Zamýšľal si sa niekedy nad tým, ako dlho trvá stať sa pilotom a koľko stoja všetky licencie a výcviky? Svoje vie o tom povedať aj slovenský pilot Dušan, ktorý lieta kdekoľvek po svete. Trvalo mu takmer 7 rokov, kým sa stal pilotom Boeingu 737.
Čo na skúškach považoval za najťažšie, koľko do toho vrazil a ako mu práca ovplyvnila súkromný život? Pokračuj v čítaní tohto článku a dozvieš sa odpovede. S Dušanom sme ti priniesli rozhovor aj v minulosti, kde pre zmenu rozpovedal niečo viac o tom, prečo musia mať piloti rozličné jedlá či o sume, ktorú si dokáže zarobiť.
Ako prebiehala tvoja cesta za tým stať sa pilotom? Vie sa stať niekto pilotom bez školy, len prostredníctvom nejakých kurzov?
Moja cesta za tým stať sa pilotom Boeingu začala na Žilinskej univerzite v Žiline. Ako jediná škola na Slovensku poskytuje možnosť študovať vysokú školu a zároveň si spraviť výcvik dopravného pilota. Na to, aby sa človek stal pilotom, nepotrebuje vysokú školu, stačí si spraviť kurz dopravného pilota, ktorý trvá približne 3 roky. Sú 2 druhy výcvikov.
Prvý sa nazýva integrovaný, tento výcvik som absolvoval aj ja a je to asi najrýchlejšia možnosť, avšak je aj viac riskantnejšia. Tento výcvik je časovo obmedzený, takže ho treba dokončiť do 3 rokov, a hlavne, na začiatku je náročné povedať, či človeku bude lietanie vyhovovať a či na to bude mať nejaké predispozície. Integrovaný výcvik znamená, že začínate s ničím a skončíte s licenciou obchodného pilota, s ktorou sa môžete uchádzať o prácu vo „veľkom“ lietaní.
Druhou možnosťou je takzvaný modulový výcvik. Znamená to, že si výcvik robíte postupne po jednotlivých moduloch. Začína sa na malom lietadle za podmienok VFR (visual flight rules), kde si jednotlivec spraví prvú licenciu, ktorá sa nazýva PPL (private pilot licence).
Následne sa pokračuje IFR (instrument flight rules). IFR lietanie je používané aj vo „veľkom“ letectve, takže žiak získava prvé skúsenosti s tým, ako funguje takéto lietanie. Pokračuje sa na multi engine, a teda viac motorové lietanie. Následne, ak žiak dokončí jednotlivé výcviky, podá žiadosť na kompetentný úrad, kde vykoná asi najnáročnejšiu časť z celého výcviku a tou sú teoretické skúšky dopravného pilota.
Viac PREMIUM článkov na podobnú tému:
- Slovenská letuška prezradila, prečo pilot rozpráva tak, akoby zjedol mikrofón, a čo sa deje s odpadovými tekutinami počas letu
- Slovenský pilot prezradil, či si počas letu môže zdriemnuť a prečo musia mať s kopilotom rozdielne jedlá (ROZHOVOR)
- Arabská princezná má v lietadle vírivku a čo sa deje, keď niekto počas letu zomrie? Dávid z viedenského letiska nám prezradil detaily práce (ROZHOVOR)
Skúšky sú v angličtine, spolu 14 predmetov a viac ako 14 000 otázok. Z každého predmetu je potrebné mať viac ako 75 %. Následne študent vykoná záverečné letecké preskúšanie. Posledným krokom je vydanie licencie obchodného pilota, s ktorou sa môže uchádzať o prácu.
V tomto článku sa po odomknutí dozvieš
- Aký je rozdiel medzi školami na Slovensku a v zahraničí
- Koľko času a peňazí investoval do školy a výcviku
- Ako veľmi mu to zasiahlo súkromie
- Ktoré najkrajšie miesta videl
- Ako sa pripravuje pilot na krízové situácie
- Odkaz pre začínajúcich pilotov
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám na EMEFKA, Startitup, Fontech
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom