Podnikatelia, ktorí využívajú osobné autá na pracovné účely, by sa mali pripraviť na zásadnú zmenu. Od januára 2026 vstúpia do platnosti nové pravidlá, ktoré výrazne ovplyvnia uplatňovanie DPH pri firemných vozidlách. Kto chce ušetriť, bude musieť počítať s prísnejšou administratívou.
Koniec plného odpočtu DPH pre väčšinu firiem
Podľa novely zákona o DPH si podnikatelia budú môcť odpočítať len polovicu dane z osobných áut, a to bez ohľadu na to, či ich používajú výhradne na podnikanie, alebo aj na súkromné účely. Plný 100 % odpočet zostane len tým, ktorí nahlásia auto daňovému úradu a budú viesť elektronickú evidenciu jázd.
Nové pravidlá sa dotknú všetkých vozidiel kategórie M1, L1e a L3e, teda bežných osobných áut a motocyklov. Paušálny 50 % odpočet sa bude vzťahovať aj na všetky prevádzkové náklady – od pohonných látok cez servis, údržbu až po leasing. Neodpočítateľná polovica DPH sa zároveň stane nedaňovým nákladom, čo firmám ešte zvýši celkové výdavky.

Analytici hovoria o porušení zásady neutrality
Štát tvrdí, že cieľom zmeny je znížiť administratívnu záťaž a zabrániť daňovým únikom, no odborníci majú iný názor. Podľa daňového experta spoločnosti Grant Thornton Branislava Mačuhu sa tým narúša princíp daňovej spravodlivosti.
„Aj podnikatelia, ktorí používajú autá výlučne na pracovné účely, si spravidla nebudú môcť odpočítať DPH v plnej výške bez elektronickej evidencie jázd. Touto zmenou sa porušuje zásada daňovej neutrality,“ upozornil.
Plný odpočet len s elektronickou knihou jázd
Podnikatelia, ktorí si budú chcieť zachovať plný 100 % odpočet DPH, budú musieť elektronicky evidovať všetky jazdy – s údajmi o vodičoch, účele cesty, miestach začiatku a konca, aj počte kilometrov. Ak vozidlo používajú aj súkromne, plný odpočet im zostane nedostupný.
„Problém je, že aj tí, ktorí využívajú auto na podnikanie z 80 alebo 90 %, si odpočítajú len polovicu DPH,“ dodáva Mačuha.
Výnimky a praktické problémy
Zmena sa netýka úžitkových vozidiel ani áut, ktoré sa využívajú výhradne na podnikanie – napríklad taxislužby, autoškoly, prenájmy či predvádzacie vozidlá. Tieto skupiny si budú môcť naďalej uplatňovať plný odpočet dane.
Odborníci však upozorňujú na nejasnosti. Nie je napríklad logické, že podnikateľ si bude môcť odpočítať len polovicu DPH aj z diaľničnej známky, ak ju preukázateľne používa iba počas pracovných ciest.
Novela je súčasťou európskeho rozhodnutia, ktorým chce Slovensko zjednotiť pravidlá DPH pri osobných vozidlách. Podľa expertov však prináša viac otázok ako odpovedí – najmä pre tých, ktorí sa snažia o poctivý prístup.





















