Určite si už aj ty neraz počul nariekať zarytých autičkárov, že staršie autá boli lepšie ako nové, že éra najlepších áut už dávno pominula a to, čo sa produkuje dnes, je len akýsi odpad na kolesách. Keď takéto slová počuješ od chlapíka v krčme, asi im neprikladáš veľkú váhu. No veľakrát takéto vyjadrenia môžeš započuť aj z úst mechanika, ktorý sa v autách celkom vyzná.
Tak kde je pravda? Je naozaj lepšie kúpiť jazdené auto v zachovalom stave ako kupovať úplne nové? Každá minca má dve strany, a inak to nie je ani v tomto prípade. Máme pre teba pár tipov a skúseností z praxe, ktoré by si mal zvážiť.
Staršie autá sú často spracované kvalitnejšie
Je naozaj pravda, že napríklad auto z roku 2013 má lepšiu kvalitu spracovania ako auto z roku 2024. Dôvodov je hneď niekoľko. Tým najčastejším je šetrenie nákladov a hmotnosti. Predsa len, jednoduchší plast má nižšiu výrobnú cenu a nižšiu hmotnosť ako kvalitný mäkčený plast alebo dokonca koža.
V minulosti výrobcovia neboli tak tlačení k znižovaniu cien a hmotnosti, keďže emisné normy neboli také prísne. Dnes ale musia investovať veľa peňazí do vývoja elektromobilov a hybridov a zároveň musia spĺňať veľmi náročné emisné štandardy. Kvôli tomu musia škrtať náklady, kde sa len dá, a zároveň sú nútení znižovať hmotnosť za každú cenu, aby ušetrili každý možný gram emisií CO2.
Vŕzganie a trvácnosť
Lacnejšie materiály v nových autách nemusia byť také príjemné na dotyk, majú skôr tendenciu vŕzgať a nevydržia toľko, čo materiály v starších vozidlách. Samozrejme, toto nie je pravda pri všetkých značkách a modeloch. Ale veľakrát sa s týmto faktom môžeš stretnúť.
No nie je to len o interiéri. Výrobcovia často šetria aj pri vývoji podvozkových komponentov či iných dielov. Výsledkom je, že ich životnosť býva nižšia ako pri starších autách a treba ich skôr meniť za nové, lebo sa jednoducho rýchlejšie opotrebujú.
V bezpečnosti sú rozdiely priepastné
Kde nové autá vyhrávajú na plnej čiare, to je bezpečnosť. Rovnako ako emisné normy, aj bezpečnostné štandardy sa stále sprísňujú, a tak sú autá v roku 2024 o poznanie bezpečnejšie ako napríklad vozidlá z roku 2012. Majú nové typy airbagov, nové druhy konštrukcie karosérie na absorbovanie nárazu, ale aj množstvo asistenčných systémov, ktoré ešte pred 10 rokmi zďaleka neboli na takej úrovni ako dnes.
Moderné auto za teba dokáže zaparkovať, celé okolie vieš sledovať cez kvalitnú 360-stupňovú kameru, samo jazdí v jazdnom pruhu, automaticky za teba zabrzdí, keď cúvaš a nevšimneš si prekážku, dupne za teba na brzdu, keď ti do cesty vbehne dieťa a ty nestihneš zareagovať… A tieto bezpečnostné prvky dnes nájdeš už aj v cenovo dostupnejších autách nižšej triedy.
Na svetlách záleží
Kľúčovým rozdielom medzi staršími a novšími autami je aj svetelná technika. Kým v starších autách zvyčajne nájdeš halogénové žiarovky alebo xenónové svetlá, drvivá väčšina moderných vozidiel už má LED-ky. Tie majú prenikavé biele svetlo a dlhý dosvit, takže jazdenie po tmavých nočných cestách je oveľa bezpečnejšie.
Komfort a konektivita
Aj v tomto smere vyhrávajú nové autá. Môžeš si zrkadliť telefón na displeji infotainmentu, v zime si zapneš vyhrievaný volant a sedačky, jazdu ti spríjemní dokonale vyladený adaptívny podvozok či masáž sedadiel a vieš využívať hlasových asistentov. Áno, niektoré z týchto vecí mali autá aj pred 10 rokmi. Ale len v TOP triede. Dnes môžeš mať všetky tieto komfortné hračky aj v Peugeote 208.
Lepšie jazdné vlastnosti, nižšia spotreba
A v neposlednom rade, nové autá majú nižšiu spotrebu ako staršie a zároveň aj lepšiu dynamiku. Hlavne vďaka hybridným a mild-hybridným pohonom sa ľahšie rozbiehajú a dokážu ťa prekvapiť slušným ťahom, aj keď na papieri výkonom neohúria. Sú tichšie pri vyšších rýchlostiach, lepšie sedia na ceste a len tak ľahko s nimi nedokážeš havarovať.
Vo finále je tak len na tebe, na čom ti záleží viac. Pokiaľ ti ale ide o čo najlepšiu bezpečnosť, spotrebu a komfort, nové auto bude pravdepodobne lepšou voľbou.