Slovenská filmová tvorba zažíva mimoriadne silné obdobie. Po rekordnej návštevnosti mafiánskej drámy ČERNÁK, ktorá prilákala takmer 400-tisíc slovenských divákov a prekonala aj hollywoodske veľkofilmy ako Avengers či Avatar, prichádza v roku 2025 ďalšia vlna kvalitných domácich snímok. Minuloročné úspechy potvrdzujú aj letná komédia Kavej s 290-tisícovou návštevnosťou a kriminálka Vojna policajtov. Tá sa niekoľko týždňov držala v rebríčku najobľúbenejších filmov Netflixu. Téme sa venoval portál Fontech.
Výrazné príbehy inšpirované skutočnosťou
Jednou z očakávaných noviniek je dokumentárna dráma Akcia Monako režiséra Dušana Trančíka, ktorá do kín prichádza 26. júna. Film sa vracia k jednej z najtemnejších kapitol histórie Československa 50. rokov a upozorňuje na paralely medzi minulosťou a súčasnosťou. „Na filme pracujem od roku 2019. Odvtedy sa odohrali udalosti, ktoré sú jednoznačným dôkazom ambícií Moskvy formovať vývoj v bývalých sovietskych republikách,“ vysvetľuje režisér.
Literárna klasika Kronika večných snílkov vychádza z predlohy Boženy Slančíkovej-Timravy. Prináša príbeh troch bratov v podaní Milana Ondríka, Milana Mikulčíka a Samuela Teichera. Film režiséra Rasťa Boroša, ktorý do kín príde 3. júla, už získal ocenenie na prestížnom európskom festivale nezávislých filmov v Paríži.
O týždeň neskôr, 10. júla, sa diváci môžu tešiť na česko-slovenskú drámu Zbormajster so slovenským hercom Jurajom Lojom v úlohe charizmatického, no autoritatívneho zbormajstra. Film citlivo spracúva tému zneužívania moci a manipulácie v prostredí, kde sa úspech a uznanie miešajú s osobnými ambíciami.

Od životopisných drám po spoločenské témy
Koniec júla bude patriť životopisnej snímke Duchoň režiséra Petra Bebjaka. Tá príde symbolicky v roku 75. výročia narodenia a 40 rokov od predčasnej smrti legendárneho speváka. V hlavnej úlohe uvidíme Vladislava Plevčíka, ktorý pre väčšiu autentickosť trávil v maskérni až päť hodín denne.
Pod taktovkou Rudolfa Biermanna vzniká slovenská adaptácia oscarového filmu Chľast s názvom Pod parou, ktorá sa do kín dostane 21. augusta. Zaujímavosťou je, že slovenská verzia mení pohlavie hlavných postáv – namiesto štyroch učiteľov sledujeme príbehy štyroch učiteliek experimentujúcich s alkoholom.
Mimoriadnu pozornosť vzbudzuje aj film Otec režisérky Terezy Nvotovej, inšpirovaný tragickou udalosťou z roku 2018. Zabudnuté dieťa vtedy zomrelo v lete v rozpálenom aute. „Chcem diváka vyviesť z normy a dať mu zážitok, ktorý mu možno otvorí srdce,“ hovorí režisérka o filme, v ktorom hlavnú úlohu stvárňuje Milan Ondrík.
Vážnu spoločenskú tému prináša dokumentárny film Musíme prežiť režiséra Tomáša Krupu. Sleduje štyri príbehy z rôznych častí sveta zasiahnutých klimatickou krízou. Film sa nezameriava len na globálne otepľovanie, ale skúma aj proces adaptácie ľudí na nové, drasticky zmenené podmienky.
Slovenská kinematografia tak v roku 2025 ponúka pestré spektrum tém a žánrov, ktoré nielen pripomínajú významné historické udalosti a osobnosti, ale aj reflektujú aktuálne spoločenské problémy.