Štát potichu zaviedol nový poplatok: Slovensko zavádza finančnú prirážku, aká tu ešte nebola

Slovensko testuje nový systém spoplatnenia.


Niektoré zmeny sa týkajú len vybraných skupín, iné pocíti takmer každý. Ak patríš medzi ľudí, ktorí si zvykli na určité ceny či pohodlie v doprave, môže ťa čoskoro čakať nepríjemné prekvapenie. Od leta 2025 sa totiž na Slovensku zmenili pravidlá, ktoré ovplyvnia dodávateľov, dopravcov aj obchodné reťazce.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Na prvý pohľad ide o krok, ktorý sa bežného vodiča netýka. No dôsledky tejto úpravy môžu nepriamo zasiahnuť aj tvoju peňaženku – a to najmä cez ceny potravín, spotrebného tovaru či dopravy. Prečo? Téme sa venoval portál Autoviny.

Čo sa vlastne zmenilo?

Od júla 2025 Slovensko zaviedlo nový systém spoplatňovania ciest, ktorý sa tentoraz nezameriava len na počet prejdených kilometrov. Hlavným kritériom je množstvo emisií CO₂, ktoré vozidlo vypúšťa. Zmeny sa týkajú najmä nákladných áut a autobusov s hmotnosťou nad 3,5 tony.

Tieto vozidlá boli zaradené do piatich emisných tried – od najväčších znečisťovateľov (trieda 1) po ekologickejšie možnosti (trieda 5). Čím viac emisií vozidlo vyprodukuje, tým vyšší mýtny poplatok musí dopravca zaplatiť. Nový systém má teda motivovať k obnoveniu vozového parku a nahradeniu starších dieselových strojov šetrnejšími alternatívami.

Osobné autá zatiaľ bokom, ale…

Tí, ktorí jazdia na osobných vozidlách, sa môžu zatiaľ cítiť v bezpečí. No odborníci už teraz upozorňujú, že podobný princíp by mohol byť v budúcnosti rozšírený aj na všetky autá. Viaceré krajiny EÚ už pracujú na legislatíve, ktorá by to umožnila.

Štát potichu zaviedol nový poplatok: Slovensko zavádza finančnú prirážku, aká tu ešte nebola
Shutterstock
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Zmena sa navyše dotýka aj nových možností pri kúpe diaľničných známok. Odteraz si vodič môže zvoliť začiatok platnosti známky až 60 dní vopred alebo si zakúpiť jednodňovú známku – čo je výhodné najmä pre tých, ktorí využívajú diaľnice len výnimočne.

Pocítiš to cez ceny

Aj keď sa nový systém neaplikuje priamo na osobné vozidlá, môže mať dopad na tvoje výdavky. Nákladné autá a autobusy, ktoré budú platiť viac, si tieto náklady pravdepodobne premietnu do cien tovarov alebo služieb. Zvýšenie cien potravín, spotrebného tovaru či hromadnej dopravy tak nie je vylúčené.

Najviac to zasiahne staršie dieselové vozidlá, ktoré dnes tvoria značnú časť flotily slovenských dopravcov. Práve tie spadajú do najnižších emisných tried a teda budú platiť najvyššie poplatky.

5 áut, ktorých sa nebudeš vedieť zbaviť: Predávať ich na Slovensku je nočná mora

Mohlo by ťa zaujímať:

5 áut, ktorých sa nebudeš vedieť zbaviť: Predávať ich na Slovensku je nočná mora

Prečo sa to celé deje?

Európska únia tlačí na znižovanie emisií skleníkových plynov a každá členská krajina musí prijímať kroky, ktoré priblížia klimatické ciele. Jedným z týchto opatrení je aj princíp „znečisťovateľ platí“ – teda tí, ktorí produkujú viac CO₂, budú znášať vyššie náklady.

Slovensko sa týmto krokom zaradilo medzi krajiny, ktoré sa snažia znížiť environmentálnu záťaž z dopravy. Zavedenie CO₂ mýta je teda len začiatok. Ako ďaleko tento trend zájde, ukáže až čas – no ak vlastníš staré auto alebo podnikáš v doprave, zbystri pozornosť už teraz.

  1. Si za zavedenie tohto nového poplatku?

    1. Áno, dáva to zmysel
    2. Určite nie
    1 hlas(y/ov)
    Share Your Result

Tagy:
REKLAMA
Henrieta Balázsová
Som spravodajská redaktorka EMEFKA a venujem sa aktuálnemu dianiu, spoločenským témam aj virálnym príbehom. Milujem dobrú kávu, knihy a svoje dve mačky.Okrem spravodajstva sa venujem aj umeleckým textom a fascinujú ma emócie, medziľudské vzťahy a veci, ktoré sa nedajú vygoogliť. Písanie pre mňa znamená spôsob, ako dávať svetu zmysel a sprostredkovať čitateľom obsah, ktorý ich zaujme a inšpiruje.
Najčítanejšie
Podobné