávke.

Mohlo by ťa zaujímať:

Zabudni na pokuty, toto je horšie. Zápis do karty vodiča ťa môže pripraviť o vodičák, takto to funguje

Minister Šutaj Eštok však upozorňuje, že štát bude situáciu dôsledne monitorovať. Nechce, aby sa radary stali zdrojom príjmov, ako sa to stalo napríklad v Taliansku, kde samosprávy využívali pokuty ako „doplnkový rozpočet“.

Cieľ: Viac bezpečia, nie viac pokút

Nové radary majú priniesť disciplinovanejšiu jazdu a menej tragédií na cestách. Zároveň majú samosprávam umožniť riešiť problém rýchlosti tam, kde je to naozaj potrebné – pri školách, prechodoch či v obytných zónach.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Či sa táto reforma ukáže ako krok správnym smerom, ukáže až čas. Ministerstvo vnútra však už teraz avizuje, že bude sledovať dopady novej právomoci na vodičov aj na rozpočty miest. Ak sa podarí nájsť rovnováhu medzi bezpečnosťou a spravodlivosťou, môžu nové radary skutočne zachrániť životy – a nielen znížiť rýchlosť.


Tagy:
REKLAMA
Henrieta Balázsová
Som spravodajská redaktorka EMEFKA a venujem sa aktuálnemu dianiu, spoločenským témam aj virálnym príbehom. Milujem dobrú kávu, knihy a svoje dve mačky.Okrem spravodajstva sa venujem aj umeleckým textom a fascinujú ma emócie, medziľudské vzťahy a veci, ktoré sa nedajú vygoogliť. Písanie pre mňa znamená spôsob, ako dávať svetu zmysel a sprostredkovať čitateľom obsah, ktorý ich zaujme a inšpiruje.
Najčítanejšie
Podobné