Slovensko nemá s tými železnicami ani chvíľu pokoja. Po tom, ako do seba ešte len nedávno narazili dva vlaky, pričom krátko predtým sa iné dva v rýchlosti zrazili, sa na železniciach zas dejú nešťastia. Web Aktuality priniesol informáciu o tom, ako sa v skorých ranných hodinách na východe Slovenska jeden z vlakov vykoľajil. Incident, ktorý sa odohral v skorých ranných hodinách, výrazne narušil železničnú dopravu v tejto časti našej krajiny.
Nečakané vykoľajenie osobného vlaku v Košiciach spôsobilo rozsiahle poškodenie trate a zároveň odštartovalo akútnu prevádzkovú krízu, ktorá sa dotýka tisícok cestujúcich. Už prvé informácie naznačujú, že situácia bude mať dopad naprieč celou železničnou sieťou.
Problém za problémom
K nehode došlo priamo v košickej železničnej stanici, jednom z najdôležitejších dopravných uzlov na Slovensku. Stanica sa navyše už pred niekoľkými mesiacmi stala čiastočne obmedzená kvôli prebiehajúcej rekonštrukcii. Tá komplikuje nielen každodennú prevádzku, ale aj akékoľvek mimoriadne situácie. Obmedzené kapacity stanice tak výrazne sťažili prvé kroky pri operatívnom riešení incidentu.
Vykoľajenie nastalo podľa predbežných zistení pri poslednom vozni osobného vlaku, keď sa jeden z podvozkov odklonil od koľajového vedenia. Následný náraz a prudký pohyb skončili masívnou deštrukciou železničného zvršku v úseku, kde sa súprava nachádzala. V dôsledku toho sa poškodili nielen koľaje, ale aj priľahlé súčasti infraštruktúry. Tie sú nevyhnutné pre zabezpečenie bezpečnej vlakovej dopravy.
Presné príčiny vykoľajenia sa aktuálne predmetom vyšetrujú. Vyšetrovanie vedú odborníci zo Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Na mieste zasahujú aj technici, ktorí analyzujú stav poškodených komponentov.
Zatiaľ nie je jasné, či k nehode prispelo technické zlyhanie, chyba v prevádzke, takzvaný ľudský faktor alebo kombinácia viacerých faktorov. Na detailné závery sa bude musieť vynaložiť viac času. Pri nehode našťastie nedošlo k žiadnym zraneniam.
Presný rozsah škôd ešte nepoznáme
ZSSK ani ŽSR zatiaľ nekonkretizovali rozsah škôd, ani odhad nákladov či dĺžku opráv. Z dostupných technických údajov však vyplýva, že rozsah poškodenia je vážny a obnova bude časovo aj finančne náročná. Situáciu komplikuje aj prebiehajúca rekonštrukcia košickej stanice, ktorá už sama o sebe obmedzuje prevádzku.
Dopravné následky incidentu sa dajú pokladať za rozsiahle a zasahujú regionálne, diaľkové aj medzinárodné spoje. Košice sú kľúčovým tranzitným bodom, preto sa meškania reťazovo šíria po celej sieti. Cestujúci musia rátať s výraznými časovými posunmi, zmenami v organizácii dopravy a prípadnými odklonmi či náhradnou autobusovou dopravou.
„Dnes približne o 7:20 sa vykoľajil vlak Os 8533 podvozkom na poslednom vozni v stanici Košice. Presná príčina a okolnosti tejto udalosti sú predmetom vyšetrovania,“ uviedol hovorca ZSSK Ján Baček. Spoločnosť sa ospravedlňuje za komplikácie a deklaruje úsilie o čo najrýchlejšie obnovenie štandardnej prevádzky.
Košice a jej rušňovodiči v nespokojnosti
Web Korzár sa opýtal experta na železničnú dopravu a bývalého vysokého úradníka ministerstva dopravy Jiřího Kubáčka na to, čo sa mohlo urobiť, aby sa zamedzilo takýmto nešťastiam. Na Slovensku podľa neho chýbajú modernejšie zabezpečovacie systémy – hlavne na košickej hlavnej stanici.
„Rozhodne by sa to nestalo. Už dlhodobo upozorňujeme na nevyhovujúci stav zabezpečovacieho zariadenia na košickej hlavnej železničnej stanici, ktorá potrebuje modernizáciu a investície,“ povedal expert. Podľa neho sa každému môže zdať jasné, že zastaraný a provizórny, viac ako 50-ročný zabezpečovací systém v druhom najväčšom meste na Slovensku nestačí.
„Namiesto potrebných investícií do modernizácie sa prakticky iba kozmeticky upravujú niektoré peróny a koľaje, ktoré však stoja obrovské milióny,“ zhodnotil expert.






















