Sociálna poisťovňa opäť rozširuje digitálne možnosti, ktoré majú ľuďom na Slovensku uľahčiť prístup k informáciám a platbám. Elektronický účet poistenca (EUP), ktorý využíva už vyše 400-tisíc ľudí, prináša tri zásadné novinky. Tie sa dotknú najmä živnostníkov, ľudí bez práce a všetkých, ktorí čakajú na dôchodok, informuje Sociálna poisťovňa na svojom webe.
Prvou veľkou zmenou je platobná brána. Doposiaľ ju využívali iba zamestnávatelia, no odteraz si cez ňu môžu svoje záväzky voči Sociálnej poisťovni uhradiť aj živnostníci, samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) či dobrovoľne poistení. Stačí niekoľko klikov v záložke „Platby“ a klient vidí všetky nezaplatené položky – od poistného po penále. Platiť možno kartou, Google Pay alebo Apple Pay.
Už žiadne úrady, len pár klikov
„Platobná brána sa stáva rýchlou a pohodlnou cestou k úhrade poistného a nedoplatkov. Veríme, že našim poistencom zatraktívni a zjednoduší plnenie si povinností. Vďaka našej novinke si ich môžu vybaviť pár klikmi v užívateľsky prívetivom online prostredí,“ vyhlásil generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne Michal Tariška.
Ďalšou novinkou je možnosť sledovať stav žiadosti o dôchodkovú dávku. Po podaní žiadosti si už klient nemusí chodiť pýtať informácie na pobočku – cez EUP zistí, v akej fáze vybavovania sa jeho dôchodok práve nachádza.

Tretia inovácia poteší ľudí, ktorí prišli o zamestnanie. Sociálna poisťovňa vytvorila novú kalkulačku na výpočet informatívnej výšky dávky v nezamestnanosti. Klient si tak môže overiť, na akú sumu by mal zhruba nárok. Upozornenie však platí: ide len o orientačný údaj, skutočný nárok posudzuje poisťovňa až po podaní žiadosti.
„Takto si predstavujem modernú komunikáciu s občanom. Bez chodenia po úradoch sa dozviete všetky dôležité informácie,“ uviedol minister práce Erik Tomáš na tlačovej konferencii.
Rozšírenie funkcií EUP je financované aj z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti EÚ. Elektronický účet poistenca funguje od roku 2022 a za tri roky získal niekoľko ocenení v oblasti digitalizácie verejnej správy.