Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Pondelok 23.12.2024
sk
Nadežda
, Naďa
cz
Vlasta

Štúdio zodpovedné za vizuálne efekty najúspešnejších filmov našich dejín. Toto je Industrial Light & Magic

Vznikli zároveň so sériou Star Wars, teraz sú podpísaní pod každým blockbusterom.


Jurský Park, Terminátor, The Abyss a mnoho, mnoho ďalších kultových filmov

Z ILM sa stalo najžiadanejšie a asi jediné sofistikované štúdio vizuálnych efektov v Hollywoode. Chodili k nim všetci. Po Star Wars pracovalo štúdio na filmoch, ako napríklad Back to he Future, Willow, Indiana Jones, Ghostbusters. Pri týchto filmoch využívalo ILM všetko, čo sa naprieč rokmi práce na trilógii Star Wars naučilo, a popritom vylepšovalo, čo sa dalo. Legendárne šoty obsahovali určite menej efektov ako v Star Wars, avšak veľakrát boli aj tieto jednotlivé kúsky vizuálnych efektov niečím, čím môžeme byť ohúrení dodnes.

back to the future
Universal Studios / MovieStillsDb

Neskôr ale do ich repertoára vniklo zopár filmov, ktoré sa v dlhšom pláne ukázali ako viac než prelomové. Jurský Park od Spielberga a The Abyss a Terminátor 2: Deň zúčtovania od Camerona. Všetky tri filmy sa v kombinácii s ILM pričinili na tom, že vznikli prvé digitálne kompletne pohyblivé a realistické filmové postavy a príšery. Počítače boli konečne schopné vytvoriť dokonalo pôsobiacu kópiu reality. Samozrejme, v realite nestretávame žiadneho Terminátora alebo Tyranosaura, avšak predstava o nich je spájaná s reálnymi fyzikálnymi zákonmi, ktoré vedeli počítače už simulovať.

Ako konkrétne k týmto míľnikom vo vývoji vizuálnych efektov došlo, sa môžeš dočítať v dávnejšom článku, ktorý sme ti na EMEFKA priniesli. Všetky tri filmy teda spájali digitálne vizuálne efekty a praktické. Jurský Park obsahoval prvú kompletne realistickú filmovú príšeru alebo dinosaura. The Abyss mal v sebe jeden z najkomplikovanejších vizuálnych efektov, v ktorom išlo o živú tvár z vody. Terminátor zas prepájal digitálnu animáciu s realistickým hereckým výkonom.

terminator
Carolco Pictures, TriStar Pictures / MovieStillsDb

Išlo o obrovské prelomy a Hollywood vedel, že sa blíži ďalšia nová éra. ILM to vedelo tiež a hneď ako sa o tom dozvedel George Lucas, netrvalo dlho a znova nasadol do sedla režiséra.

Star Wars sa vracia

Lucas posledné dva filmy série Star Wars, The Empire Strikes Back a The Return of the Jedi, už nenatáčal z pozície režiséra. Jedného dňa sa ale vrátil do ILM a predostrel im nápad novej trilógie odohrávajúcej sa ešte pred originálnou trilógiou. Tento nápad so sebou ale, samozrejme, niesol aj obrovský potenciál v smere vizuálnych efektov, keďže tie sa od tretej časti série Star Wars dosť vyvinuli. Lucas chcel v novom Star Wars využiť digitálnu techniku naplno. A tak sa to zas začalo.

Príbeh novej trilógie mal Lucas jasne vyformovaný, keďže na ňom pracoval už niekoľko rokov, zatiaľ čo sa ILM potĺkalo s novými projektmi. Teraz ale všetky tie skúsenosti museli vliať priamo do nového projektu s názvom Star Wars: The Phantom Menace. Lucas sa viac než ktokoľvek iný spoliehal na digitálnu techniku. Mnohé celé scény boli kompletne vytvorené v počítačoch. Praktické sety boli často obkolesené modrým plátnom, aby sa dali digitálne zväčšiť. Phantom Menace mal taktiež doposiaľ najväčší počet digitálnych postáv, digitálnych prostredí a všeobecne počet digitálnych vizuálnych efektov.

star wars
Lucasfilm Ltd., 20th Century Fox / MovieStillsDb

Film získal mnoho prvenstiev, avšak najdôležitejším z nich je asi postava Jar Jar Binksa, mimozemského obojživelníka, ktorý patrí medzi prvé digitálne postavy intenzívne komunikujúce s reálnymi hercami. ILM v tom čase vyvinulo techniku motion-capture, ktorá sa vo veľkom používa aj dodnes. Film obsahoval aj iné obrovské scény, ako napríklad preteky na planéte Tatooine. Tu muselo ILM spojiť všetko, čo vedeli. Praktické efekty, miniatúry, digitálne efekty a postavy.

A toto vedeli spraviť bez počítačov? História filmových vizuálnych efektov predstavuje jeden zázrak za druhým

Mohlo by ťa zaujímať:

A toto vedeli spraviť bez počítačov? História filmových vizuálnych efektov predstavuje jeden zázrak za druhým

Digitálna éra

Nasledujúce dva filmy The Attack of the Clones a Revenge of the Sith pokračovali v digitálnom trende a postupne ešte viac vylepšovali postavenie spoločnosti na trhu. George Lucas zdigitalizoval aj prvé tri filmy a jeho požiadavky boli stále náročnejšie a náročnejšie. ILM sa ale už v tomto období vyprofilovalo do spoločnosti, ktorá zvládne všetko. Vo filme Phantom Menace si získali prvenstvo, keď vytvorili prvú kompletne digitálnu postavu schopnú priamočiaro komunikovať s hlavnými postavami. V nasledujúcich filmoch bolo týchto postáv stále viac a viac. Rozsah digitálneho obsahu sa zväčšoval a zväčšoval.

davy jones ILM
Walt Disney Pictures / MovieStillsDb

Po Phantom Menace sa ILM ale rozhodlo pracovať aj s inými produkciami, napríklad na filmoch ako Múmia, Pearl Harbour, Harry Potter a Piráti z Karibiku. Vďaka týmto filmom sa ILM stalo štúdio najviac spájané so schopnosťou vytvárať realistické digitálne postavy, ktoré boli schopné uniesť váhu dôležitej postavy. Napríklad za film Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest získalo ILM Oscara za vizuálne efekty hlavne vďaka práci, ktorú odviedli na postave Davyho Jonesa.

ILM v tomto období už, samozrejme, nebolo jedinou spoločnosťou, ktorá sa špecializovala na vizuálne efekty. Dôležitým hráčom bola napríklad novozélandská spoločnosť Weta Digital. Tá je zodpovedná za trilógiu Pán prsteňov. Ďalšími veľkými rybami boli Digital Domain a Sony Picture Imageworks. Počas éry digitalizácie sa z ILM taktiež odpojila aj istá skupina animátorov, ktorí eventuálne vytvorili spoločnosť PIXAR. ILM sa teda muselo adaptovať viac než kedykoľvek predtým, napriek tomu si ale stále držali a naďalej držia prvenstvo.

ILM a nový svet vizuálnych efektov

Po vydaní posledného filmu Georga Lucasa Star Wars: Revenge of the Sith sa filmy začali stále viac a viac spoliehať na vizuálne efekty. Postupne do kín prichádzali veľké hity ako Piráti z Karibiku, Transformers a Iron Man. Ten započal dlhú šnúru marveláckych filmov, na ktorých ILM v rôznych čiastkach spolupracuje dodnes.

iron man ILM
Paramount Pictures, Marvel Entertainment / MovieStillsDb

ILM taktiež eventuálne odskočilo od čisto veľkolepých vizuálnych efektov, ale zamerali sa aj na efekty, ktoré by mohli obohatiť samotných hercov. Pre film The Irishman navrhli systém, cez ktorý omladili tvár herca Roberta De Nira o desiatky rokov. S touto technikou prišli ešte skôr, pri práci na filme The Curious Case of Benjamin Button. Okrem toho naďalej zdokonaľujú motion-capture techniku a rôzne iné nové technológie.

V roku 2012 nastala ale ekonomická kríza, ktorá zastihla skoro všetky spoločnosti zameriavajúce sa na tvorbu vizuálnych efektov. Ešte k tomu získala spoločnosť Disney vlastníctvo nad spoločnosťou Lucasfilm od Georga Lucasa. Pod Lucasfilm patrilo aj ILM, a tak sa Disney mohlo spoľahnúť na to, že mágovia vizuálnych efektov spravia pre marvelovky a plánovanú novú trilógiu Star Wars všetko, čo sa bude dať.

Posolstvo ILM, najdôležitejšej spoločnosti vizuálnych efektov

ILM prešlo naprieč týmito rokmi kopou zmien. Niektorí tvorcovia odišli, pretože si nevedeli zvyknúť na digitálny spôsob tvorby efektov. Napríklad taký Phil Tippett, ktorý sa preslávil ako majster miniatúr a bábkarstva, otvorene kritizoval digitálnu dobu a počas natáčania Jurského Parku prežíval veľkú existenčnú krízu. Pred pár rokmi vydal svoj nový film s názvom Mad God, na ktorom pracoval približne 30 rokov a predstavuje to najlepšie zo starého smeru tvorby vizuálnych efektov.

2001: Vesmírna Odysea

Mohlo by ťa zaujímať:

Najvplyvnejšie hrané filmy všetkých čias. Poznáš velikánov kinematografie?

Iní tvorcovia si zas vytvorili vlastné menšie spoločnosti. Tie sa podobali viac na prvé roky ILM, menšia garáž a rodinnejší prístup. ILM je teraz už súčasťou obrovskej korporácie, no naďalej si udržiava podobizeň veľkých skladov, ateliérov a štúdií, v ktorých vzniká vizuálna mágia.

Ich spoločnosť je spájaná hlavne so sériami Jurský Park, Jurský Svet, Transformers, Marvel Cinematic Universe a hlavne Star Wars, kde to všetko začalo. Pred dvomi rokmi o nich na streamovacej platforme Disney+ vyšla dokumentárna séria, presne popisujúca všetky tieto udalosti. ILM spolupracuje na väčšine vysokorozpočtových filmov žánru sci-fi, fantasy, horor a mnoho ďalších. Talentom vládnuci pracovníci spoločnosť ILM spolupracujú aj na seriáloch a neustále posúvajú hranicu možného aj tam.


Tagy:

Šimon Patkoš
Svoju písaciu púť som začal už na strednej škole, avšak do sveta textu som sa poriadne ponoril až na vysokej škole, kde som vyštudoval filmovú scenáristiku a dramaturgiu. Najviac sa vo svojich článkoch zameriavam na filmové témy, ale neohrdnem aj originálnymi historickými a ľudskými príbehmi.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.