Ľudia, ktorí sa venujú nejakej tvorivej činnosti, majú tendenciu niektoré zo svojich diel zavrhnúť. S podobnými prípadmi sa stretávame pri spisovateľoch či hercoch a inak to nie je ani v prípade známych režisérov.
Tí sa za niektoré svoje filmy vyslovene hanbia, prípadne ich rovno nenávidia. Často pritom ide o kvalitné snímky, ktoré sa dnes tešia kultovému statusu. V tomto článku ti predstavíme 10 filmov, ku ktorým sa ich režiséri nepriznávali či nepriznávajú.
1. Josh Trank (Fantastická štvorka)
V roku 2015 štúdio 20th Century Fox poslalo do kín novú verziu komiksovky Fantastická štvorka, ktorej réžie sa chopil Josh Trank. Ten na seba upozornil výborným found footage Kronika, takže sa zdalo, že tento projekt bude preňho tým pravým. A podľa toho, čo o snímke hovoril, to naozaj vyzeralo, že má veľmi premyslenú a svojskú víziu. Chcel divákom ponúknuť trochu inú komiksovku, ktorá bude osudová, temná a mrazivá.
Nič z toho sa ale nekonalo. Fantastická štvorka sa rodila veľmi ťažko, režisér sa podľa členov štábu správal maximálne neprofesionálne, na pľaci dochádzalo k hádkam a štúdio mu to tiež neuľahčovalo. Jeho víziu radikálne prekopalo a prinútilo Tranka k rozsiahlym pretáčkam. Výsledkom bola snímka, ktorá sa stala kasovým a kritickým prepadákom a dnes je radená medzi najhoršie filmy, aké kedy vznikli. Trank sa od filmu dištancoval s tým, že výsledok ani náhodou nezodpovedá jeho vízii.
2. David Lynch (Duna)
V roku 2021 sme sa v kinách konečne dočkali novej adaptácie románu Duna, ktorú režíroval Denis Villeneuve. Nebol ale prvý, kto sa pokúsil legendárny román Franka Herberta previesť na filmové plátno. Kultový David Lynch doviedol Dunu do kín už v roku 1984, jednoduchá cesta to ale rozhodne nebola.
Príbeh sa odohráva v ďalekej budúcnosti, v ktorej proti sebe stoja znepriatelené rody Atreidov a Harkonnenovcov. Oba túžia získať piesočnú planétu Arrakis, prezývanú Duna, na ktorej sa dá ťažiť vzácne korenie. To rozširuje psychické schopnosti a umožňuje medziplanetárne cestovanie.
Samotný román je mimoriadne rozsiahly a na sfilmovanie poriadne náročný. Scenár sa mnohokrát prepisoval (vzniklo asi šesť jeho verzií), ale nikdy sa ho nepodarilo dotiahnuť do podoby, s ktorou by boli spokojní tvorcovia aj producenti. Lynch si neskôr povzdychol, že film považuje za svoje najslabšie dielo.
Vinu za to pripisoval tomu, že nad Dunou nemal plnú kontrolu (keďže mu do práce kecalo štúdio), ale aj tomu, že samotná kniha je prakticky nesfilmovateľná. Snímka finančne prepadla a kritiky boli tiež pomerne zdrvujúce. Postupom času si síce snímka získala kultový status a mnohí ju vnímajú ako nedocenené majstrovské dielo, ale Lynchove pocity k nej sa nijako nezmenili.
3. Thomas Alfredson (Snehuliak)
Kriminálny triler Snehuliak vznikol v réžii Thomasa Alfredsona a spájali sa s ním pomerne veľké očakávania. Vychádzal z ceneného a obľúbeného románu Jo Nesba, mal výborný kasting (Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, J. K. Simmons či Charlotte Gainsbourg) a sľubné trailery. Príbeh sa točil okolo detektíva Harryho Holea (Fassbender), ktorý pátral po sériovom vrahovi, ktorého poznávacím znakom sú desiví snehuliaci.
Film však totálne vybuchol (kriticky aj finančne) a diváci pri ňom len krútili hlavami. Dostali totiž zmätenú, neatmosférickú a nudnú kriminálku, ktorá pôsobila ako televízna epizóda nejakého tuctového seriálu. Thomas Alfredson tieto výhrady veľmi dobre chápal.
Nejaký čas po premiére sa vyjadril, že na nakrúcanie mali veľmi málo času a proste nestihli natočiť dostatok materiálu. V strižni sa teda zúfalo snažili dať filmu hlavu a pätu, aby aspoň nejako fungoval a mohol mať premiéru. Alfredson s výsledkom, pravdaže, vôbec nebol spokojný a podľa jeho slov sa nenatočilo minimálne 15 % scenára.
4. Alfred Hitchcock (Povraz)
Ambiciózny triler Povraz natočil kultový Alfred Hitchcock a rozhodne sa nedá povedať, že by išlo o zlý film! Vychádzal z divadelnej hry Patricka Hamiltona a rozprával príbeh dvoch kamarátov, ktorí sa dopustia vraždy čisto z pocitu vzrušenia a z toho, že dokážu všetkým prejsť cez rozum a odstať neodhalení. Následne usporiadajú večeru pre priateľov, pričom telo ukryjú priamo v miestnosti. Ale jeden z hostí čoskoro nadobudne podozrenie, že tu niečo nehrá.
Snímka sa mohla spoľahnúť hlavne na skvelých hercov (James Stewart, John Dall, Farley Granger), ale aj ambicióznu formálnu stránku: je totiž natočená akoby na jeden záber (zopár strihov síce obsahuje, ale sú ukryté). Práve tento spôsob nakrúcania ale vytváral na hercov a štáb veľký tlak, takže na pľaci nepanovala práve najlepšia nálada.
Hitchcockovi sa navyše zdalo, že film príliš dobre nefunguje. Popísal ho ako „nevydarený experiment“. Negatívne sa o filme vyjadril aj James Stewart. Náš názor ale je, že Povraz je rozhodne zaujímavým a poriadne napínavým kúskom, ktorý za pozretie určite stojí!
5. David Fincher (Votrelec 3)
Tretí diel série Votrelec je mnohými kritikmi a fanúšikmi považovaný za vôbec najslabší. Dnes sa síce na snímku Davida Finchera nazerá menej prísne a priznávajú sa jej nemalé kvality, ale je pravdou, že Votrelec 3 po prvých dvoch dieloch predstavoval určitý zošup.
Zrejme to ale bolo aj tým, že diváci a kritici neboli pripravení na svojský Fincherov štýl, v ktorom hrali prvé husle nekompromisnosť a depresívna atmosféra. Snímka bola poznačená ťažkým nakrúcaním a Fincherov dômyselný prístup a perfekcionizmus štúdio dráždil. Dokonca až tak, že uvažovali, že ho z projektu vyrazia.
Fincherovi tiež nevyhovovalo, že mal veľmi málo času na prípravu a musel začať nakrúcanie bez hotového scenára. Na margo samotného filmu sa režisér neskôr odmietal baviť s tým, že išlo o jeho najhoršiu skúsenosť vôbec. Vyjadril sa však, že Votrelca 3 „nenávidí asi najviac na svete“.
6. Tony Kaye (Kult hákového kríža)
Extrémne náročným bolo aj nakrúcanie drámy Kult hákového kríža. Príbeh neonacistu Dereka (Edward Norton), ktorý sa po vražde dvoch černochov dostane do basy, sa síce dočkal uznania kritikov aj divákov, ale jeho režisér Tony Kaye naň nespomína rád. Jeho vzťah s Nortonom bol totiž mimoriadne napätý a plný konfliktov. Norton režisérovi až príliš zasahoval do práce, na pľaci prepukali hádky a obaja muži sa navzájom častovali nepeknými vulgarizmami.
Problém s Kayem ale mali aj ďalší členovia štábu. Tieto hádky dospeli až do bodu, keď štúdio New Line Cinema prakticky režiséra odstavilo od možnosti svoj film strihať. V dôsledku toho Kaye jeho konečnú podobu zavrhol ako patetický, uplakaný blábol. Snažil sa dokonca dosiahnuť, aby bolo jeho meno odstránené z titulkov, ale to sa nestalo.
7. Joel Schumacher (Batman a Robin)
Batman a Robin od Joela Schumachera je dodnes všeobecne považovaný za jeden z najhorších komiksových filmov všetkých čias. Viacero divákov ho dnes berie na milosť s tým, že ide síce o otrasnú a prepálenú šialenosť, ktorá sa nedá brať vážne, ale práve to snímke dáva istý punc originality.
Schumacher sa definitívne odklonil od atmosféry prvých Batmanov od Tima Burtona a namiesto temnoty divákom naservíroval preplácanú farebnosť, neónový Gotham, hlúpe postavy, trápne hlášky a namiesto normálneho príbehu totálne uletenú hlúposť, ktorá nedáva žiadny zmysel.
Niet sa čo čudovať, že film sa dočkal mizerných recenzií a finančne tiež nehviezdil tak, ako sa čakalo. Schumacher sa následne musel dokonca ospravedlniť s tým, že rozhodne nechcel divákov a fanúšikov nahnevať, ale proste ich pobaviť. Uznal, že jeho poňatie slávneho komiksového hrdinu nebolo šťastné a film sa mu nepodaril. George Clooney, ktorý si zahral hlavnú rolu, poznamenal: „Asi sme tú sériu zabili. Boli to vyhodené peniaze.“ Batmanovi musel reputáciu o niekoľko rokov napraviť až Christopher Nolan so svojím vydareným kúskom Batman začína.
8. Kevin Reynolds (Vodný svet)
Post-apokalyptický akčňák Vodný svet natočil Kevin Reynolds a jeho príbeh sa odohráva vo vzdialenej budúcnosti, keď sa v dôsledku zmeny klímy roztopili všetky ľadovce na Zemi. Kontinenty tak zaplavila voda, ľudia prežívajú na umelých lodiach a dúfajú, že niekde na svete ešte existuje suchá zem.
Snímka bola svojho času najdrahším filmom histórie a svoj enormný rozpočet nedokázala splatiť. Mohol za to fakt, že nebola príliš kvalitná, pozbierala skôr odmietavé kritiky a diváci z nej tiež neskákali nadšením. Aby toho nebolo málo, už nakrúcanie bolo veľmi problematické. Štáb pracoval v šibeničných termínoch, ktoré sa neustále menili, rozpočet sa navyšoval a pridali sa aj nezhody medzi Reynoldsom a Kevinom Costnerom, ktorý stvárnil hlavnú úlohu.
Costner nebol spokojný s Reynoldsovým vedením a snažil sa do istej miery zaujať jeho miesto v kreatívnom procese. To zase odmietal Reynolds, ale rozkoly ho napokon prinútili z projektu vycúvať ešte pred jeho dokončením (jeho meno v titulkoch ale zostalo). Nikdy sa tiež netajil tým, že konečná verzia filmu je podľa neho otrasná a ani náhodou nezodpovedá jeho vízii.
9. Stanley Kubrick (Fear and Desire)
Vojnová dráma Fear and Desire bola debutom kultového Stanleyho Kubricka. Jej príbeh sa točí okolo štyroch vojakov, ktorí prežijú haváriu lietadla a ocitnú sa na území nepriateľa. Sú odhodlaní dostať sa do bezpečia, ale plány sa skomplikujú, keď natrafia na mladú ženu (Vivian Leith). Len hodinová snímka vznikala v extrémne skromných podmienkach (štáb tvorilo len 15 ľudí) a sám Kubrick ju označil za „amatérske filmové cvičenie“.
Film totiž obsahoval niekoľko chronologických chýb a viacero záberov na seba nenadväzovalo. Kubrick bol z výsledku tak veľmi znechutený, že sa dokonca pokúsil zničiť všetky kópie filmu. Jedna však prežila a Fear and Desire tak ostal zachovaný pre ďalšie generácie. A je to dobre, pretože určite nejde o až taký zlý film. Sú na ňom jasne viditeľné začiatočnícke chyby, ale niečo do seba predsa len má.
10. Woody Allen (Annie Hall)
Annie Hall veľa ľudí považuje za možno najlepší film Woodyho Allena. Kultová romantická komédia o neurotikovi Alvym Singerovi (Allen) a jeho priateľke Annie Hall (Diane Keaton) si odniesla chválu kritikov aj divákov, ako aj množstvo cien. Okrem iného získala Oscara za najlepší film, najlepšiu herečku v hlavnej úlohe, najlepšiu réžiu a najlepší originálny scenár. Dnes je považovaná za jeden z TOP filmov všetkých čias a jednu z najkvalitnejších a najzábavnejších komédií.
Aj v tomto kontexte potom pôsobí celkom zaujímavo, že sám Woody Allen snímku príliš v láske nemá. Priznal, že pôvodne chcel natočiť vážne mienenú psychologickú drámu, v ktorej mal byť ústredný vzťah len jednou z tém. Okrem iného mal mať film aj kriminálny nádych. Napokon ale Allen zistil, že jediné, čo divákov zaujímalo, bol práve vzťah medzi Alvym a Annie. Takže napokon vznikla výborná romantická komédia, ktorá sa ale dosť výrazne rozchádzala s tým, čo chcel Allen pôvodne natočiť.