Premýšľal si niekedy, ako by vyzerali semafory budúcnosti? Ak áno, priprav sa na prekvapenie – vedci zameraní na autonómnu dopravu navrhujú pridať štvrtú farbu, ktorá by mohla zásadne ovplyvniť správanie vodičov na cestách. Tento krok nie je len estetickou novinkou, ale súčasťou širšej revolúcie, ktorú so sebou prinášajú autonómne vozidlá a inteligentné dopravné systémy.
S narastajúcim počtom samoriadiacich áut na cestách po celom svete sa mení nielen spôsob, akým jazdíme, ale aj samotná infraštruktúra, píše magazín Popular Mechanics. Elektrické vozidlá a autonómne automobily už dnes inšpirujú inžinierov k vývoju inteligentných ciest a mestských plánovačov k vytváraniu vyhradených pruhov pre tieto vozidlá. Na pretras sa dostali aj tradičné semafory, ktoré by mali podľa vedcov dostať úplne nový rozmer.
Štvrtá farba na semafore
Tím výskumníkov z North Carolina State University navrhol zaviesť štvrtú svetelnú fázu – bielu farbu. Jej účel? Jednoduchý, ale revolučný. Signalizovať ľudským vodičom, aby sa „riadili autom pred sebou“. Tento koncept je založený na schopnosti autonómnych vozidiel fungovať ako sieť – v podstate ako počítače na kolesách, ktoré dokážu komunikovať nielen so semaforom, ale aj medzi sebou, čím výrazne znižujú dopravné zápchy a šetria palivo či elektrinu. Výsledky štúdie boli publikované v odbornom časopise IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems.
„Preniesť časť riadenia dopravy na autonómne vozidlá je relatívne nová myšlienka, nazývaná mobilný kontrolný model,“ vysvetľuje Ali Hajbabaie, hlavný autor štúdie. „Táto metóda umožňuje koordinovať dopravu v situáciách, kde sa pohybujú autonómne autá. Je však kľúčové zaviesť koncept bielej farby práve na križovatkách, aby ľudskí vodiči vedeli, ako reagovať,“ dodáva.
V praxi by semafor fungoval štandardne, keď je na križovatke málo autonómnych vozidiel. Keď sa ich počet zvýši, biela farba by signalizovala ľudským vodičom, že autonómne vozidlá prevzali kontrolu a stačí sa prispôsobiť – jednoducho sledovať auto pred sebou. Autori štúdie dokonca poznamenávajú, že svetlo nemusí byť striktne biele – teoreticky môže mať aj inú farbu.

Menej dopravných zápch, plynulejšia doprava
Výskumníci testovali tento systém prostredníctvom mikroskopických dopravných simulácií, ktoré dokážu presne modelovať pohyb jednotlivých áut. Pri 10-percentnom podiele autonómnych vozidiel sa dopravné zápchy znížili o 3 %, pri 30-percentom podiele dokonca o 10,7 percenta. Vyšší podiel autonómnych áut tak priamo znamená plynulejšiu dopravu.
Zavedenie štvrtej farby na semaforoch však nebude jednoduché – za posledné storočie sa semafory menili len minimálne. V USA sú stovky tisíc semaforov a 75 percent z nich by muselo byť modernizovaných. Aj keď ide o náročnú úlohu, tieto úpravy by mohli pripraviť cesty na budúcu dominanciu autonómnych vozidiel.
Hoci semafory zatiaľ budú aj naďalej svietiť len v troch farbách, koncept štvrtej, bielej farby ukazuje, že autonómne vozidlá by mohli zásadne premeniť každú križovatku a spôsob, akým jazdíme.





















