Nie každý Slovák vie, že slovenská kinematografia ponúka viac než rozmanitú paletu kvalitných filmov. Niektoré vznikli už dávnejšie, niektoré len pred pár rokmi. Pred pár mesiacmi sme ti na EMEFKA priniesli článok o najlepšie hodnotených slovenských filmoch, no teraz sa vraciame s výberom 10 filmov, ktoré musíš za život vidieť aspoň raz. Nájdeš tu nezdolné klasiky, ale aj moderné majstrovské diela. Oplatí sa pozerať aj slovenské filmy!
Niekedy je náročné predstaviť si, že by taký malý národ, ako je Slovensko, dokázal točiť filmy na svetovej úrovni, no tieto snímky dokazujú práve to, že na to máme. Nejeden film na tomto zozname si získal srdcia divákov na festivaloch naprieč celým svetom a jeho vplyv na našu kinematografiu je citeľný dodnes. Poďme teda bez okolkov na to.
Služobníci
Služobníci z roku 2020 je čiernobielou snímkou od režiséra Ivana Ostrochovského. Príbeh filmu sleduje nátlak vyvíjaný komunistickým režimom na študentov a učiteľov bohosloveckej fakulty v Československu. Každý si musí vybrať, či poľaví a podvolí sa režimu, alebo sa zapojí do vzdoru a zariskuje všetko, čo má. Viera sa tu stretáva s režimom a Ostrochovský tento veľkolepý boj sníma s „artovou“ sofistikovanosťou európskeho nadštandardu.
Mnohí diváci sú presne z tejto pomyselnej „artovosti“ trocha vyvedení z miery. Pomalšie a do detailu nakomponované zábery, čiernobiely obraz, minimalistické herectvo a zlovestná atmosféra. Tieto aspekty robia zo Služobníkov menej divácky atraktívny film, no zároveň aj ojedinelý príspevok do slovenskej kinematografie.
Cenzorka
Cenzorka, snímka z roku 2021, ktorú režisérsky zastrešil Peter Kerekes a scenáristicky na nej spolupracoval s Ivanom Ostrochovským, vyhrala v roku 2022 prestížnu cenu za scenár na festivale v Benátkach. Na krátky moment sa slovenský film stal svetovým a príbeh vzniku tohto filmu dokazuje, že naši tvorcovia ešte vedia stále prekvapiť.
Cenzorka mala pôvodne vzniknúť ako dokumentárny film zaznamenávajúci život ukrajinských matiek žijúcich za mrežami väznice v Odese. Kerekes a Ostrochovský však postupne prišli na to, že bude lepšie, keď z filmu spravia hraný film, a tak vznikol hybridný film, ktorý spája zábery reálnych matiek a hraných pasáží. Zas sa tu predvádza vizuálny európsky nadštandard, tentokrát však prepojený s unikátnym konceptom a emocionálne mocným príbehom.
Drak sa vracia
Drak sa vracia z roku 1967 je totálna klasika, ktorú by mal skutočne vidieť každý Slovák. Filmová adaptácia rovnomenného románu spisovateľa Dobroslava Chrobáka od režiséra Eduarda Grečnera oplýva skvostnými zábermi slovenskej prírody, pohanských tradícií a starosvetského života. Príbeh je pritom univerzálny, rozprávajúci o témach nenávisti, prepojenia s prírodou a lásky.
Mnohí tento film zaraďujú medzi 10 najdôležitejších snímok našej kinematografie, a nemalú čiastku tohto renomé spôsobil skvelý príbeh a dokonalá hudba Iľja Zeljenku, ktorý patrí medzi tých najlepších filmových hudobných skladateľov, akých sme kedy mali. Vo filme taktiež nájdeš mladú Emíliu Vášáryovú, ktorá, podobne ako všetci ostatní herci, tu predvádza viac než solídny herecký výkon.
Záhrada
A máme tu ďalšiu klasiku! Medzi najdôležitejšie slovenské filmy sa radí aj Záhrada z roku 1995. Ľudia snímke od režiséra Martina Šulíka dodnes holdujú vďaka prostému, no sofistikovanému a okúzľujúco podanému príbehu. Ide o ojedinelý prípad príbehu, v ktorom sa objavuje magický realizmus. Hlavný hrdina má hneď niekoľko život ničiacich problémov, a tak sa rozhodne, že unikne na pár dní na opustenú chatu svojho starého otca. Tam sa učí, ako kosiť trávu, orezávať stromy a piecť chlieb.
Jednoduché životné úkony ho postupne učia riešiť tie komplikované, no na scénu prichádza mysteriózna žena, ktorá jeho život zmení od základu. Vo filme si môžeš užiť herecký výkon mladého Romana Luknára a taktiež aj Mariána Labudu staršieho. Ten v snímke hrá Luknárovho nespokojného otca, a aj vďaka nemu sa film Záhrada radí medzi skvelé slovenské filmy.
Nech je svetlo
Nech je svetlo z roku 2019 je ďalším prípadom slovenskej snímky, ktorá zvýraznila našu kinematografiu vo väčšom svete filmov. Milan Ondrík, predstaviteľ hlavnej postavy, totižto za svoj výkon vyhral ocenenie na festivale v Karlových Varoch. Film rozpráva príbeh Milana, otca troch detí, ktorý sa z fušky v Nemecku vracia späť domov, len aby zistil, že jeho dospievajúcu syn sa stal členom polovojenskej mládežníckej skupiny.
Veci sa rýchlo dávajú do pohybu, a Milan musí vziať veci do vlastných rúk. Postupne je konfrontovaný so spoločenskou stigmou a hnilobou a nachádza si k svojmu synovi cestu. Film bol vychvaľovaný za realistickosť zobrazenia života slovenskej rodiny, ale aj odvrátenej stránky našej spoločnosti.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane