Bezpečnosť na cestách je prvoradá. Práve preto bude v nových autách takzvaná „čierna skrinka“, ktorú od výrobcov vyžaduje Európska únia, informuje portál Autobild. Čo všetko bude o vozidle počas jazdy zaznamenávať?
Mnohí ju poznajú ako „čiernu skrinku“, no v skutočnosti sa volá zapisovač údajov o nehode, v anglickom znení Event Data Recorder (EDR). Tento systém zaznamenáva veľké množstvo údajov, sú medzi nimi napríklad aj informácie o stave akcelerátora či brzdového pedála.
Nejde o fyzickú skrinku
Sú to práve nové vozidlá, ktoré budú mať tento systém nainštalovaný. Dopomôcť by mal k objasňovaniu dopravných nehôd, pričom nejde o žiadnu fyzickú súčiastku, ale o softvérovú funkciu. Ten zbiera povinné údaje, ktoré sa ukladajú do pamäti riadiacej jednotky airbagu.
Dáta sa zaznamenávajú priebežne, pričom ak nedôjde k nehode, tak sa zaznamenávajú nové a prepisujú tie staré. Akonáhle dôjde ku kolízii, tak systém uloží údaje, ktoré boli získané päť sekúnd pred a maximálne päť sekúnd po náraze. Tieto dáta sa uložia natrvalo a nedajú sa upravovať, vymazať či spätne prepísať.
Tieto údaje bude zbierať, avšak nedostaneš sa k nim
EDR bude zaznamenávať vyše tisíc rôznych údajov vrátane zmeny rýchlosti, aktivačné časy zádržných systémov, obsadenie sedadiel a ďalšie. Dôležité je podotknúť aj to, že zaznamenávať sa bude aj rýchlosť auta pred nárazom, stav plynového a brzdového pedálu či informácie o stave ABS, ESP a otáčok motora.
K údajom sa nedostane nikto – ani majiteľ, ani technik. Jediný spôsob, ktorým sa k nim dá dostať, je cez špeciálny nástroj s licenciou, a to iba v prípade riešenia dopravnej nehody. Prístup bude mať polícia či súdni znalci.