Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Piatok 19.7.2024
sk
Dušana
, Šarlota
cz
Čeněk

Slováci, viete, ako často treba meniť rozvody auta? Napovie ti to táto základná vec

Ak ich podceníš, čaká ťa veľmi drahá oprava.


Výmena rozvodov je téma, ktorá sa veľmi často skloňuje na rôznych automobilových fórach a v diskusiách majiteľov áut. O tomto servisnom úkone sa hovorí z dvoch hlavných dôvodov. Po prvé, v mnohých prípadoch dokáže byť poriadne drahý, peňaženku ti niekedy odľahčí aj o 3000 €. A niekedy ťa môže stáť len 300 € aj s prácou. Preto je celkom dôležité vedieť, aké rozvody má tvoje auto a kedy ich meniť

Po druhé, rozvody sú kľúčovou súčasťou motora, a pokiaľ náhodou zlyhajú, je veľmi pravdepodobné, že celý motor budeš môcť akurát tak hodiť do šrotu. Alebo ťa bude čakať oprava v tisícoch eur. Aby sme ťa ušetrili mnohých potenciálnych problémov, v nasledujúcich riadkoch ťa trochu zasvätíme do tematiky rozvodov v autách a povieme ti to najpodstatnejšie, čo by si o nich mal vedieť

Na čo slúžia rozvody v aute? 

Existujú 2 základné typy rozvodov, s ktorými sa môžeš stretnúť v bežných autách – remeňové a reťazové. Oba druhy plnia rovnakú hlavnú úlohu. Spájajú kľukový hriadeľ motora, ku ktorému sú pripevnené piesty, s vačkovým hriadeľom ovládajúcim otváranie ventilov. 

Z toho vyplýva, že rozvody sú úplne základnou súčiastkou, bez ktorej by motor nikdy ani len nenaštartoval. Naviac, veľmi často poháňajú aj vodnú pumpu, ktorá zabezpečuje rozvádzanie chladiacej kvapaliny do celého motora. 

Rozvody auta: Ako často ich meniť a na čo si dávať pozor?
Shutterstock

Reťazové verzus remeňové rozvody

Reťazový rozvod vyzerá na prvý pohľad podobne ako retiazka na bicykel. Akurát je pevnejší a robustnejší, keďže musí prenášať veľké sily. Táto reťaz spája ozubené koleso na kľukovom hriadeli s ozubeným kolesom na vačkovom hriadeli, pričom súčasťou rozvodov sú vodiace lišty a podstatným komponentom je tiež napinák reťaze. Výhodou reťazových rozvodov je teoreticky dlhšia životnosť a vyššia odolnosť voči opotrebeniu, no realita nie je vždy taká. 

Remeňové rozvody sú tvorené ozubeným remeňom, plus vodiacimi kladkami a napínacou kladkou. Ich hlavnou výhodou je nižšia cena a menšia konštrukčná náročnosť ako pri reťazových rozvodoch, no nevýhodou je často nižšia životnosť a odolnosť. 

Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane


Tagy:

Dominik Parajka
Už viac ako 8 rokov sa venujem obsahovému marketingu, pričom mojou srdcovkou sú autá, o ktorých často píšem a natáčam videá. Rád ale vytváram obsah aj k iným témam, hlavne investovaniu, realitám, financiám, technike a elektronike.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.