Ak si nedávno dostal e-mail, SMS alebo upozornenie z mobilnej aplikácie od Slovenskej sporiteľne so žiadosťou o doplnenie alebo overenie osobných údajov, nejde o spam. Ide o zákonnú povinnosť, ktorá sa týka všetkých klientov. Jej cieľom je predchádzať zneužitiu finančného systému na nelegálne účely, ako sú pranie špinavých peňazí či financovanie terorizmu, informuje banka na svojom webe.
Ak klient nevyplní požadované údaje v systéme George alebo inej bankovej aplikácii, môže mu byť obmedzený prístup k službám – napríklad nebude môcť vstúpiť do internet bankingu. Banky totiž nemajú možnosť poskytovať svoje služby v plnom rozsahu, ak nemajú k dispozícii overené a aktuálne informácie o klientoch.
Prečo banka tieto údaje potrebuje?
Finančné inštitúcie, vrátane Slovenskej sporiteľne, sú zo zákona zaviazané prijímať opatrenia, ktoré minimalizujú riziko zneužitia účtov na podozrivé a trestné činnosti. Súčasťou tejto povinnosti je aj strategický prístup založený na princípe „Poznaj svojho klienta“ (KYC – Know Your Customer). Ten zahŕňa niekoľko kľúčových krokov:
- overenie identity každého klienta,
- pravidelná aktualizácia osobných a kontaktných údajov,
- uchovávanie týchto údajov počas stanoveného obdobia.
Bez týchto informácií by banky neboli schopné efektívne odhaľovať podozrivé správanie a brániť sa voči potenciálnym hrozbám.

Ak patríš medzi klientov, ktorých banka vyzvala k doplneniu údajov, pravdepodobne si dostal notifikáciu s priamym preklikom na online formulár (tzv. KYC dotazník). Vyplnenie zaberie len niekoľko minút, no jeho ignorovanie môže mať za následok obmedzenie prístupu k vašim financiám.
Aj keď môže aktualizácia údajov pôsobiť ako formalita, ide o dôležitý bezpečnostný nástroj. Chráni nielen banky, ale aj samotných klientov pred podvodmi a zneužitím.