V utorok slovenský parlament schválil novelu zákona o ochrane spotrebiteľa. Tou sa implementujú do slovenského právneho poriadku dve európske smernice – o práve na opravu a o boji proti greenwashingu, informuje TASR.
Na prvý pohľad ide o nenápadné novinky, v skutočnosti však tieto opatrenia môžu výrazne zmeniť naše spotrebiteľské správanie. Budeme mať viac informácií o tom, čo kupujeme a zároveň by nám veci mali dlhšie vydržať.
Dôležitá legislatíva
Zmeny v zákone o ochrane spotrebiteľa majú zlepšiť informovanosť kupujúcich, najmä v súvislosti s environmentálnymi a sociálnymi dopadmi nákupov. Cieľom je tiež podporiť udržateľnú spotrebu prostredníctvom rozvoja opravárenských služieb.
Podľa rezortu hospodárstva novela zosúlaďuje slovenské právne predpisy v oblasti ochrany spotrebiteľa s legislatívou Európskej únie. Poslanci zároveň schválili aj novelu zákona o posudzovaní zhody výrobkov a ich uvádzaní na trh.

Viac opráv = menej odpadu
Asi najdôležitejšou novinkou je posilnenie práva na opravu. Európska únia týmto opatrením reaguje na znepokojivé množstvo odpadu, ktorý sa každý rok vygeneruje. Veľký podiel na tom má súčasný trend v oblasti elektroniky a domácich spotrebičov – poškodené kusy vyhadzujeme namiesto toho, aby sme sa ich pokúšali opraviť.
Po novom budú výrobcovia povinní opraviť niektoré druhy výrobkov aj po uplynutí záručnej doby. Týka sa to hlavne domácich spotrebičov, ako sú práčky či vysávače a elektroniky v podobe mobilných telefónov a iných zariadení.
Zákonná lehota na uplatnenie zodpovednosti za chybu tovaru sa predĺži o jeden rok, ak si spotrebiteľ zvolí ako spôsob nápravy opravu výrobku. Toto predĺženie však bude možné len raz – pri ďalšej chybe už k opätovnému predĺženiu nedôjde, aj keby si spotrebiteľ znovu vybral opravu.

Novinkou bude aj jednotný formulár o oprave, ktorý spotrebiteľom v zrozumiteľnej forme predstaví podmienky opravy a bude záväzný minimálne 30 dní. Spotrebiteľ musí byť informovaný o tom, koľko bude oprava stáť.
Jednotlivé súčasti novely sa do praxe zavedú postupne, aby mali výrobcovia a predajcovia dostatok času sa adaptovať. Posledná fáza vstúpi do platnosti 27. septembra 2026.
Koniec zavádzaniu
„Posilňuje sa informovanosť spotrebiteľov o životnosti tovaru, jeho opraviteľnosti, dostupnosti náhradných dielov či softvérových aktualizácií, rozširuje sa zoznam obchodných praktík, ktoré sa za každých okolností považujú za nekalé, o nové praktiky spojené napríklad s predčasným a plánovaným zastarávaním tovarov, používaním netransparentných a nedôveryhodných značiek udržateľnosti či zavádzajúcich environmentálnych tvrdení, takzvaný greenwashing,“ uviedlo Ministerstvo hospodárstva SR v predkladacej správe.
Okrem technických opatrení tak nová legislatíva prináša regulácie ohľadom používania rozličných marketingových označení ako „bio“ či „šetrné k prírode“. Tie už viac nebudú môcť byť uvádzané bez preukázateľných dôkazov.