Stredná Európa sa pripravuje na energetický otras, ktorý môže zasiahnuť aj Slovensko. Nové americké sankcie voči ruským ropným gigantom Rosnefť a Lukoil môžu úplne zablokovať dodávky ropy do Maďarska a následne aj k nám.
Na prvý pohľad ide o geopolitickú hru veľmocí. No v praxi by to mohlo znamenať, že čerpadlá v našom regióne začnú predávať palivo za citeľne vyššie ceny.
Sankcie, ktoré môžu odrezať celé krajiny
Podľa informácií portálu Politico môže Slovensko prísť o dodávky ruskej ropy po 21. novembri. Vtedy začnú platiť nové sankcie administratívy Donalda Trumpa. Tie zakazujú finančným inštitúciám obchodovať s firmami Rosnefť, Lukoil a ich dcérskymi spoločnosťami. Ak by niektorá banka napriek tomu sprostredkovala platbu, riskuje odstrihnutie od dolárového platobného systému. To by pre ňu mohlo byť likvidačné.
„V praxi to bude znamenať, že maďarský podnik MOL, ktorý zabezpečuje dovoz ruskej ropy do Maďarska a na Slovensko pre svoju dcéru Slovnaft, nebude môcť ruskej strane zaplatiť,“ vysvetlil Lukáš Kovanda, hlavný ekonóm Trinity Bank.
Ak sa tak stane, dovoz by sa mohol úplne zastaviť a krajiny by museli hľadať alternatívnych dodávateľov – napríklad prostredníctvom ropovodu Adria. Ten však podľa odborníkov nemá dostatočnú kapacitu a poplatky za jeho využitie sú vysoké.

Pomôže Orbán Trumpa presvedčiť?
Podľa nemenovaného predstaviteľa slovenskej vlády sa Bratislava bude snažiť získať výnimku z amerických sankcií. Rovnako plánuje postupovať aj Maďarsko, ktoré má v tomto smere jednu výraznú výhodu – premiér Viktor Orbán udržiava s Donaldom Trumpom nadštandardné vzťahy.
„Je možné, že práve tieto kontakty rozhodnú o tom, či dodávky ruskej ropy do Maďarska a Slovenska zostanú zachované,“ dodáva Kovanda.
Ohrozené by bolo aj Česko
Ak by sa tok ruskej ropy zastavil, dôsledky by pocítilo aj Česko, ktoré je zásobované palivom zo Slovnaftu. Česká republika len do konca augusta tohto roka doviezla zo Slovenska ropné produkty za viac než 8,6 miliardy českých korún, čo predstavuje približne 511-tisíc ton palív – medziročne o 18 % viac. Slovensko je tak druhým najväčším dodávateľom palív do Česka hneď po Nemecku.
Ak by sa výpadky dotkli aj nemeckých rafinérií Rosnefť Deutschland, mohol by sa problém ešte prehĺbiť. Táto spoločnosť, ktorú má od roku 2022 pod kontrolou nemecká vláda, stále nebola plne znárodnená a jej budúcnosť je neistá.
Európa pod tlakom
Ak by Trumpove sankcie vstúpili do platnosti v plnom rozsahu, Lukoil by sa musel vzdať svojich podielov v rafinériách v Holandsku, Rumunsku či Bulharsku, ako aj stoviek čerpacích staníc po celej Európe.
Podľa Kovandu by v takom prípade v strednej Európe prudko vzrástli ceny pohonných látok. Slovensko, Maďarsko aj Česko by museli hľadať nové zdroje dodávok, čo by sa takmer určite premietlo do cien na pumpách.





















