Slovensko zápasí s náporom čínskych e-shopov. Miestnym firmám najprv kradli zákazníkov, teraz berú aj produkty

Temu si bez ostychu robí, čo len chce.


Čínske lacné e-shopy ako Temu či Shein predstavujú pre obyčajného človeka geniálny spôsob, ako si zakúpiť čokoľvek za omnoho lacnejšiu cenu, než je bežne možné. Pre slovenského podnikateľa však ide o existenčnú hrozbu. Spočiatku brali podnikateľom len ich zákazníkov, ako ale informuje web TV Noviny, teraz im berú aj ich produkty.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Lacné čínske e-shopy lákajú dizajnérskymi kúskami a doplnkami za výrazne nízke ceny: zariadenie do domácnosti za pár eur, hračky v minimálnej cene, šperky za niekoľko desiatok centov či lacné oblečenie. Na prvý pohľad pôsobí takýto nákup výhodne. Realita je však oveľa komplikovanejšia – nízke ceny prinášajú etické aj právne otázniky, ktoré sa dotýkajú pôvodných tvorcov konkrétnych produktov.

Situácia sa dotkla aj dvoch malých slovenských značiek, ktoré upozorňujú na masové kopírovanie svojich produktov a dokonca aj ich fotografií. Majitelia hovoria o strate zákazníkov, výraznom poklese tržieb a zákernej konkurencii, ktorá bez ostychu profituje na ich nápadoch.

Situácia je stále viac dramatická

Svoju skúsenosť opísala Michaela Ďurišová, ktorá už roky ručne vyrába kvetinové doplnky. Tvrdí, že situácia sa dramaticky zmenila minulý rok na jar. „Objednávky nám po začiatku sezóny padli až o 50 %. Čínski predajcovia spustili agresívnu reklamu na Googli a zacielili priamo na naše produkty,“ vysvetľuje. Jej fotografie a dizajny sa objavili na čínskom e-shope bez jej súhlasu, pričom napodobeniny predávali za neporovnateľne nižšie ceny.

Po medializovaní problému sa Michaele ozvala slovenská ambasáda v Číne. Podľa Lenky Zátekovej, hovorkyne ministerstva zahraničia, zastupiteľský úrad už v minulosti upozorňoval čínske úrady na podobné praktiky. Po nahlásení boli problematické produkty dočasne odstránené.

Situácia sa však opakuje – po krátkej pauze sa rovnaké fotografie a napodobeniny objavujú znova. „Stiahnu tri produkty, o chvíľu sa objavia štyri ďalšie. Neustále to musíme hlásiť, je to začarovaný kruh,“ hovorí Michaela.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Aby pochopila rozdiel v kvalite, Michaela si niekoľko kópií objednala. Výsledok bol výrazne horší, než by zákazník očakával. Výrobky boli technologicky nedotiahnuté, s viditeľnými chybami, vyčnievajúcimi drôtikmi a silným chemickým zápachom.

Mohlo by ťa zaujímať:

Európska únia mení legislatívu. Za balíky zo Shein či Temu si poriadne priplatíš a ešte sa aj načakáš

Temu a iné e-shopy si do parády vzali aj inú slovenskú značku

Podobný problém postihol aj slovenskú značku, ktorá vyrába oblečenie. Na čínskom e-shope našli presnú kópiu produktovej fotografie ich košele. Podľa právnika Ivana Syrového je takýto postup zneužitím dobrej povesti pôvodného výrobcu a porušením autorských práv. „Bežný nakupujúci si myslí, že ide o rovnaké firmy, keď vidí identickú fotku. To môže viesť k nekalej súťaži a poškodeniu značky,“ dodáva.

Čínsky gigant Temu tvrdí, že pracuje so systémom na ochranu duševného vlastníctva. Výrobcovia sa môžu registrovať a nahrať svoje fotografie do databázy, ktorá má odhaliť pokusy o falšovanie. Obe slovenské značky v systéme figurujú už mesiace, no napriek tomu sa ich fotografie na platforme občas opäť objavia.

Michaela zvažovala aj patentovú ochranu jednotlivých produktov. Jeden patent však stojí aj stovky eur a pre každú krajinu sa musí vybaviť samostatne. „To je pre nás nereálne,“ hovorí Ďurišová.

Tvorcom situáciu komplikuje aj to, že platforma sídli mimo Európskej únie, čo výrazne sťažuje vymáhanie autorských práv. Michaela, ktorá podniká už 13 rokov, sa s kopírovaním stretla viackrát, no nikdy v takom rozsahu.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Kým kedysi to brala ako istý druh komplimentu, tentoraz jej tržby klesli o polovicu. Najnáročnejšie podľa nej bolo vysvetliť zákazníkom, že lacné napodobeniny z Temu nemajú nič spoločné s jej ručne a originálne vyrábanými produktmi. Čínske e-shopy síce dovoľujú ľuďom nakupovať za miniatúrne ceny, zároveň však sťažujú životy pôvodných autorov produktov.

lacné e-shopy
Shutterstock




Tagy:
REKLAMA
Šimon Patkoš
Svoju písaciu púť som začal už na strednej škole, no do sveta textu som sa naplno ponoril počas štúdia filmovej scenáristiky a dramaturgie na vysokej škole. Najviac sa vo svojich článkoch venujem filmovým témam, no nepohrdnem ani originálnymi historicko-kuriózno-krimi príbehmi.Okrem písania sa venujem ilustrácii a literárnej tvorbe. A aby sme si lepšie rozumeli — najlepšia vec na svete sú dve hodiny strávené v poloprázdnom kine pri dobrom filme.
Najčítanejšie
Podobné