Slovenská vláda zvažuje zavedenie novej vlny šrotovného ako reakciu na neisté obdobie globálnych obchodných konfliktov. Tento krok by mohol významne podporiť predaj nových vozidiel a zároveň pomôcť domácim automobilkám ustáť aktuálne ekonomické výzvy. Pre majiteľov starších vozidiel to prináša otázku – predať teraz alebo počkať na možné výhodnejšie podmienky? Téme sa venoval portál oPeniazoch.
Ekologické vozidlá v centre pozornosti
Na rozdiel od šrotovného z roku 2009, ktoré bolo zamerané primárne na podporu výroby nových áut počas finančnej krízy, tentokrát sa pozornosť sústreďuje na bezemisné a nízkoemisné automobily. Ministerstvo hospodárstva už v minulosti upozornilo, že vysoké ceny ekologických vozidiel brzdia ich širšie rozšírenie medzi obyvateľstvom.
„Z historického pohľadu vieme, že krízové situácie sa dajú zvládnuť rozumným zásahom,“ uvádza Asociácia priemyselných zväzov a dopravy, ktorá pripomína úspech podobných opatrení počas globálnej finančnej krízy.
Princíp šrotovného spočíva v tom, že štát finančne podporí občanov pri kúpe nového vozidla, ak svoje staré auto dajú ekologicky zlikvidovať. Okrem podpory automobilového priemyslu by takéto opatrenie mohlo prispieť aj k zníženiu emisnej stopy vozového parku na Slovensku.

Európska spolupráca ako kľúč k úspechu
Podľa odborníkov by koordinovaný prístup na úrovni Európskej únie mohol priniesť najlepšie výsledky. Európsky trh s 449 miliónmi spotrebiteľov predstavuje obrovský potenciál na presmerovanie vývozu a stimuláciu domáceho dopytu.
Presné podmienky pripravovanej podpory zatiaľ nie sú známe, no očakáva sa, že podrobnosti by mohli byť zverejnené v najbližších týždňoch. Pre majiteľov starších vozidiel, ktorí uvažujú o ich predaji, môže byť preto rozumné s rozhodnutím ešte počkať a sledovať ďalší vývoj situácie.