SUV vozidlá, ktoré si mnohí obľúbili pre komfort a bezpečnosť, sa stávajú terčom čoraz ostrejšej kritiky. Európski zákonodarcovia začínajú otvorene hovoriť o obmedzeniach – a niektoré mestá ich už rovno zakazujú.
Ako informuje portál Autotrendy, obľúbené športovo-úžitkové vozidlá (SUV) sa v posledných rokoch stali dominantným trendom na európskych cestách, no ich budúcnosť je čoraz neistejšia. Európski zákonodarcovia začínajú reagovať na rastúce obavy týkajúce sa využitia mestského priestoru, ktoré tieto vozidlá predstavujú.
Podľa aktuálnych informácií sa Európsky parlament zaviazal prerokovať možné obmedzenia pre SUV vozidlá ešte v tomto štvrťroku. Niektoré európske krajiny už zaviedli vlastné reštrikcie – Amsterdam zakázal vjazd SUV do centra mesta, zatiaľ čo Francúzsko a Belgicko experimentujú s parkovacími poplatkami podľa hmotnosti vozidla.
Rastúce rozmery ako problém moderných miest
Priemerná šírka automobilov v Európe vzrástla za posledné dve desaťročia o viac ako 10 centimetrov. Analýzy ukazujú, že sa zvyšuje približne o centimeter každé dva roky – v roku 2018 dosahovala 177,8 cm, no v roku 2023 už 180,3 cm.
Tento trend spôsobuje, že viac ako polovica z najobľúbenejších modelov v Európe presahuje šírkou minimálne rozmery parkovacích miest v metropolách ako Paríž, Londýn či Rím. Výsledkom sú komplikácie s parkovaním, vystupovaním z vozidiel a nebezpečné manévre pri obchádzaní vyčnievajúcich áut.
Mimovládna organizácia Transport & Environment upozorňuje, že bez zavedenia prísnych limitov bude tento trend pokračovať. Súčasná legislatíva umožňuje, aby nové osobné automobily dosahovali rovnakú šírku ako nákladné vozidlá.

Bezpečnostné riziká nie sú zanedbateľné
Budúcnosti SUV-čiek nehrá do karát ani nedávny výskum belgického inštitútu VIAS z roku 2023. Ten priniesol alarmujúce zistenie – zvýšenie kapoty vozidla len o 10 centimetrov zvyšuje riziko úmrtia zrazeného chodca alebo cyklistu až o 30 percent.
K údajnej nebezpečnosti SUV prispieva vraj aj ich vyššia hmotnosť, ktorá komplikuje brzdenie v núdzových situáciách. Vyššie umiestnené ťažisko zároveň robí správanie vozidla menej predvídateľným.
Kampane ako Clean Cities poukazujú na to, že rastúce rozmery áut vraj uberajú ľuďom verejný priestor a predstavujú hrozbu pre mestskú infraštruktúru. Okrem bezpečnostných a priestorových problémov zostáva faktom, že veľké a ťažké vozidlá spotrebujú viac paliva alebo elektriny a rýchlejšie opotrebúvajú vozovky.
Otázne zostáva, či si európski motoristi dokážu predstaviť budúcnosť bez obľúbených vysokých vozidiel a ako sa automobilky prispôsobia novým požiadavkám bez straty charakteristických vlastností, ktoré robia SUV takými populárnymi.