Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Sobota 27.4.2024
sk
Jaroslav
cz
Jaroslav
Premium odznak
Zdroj: ©Shutterstock

Slovenský pilot o svojej práci: Do výcviku som investoval 70-tisíc eur, skúšky majú 14-tisíc otázok (ROZHOVOR)

Vie sa stať niekto pilotom bez školy a koľko peňazí musí investovať do výcviku?

Zamýšľal si sa niekedy nad tým, ako dlho trvá stať sa pilotom a koľko stoja všetky licencie a výcviky? Svoje vie o tom povedať aj slovenský pilot Dušan, ktorý lieta kdekoľvek po svete. Trvalo mu takmer 7 rokov, kým sa stal pilotom Boeingu 737.

Čo na skúškach považoval za najťažšie, koľko do toho vrazil a ako mu práca ovplyvnila súkromný život? Pokračuj v čítaní tohto článku a dozvieš sa odpovede. S Dušanom sme ti priniesli rozhovor aj v minulosti, kde pre zmenu rozpovedal niečo viac o tom, prečo musia mať piloti rozličné jedlá či o sume, ktorú si dokáže zarobiť.

Ako prebiehala tvoja cesta za tým stať sa pilotom? Vie sa stať niekto pilotom bez školy, len prostredníctvom nejakých kurzov?

Moja cesta za tým stať sa pilotom Boeingu začala na Žilinskej univerzite v Žiline. Ako jediná škola na Slovensku poskytuje možnosť študovať vysokú školu a zároveň si spraviť výcvik dopravného pilota. Na to, aby sa človek stal pilotom, nepotrebuje vysokú školu, stačí si spraviť kurz dopravného pilota, ktorý trvá približne 3 roky. Sú 2 druhy výcvikov. 

Prvý sa nazýva integrovaný, tento výcvik som absolvoval aj ja a je to asi najrýchlejšia možnosť, avšak je aj viac riskantnejšia. Tento výcvik je časovo obmedzený, takže ho treba dokončiť do 3 rokov, a hlavne, na začiatku je náročné povedať, či človeku bude lietanie vyhovovať a či na to bude mať nejaké predispozície. Integrovaný výcvik znamená, že začínate s ničím a skončíte s licenciou obchodného pilota, s ktorou sa môžete uchádzať o prácu vo „veľkom“ lietaní.

Mohlo by ťa zaujímať:

Slovenský pilot prezradil, či si počas letu môže zdriemnuť a prečo musia mať s kopilotom rozdielne jedlá (ROZHOVOR)

Druhou možnosťou je takzvaný modulový výcvik. Znamená to, že si výcvik robíte postupne po jednotlivých moduloch. Začína sa na malom lietadle za podmienok VFR (visual flight rules), kde si jednotlivec spraví prvú licenciu, ktorá sa nazýva PPL (private pilot licence).

Následne sa pokračuje IFR (instrument flight rules). IFR lietanie je používané aj vo „veľkom“ letectve, takže žiak získava prvé skúsenosti s tým, ako funguje takéto lietanie. Pokračuje sa na multi engine, a teda viac motorové lietanie. Následne, ak žiak dokončí jednotlivé výcviky, podá žiadosť na kompetentný úrad, kde vykoná asi najnáročnejšiu časť z celého výcviku a tou sú teoretické skúšky dopravného pilota.

Skúšky sú v angličtine, spolu 14 predmetov a viac ako 14 000 otázok. Z každého predmetu je potrebné mať viac ako 75 %. Následne študent vykoná záverečné letecké preskúšanie. Posledným krokom je vydanie licencie obchodného pilota, s ktorou sa môže uchádzať o prácu.

Tento článok je dostupný členom EMEFKA PREMIUM


Tagy:

Nikola Kulová
Aktuálne dianie mám pod palcom, novinky tu nájdeš každý deň. Okrem toho sa venujem PR článkom a rozhovorom s inšpiratívnymi ľuďmi.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje
Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.
Tlačidlo zatvoriť
Čítaj PREMIUM články zadarmo
€7,99 €0,00 Limitovaná ponuka
Prístup k všetkým PREMIUM článkom na mesiac zdarma

Bez reklám Prístup k PREMIUM obsahu

Pri platbe ti bude naúčtovaný poplatok 0.01 €, ktorý sa ti obratom vráti

Ponuka platí len na prvý mesiac od aktivácie predplatného

Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.
Tlačidlo späť Späť
Ikona zabezpečenia Zabezpečené šifrovaním
Trust pay Platobné operácie sa odohrávajú na zabezpečených certifikovaných platformách spĺňajúcich tie najvyššie PCI DSS štandardy bezpečnosti.
Platba
Zmeniť spôsob platby
Visa logo
Mastercard logo
Trust pay
Zrušiť predplatné môžeš kedykoľvek.
Súhlasim s poskytnutím predplatného a bol som pouceny, ze odsúhlasením jeho poskytnutia strácam právo na odstúpenie.
Registrovať a zaplatiť
Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.
Tlačidlo späť Späť
Ikona zabezpečenia Zabezpečené šifrovaním
Trust pay Platobné operácie sa odohrávajú na zabezpečených certifikovaných platformách spĺňajúcich tie najvyššie PCI DSS štandardy bezpečnosti.
Platba Google Pay
Zmeniť spôsob platby
Zrušiť predplatné môžeš kedykoľvek.
Súhlasim s poskytnutím predplatného a bol som pouceny, ze odsúhlasením jeho poskytnutia strácam právo na odstúpenie.
Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.
Tlačidlo späť Späť
Ikona zabezpečenia Zabezpečené šifrovaním
Trust pay Platobné operácie sa odohrávajú na zabezpečených certifikovaných platformách spĺňajúcich tie najvyššie PCI DSS štandardy bezpečnosti.
Platba Apple Pay
Zmeniť spôsob platby
Zrušiť predplatné môžeš kedykoľvek.
Súhlasim s poskytnutím predplatného a bol som pouceny, ze odsúhlasením jeho poskytnutia strácam právo na odstúpenie.

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.