Slovenský operátor začal bojovať proti podvodníkom. Ľuďom poskytol jednoduchú metódu, ako ich odhaliť

Spustil aj kampaň s cieľom posilniť kritické myslenie zákazníkov.


Iste ti neušlo, že v posledných týždňoch na Slovensku registrujeme vysoký počet podvodných telefonátov. Informovali sme ťa o o tom aj v našich článkoch. Teraz sa však jeden z operátorov rozhodol s podvodníkmi bojovať. Správu o tom priniesol portál Živé. Vždy platilo, že na internete musí byť človek ostražitý, pretože sa na ňom pohybuje mnoho podvodníkov. Tí ľuďom posielajú podvodné maily, v ktorých ich žiadajú o zaplatenie faktúr, pričom sa vydávajú za legitímnych operátorov.

Nedávno zase začali volať ľuďom a lákať ich na prácu z domu. Čísla, z ktorých tieto hovory prichádzali, boli takmer všetky zahraničné. Aby bol podvrh hodnovernejší, ľudia mohli naozaj obdržať menšiu sumu za vykonanú prácu. Následne od nich ale zlodeji chceli, aby sa zaregistrovali na stránke „investičnej spoločnosti“, ktorej mali posielať pravidelné platby. Človek sa ani nenazdá a môže prísť o slušné úspory. Podvodníkom ich zločiny uľahčuje aj umelá inteligencia, ktorá dokáže generovať texty bez chýb, ale napríklad aj imitovať hlasy blízkych.

Operátor chce s podvodníkmi bojovať

Operátori v posledných dňoch apelovali na zákazníkov, aby boli ostražití a vždy si overovali odkiaľ prichádzajú podozrivé maily, či neskočili na reči o lacnom zárobku. Jeden z nich O2 sa však rozhodol, že sa pokúsi proti podvodníkom zakročiť tvrdšie. Spustil totiž novú edukačnú kampaň Otázka za milión. Jej cieľom je posilniť v ľuďoch kritické myslenie a odhaliť manipulatívne praktiky.

O2 a Telekom tiež zaviedli mechanizmus na overovanie volaní, ktoré na prvý pohľad pôsobia, že prichádzajú so slovenských čísel. Podozrivé hovory začali blokovať. „Operátori nepoznajú obsah komunikácie, ktorú si zákazníci vymieňajú. Zjednodušene povedané, neodpočúvajú volania zákazníkov a nečítajú obsah SMS správ. Preto je pre nich veľmi náročné vyhodnotiť, ktoré volanie je korektné a ktoré realizujú podvodníci. Platí zásada, že nemôžeme zablokovať žiaden korektný hovor,“ povedal technologický riaditeľ O2 Slavomír Pšenák.

umelá inteligencia, podvody, Slovensko, operátor, O2, podvodníci, podvodné telefonáty, krimi
Shutterstock

Len za posledné dni podobným spôsobom zablokovali viac ako 6 miliónov podvodných hovorov zo zahraničia. Znepokojivé je, že za pomoci umelej inteligencie dokážu zločinci napodobniť hlasy rodinných príslušníkov, a to nezriedka veľmi hodnoverne. Napokon, jedným z najrozšírenejších typov podvodu je takzvaný family scam či „volanie vnuka v núdzi“. Útočníci sa v týchto prípadoch vydávajú za členov rodiny, prípadne policajtov.

„Hoci stále platí, že veľké jazykové modely aj generátory reči najlepšie fungujú pre angličtinu, mnohé z nich už obstojne zvládnu aj slovenčinu. Aktuálne výskumy pritom ukazujú, že ľudia vo všeobecnosti majú problém rozpoznať, či ide o skutočný alebo AI generovaný obsah,“ uviedol Róbert Móro z Kempelenovho inštitútu inteligentných technológií.

Ako sa teda v takejto situácii účinne brániť? O2 poskytol jednoduchý trik. Radí, aby sa ľudia volajúceho, ktorý tvrdí, že je ich blízky, spýtali otázku, na ktorú pozná odpoveď len ich rodinný príslušník. Ako zdôraznila riaditeľka úseku značky a komunikácie O2 Lucia Petrášová, na takúto otázku podvodníci odpoveď nepoznajú a práve to je podľa nej jasným signálom, že ide o podvod.

  1. Volali podvodníci aj tebe?

    1. Áno, viackrát
    2. Nie
    1 hlas(y/ov)
    Share Your Result

Tagy:
Dušan Šutarík
Na EMEFKA píšem hlavne o filmoch a seriáloch.
Najčítanejšie
Podobné