Umelá inteligencia pomaly, ale isto preniká do rôznych sfér nášho bežného života. Niet sa čo čudovať, že sa ňou vážne začínajú zaoberať aj firmy, ktoré s jej pomocou chcú zlepšiť svoje služby. A ako píše aj portál Živé, týka sa to aj Slovenskej pošty. Tá sa rozhodla implementovať umelú inteligenciu v doručovaní zásielok. Ako to funguje?
Doručovanie prebieha prostredníctvom špeciálneho vozidla mAIka, ktoré Slovenská pošta testuje už niekoľko mesiacov. Na Slovensku ide o prvý podobný experiment, ktorého cieľom je zapojiť do reálnej prevádzky moderné technológie. Dodajme ešte, že celý projekt sa nachádza vo fáze testovania, mAIka teda zatiaľ pôsobí v skúšobnom režime. Výsledky sú však podľa zástupcov Slovenskej pošty priaznivé.
Vozidlo vybavené kamerami aj senzormi
„mAIka v skúšobnom režime doručuje zásielky na bratislavský magistrát a veľvyslanectvá Francúzska a Slovinska. V budúcnosti sa počíta aj s možnosťou podania zásielok, čo funkcionalita zariadenia umožňuje už dnes, ale aj s rozšírením pohybu na cestné komunikácie, k čomu je však potrebná úprava legislatívy,“ uviedla Slovenská pošta.
Na celom projekte so Slovenskou poštou spolupracuje aj Ministerstvo dopravy, mesto Bratislava a Slovenská akadémia vied. Skúšobná prevádzka autonómneho vozidla odštartovala v júli tohto roka a prebieha denne v uliciach historického centra Bratislavy.
Ohlasy verejnosti aj inštitúcií prezrádzajú o túto novinku záujem. „Autonómne vozidlo je vybavené kamerami, bezpečnostnými senzormi a reproduktormi, prostredníctvom ktorých komunikuje s okolím. Vďaka technológiám dokáže rozpoznávať prekážky a pohybovať sa bezpečne po chodníkoch a pešej zóne,“ píše Slovenská pošta na svojom webe.
Dodáva, že maximálna rýchlosť je 20 kilometrov za hodinu, pričom mAIka ju má obmedzenú na 6 kilometrov za hodinu, čo plus-mínus zodpovedá rýchlosti ľudskej chôdze. Na miestach, kde sa pohybuje veľa ľudí (napríklad v turistických zónach) sa ale pohybuje ešte pomalšie v snahe minimalizovať možné kolízie.
Komfortné aj ekologické doručovanie
Na samotné doručovanie využíva mAIka šesť samostatných boxov s celkovou nosnosťou 150 kilogramov. Tie sa otvárajú za pomoci PIN kódu zaslaného zákazníkovi e-mailom po zadaní na dotykovej obrazovke. O príchode mAIky je zákazník vždy informovaný telefonicky. Slovenská pošta však už pracuje aj na systéme, ktorý by zákazníka upozornil za pomoci SMS.
„Projekt nám umožňuje byť súčasťou digitálnej transformácie logistiky, nielen pasívnym pozorovateľom. V neposlednom rade táto iniciatíva zlepšuje obraz pošty ako inštitúcie, ktorá nehľadí len na krízové šetrenie, ale aj na inováciu a ekologickosť, čo je dôležité pre verejnosť aj budúcich partnerov. Ak Slovenská pošta nezareaguje na technologický vývoj, bude zaostávať za konkurenciou, čo by jej mohlo dlhodobo uškodiť ešte viac. Neinvestovať do budúcnosti môže byť nakoniec ešte drahšie,“ povedal generálny riaditeľ Slovenskej pošty Vladislav Kupka.
Samotné testovanie potrvá minimálne pol roka. „V budúcnosti môžu doplniť tradičné spôsoby prepravy zásielok, šetriť tak náklady, životné prostredie a zároveň vyriešiť narastajúci problém s obsadzovaním pracovných pozícii v oblasti logistiky,“ myslí si Slovenská pošta.






















