Ak patríš k podnikateľom, živnostníkom či skrátka medzi samostatne zárobkovo činné osoby, mal by si venovať pozornosť istým zmenám, ktoré začala uplatňovať Sociálna poisťovňa. Ako informuje aj portál Techbyte, týka sa to nových výmerov poistného. Podnikatelia boli zvyknutí, že Sociálna poisťovňa im nový výmer vždy zašle tradičnou poštou. Práve to sa však zmenilo.
Sociálna poisťovňa totiž prešla na výlučne elektronickú komunikáciu, a stalo sa tak už v januári tohto roka. Pravdou však ostáva, že veľa ľudí o tejto zmene nevedelo a poistné za január uhradili podľa starých údajov z roku 2024. Výsledkom sú tak drobné nedoplatky, ktoré sa však môžu časom narastať.
Výhradne elektronicky
Živnostníci a menší podnikatelia so štátom elektronicky komunikujú len málokedy, najčastejšie vtedy, keď podávajú daňové priznanie. Veľmi ľahko sa tak mohlo stať, že túto zmenu prehliadli. Na tento problém upozornil aj redaktor Rastislav Dubovský, podľa ktorého mnoho živnostníkov platilo odvody po starom – teda nesprávne. To samo osebe ešte nie je žiadna tragédia, keďže im vznikol len malý nedoplatok. Problémom však je, ak ich ľudia nezaplatia (čo sa môže ľahko stať, keďže o nich ani nevedia), nedoplatok sa môže postupne navyšovať. V určitých prípadoch môže Sociálna poisťovňa udeliť aj sankcie, ktoré sa už pohybujú vo vyšších sumách.
Sociálna poisťovňa uviedla, že ani v minulosti nemala zákonnú povinnosť posielať výmery poštou. Išlo tak o proaktívny krok z jej strany. Elektronická komunikácia má byť súčasťou šetrenia, ktoré je súčasťou konsolidácie. Mnoho živnostníkov však na starý systém bolo roky zvyknutých a túto zmenu neprijalo s nadšením. Hoci je elektronická komunikácia logický krok v modernizácii verejných služieb, analytici upozornili na to, že Sociálna poisťovňa podcenila kampaň.

Ekonomický analytik Martin Vlachynský zo Združenia daňových poplatníkov Slovenska sa vyjadril, že informačná kampaň nebola v tomto prípade ani zďaleka dostatočná. V prípade podobne zásadných zmien by mali podľa neho verejné inštitúcie konať proaktívnejšie, aby sa minimalizoval negatívny dopad na klientov. Dodal, že komunikácia zo strany Sociálnej poisťovne mala byť intenzívnejšia. S tým súhlasí aj Jaroslav Juriga, riaditeľ Slovenskej živnostenskej komory.
Ten zároveň odporúčal, aby si živnostníci pravidelne kontrolovali elektronické schránky. Pre mnohých je táto komunikácia stále problémová, napríklad aj preto, lebo sa možno nevyznajú v technológiách. V takom prípade by však mali mať dôveryhodného človeka, ktorý by to robil za nich. Existuje však aj možnosť zapnúť si notifikácie. Ak živnostníkovi príde nová správa do elektronickej schránky, tak mu zároveň príde aj notifikácia buď na klasický e-mail, alebo mobilný telefón, prípadne oboje.
Nezaškodí si teda túto funkciu zapnúť. Stačí sa prihlásiť do svojho účtu, kliknúť na Nastavenia, následne kliknúť na Nastavenia oznámení a vybrať priečinok, ktorý chce človek nastaviť. Môže si vybrať e-mail či mobilný telefón, prípadne obe. Následne dorazí na mail či mobil potvrdzujúca správa o tom, že všetko funguje tak, ako má.



















