Výmena rozvodov je téma, ktorá sa veľmi často skloňuje na rôznych automobilových fórach a v diskusiách majiteľov áut. O tomto servisnom úkone sa hovorí z dvoch hlavných dôvodov. Po prvé, v mnohých prípadoch dokáže byť poriadne drahý, peňaženku ti niekedy odľahčí aj o 3000 €. A niekedy ťa môže stáť len 300 € aj s prácou. Preto je celkom dôležité vedieť, aké rozvody má tvoje auto a kedy ich meniť.
Po druhé, rozvody sú kľúčovou súčasťou motora, a pokiaľ náhodou zlyhajú, je veľmi pravdepodobné, že celý motor budeš môcť akurát tak hodiť do šrotu. Alebo ťa bude čakať oprava v tisícoch eur. Aby sme ťa ušetrili mnohých potenciálnych problémov, v nasledujúcich riadkoch ťa trochu zasvätíme do tematiky rozvodov v autách a povieme ti to najpodstatnejšie, čo by si o nich mal vedieť.
Na čo slúžia rozvody v aute?
Existujú 2 základné typy rozvodov, s ktorými sa môžeš stretnúť v bežných autách – remeňové a reťazové. Oba druhy plnia rovnakú hlavnú úlohu. Spájajú kľukový hriadeľ motora, ku ktorému sú pripevnené piesty, s vačkovým hriadeľom ovládajúcim otváranie ventilov.
Z toho vyplýva, že rozvody sú úplne základnou súčiastkou, bez ktorej by motor nikdy ani len nenaštartoval. Naviac, veľmi často poháňajú aj vodnú pumpu, ktorá zabezpečuje rozvádzanie chladiacej kvapaliny do celého motora.
Reťazové verzus remeňové rozvody
Reťazový rozvod vyzerá na prvý pohľad podobne ako retiazka na bicykel. Akurát je pevnejší a robustnejší, keďže musí prenášať veľké sily. Táto reťaz spája ozubené koleso na kľukovom hriadeli s ozubeným kolesom na vačkovom hriadeli, pričom súčasťou rozvodov sú vodiace lišty a podstatným komponentom je tiež napinák reťaze. Výhodou reťazových rozvodov je teoreticky dlhšia životnosť a vyššia odolnosť voči opotrebeniu, no realita nie je vždy taká.
Remeňové rozvody sú tvorené ozubeným remeňom, plus vodiacimi kladkami a napínacou kladkou. Ich hlavnou výhodou je nižšia cena a menšia konštrukčná náročnosť ako pri reťazových rozvodoch, no nevýhodou je často nižšia životnosť a odolnosť.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane