SUV-čkám v Európe zvoní umieračik. Chcú ich zakázať, sú vraj veľké a nebezpečné

Obeťou novej európskej regulácie môžu byť aj tvoje auto.


SUV vozidlá, ktoré si mnohí obľúbili pre komfort a bezpečnosť, sa stávajú terčom čoraz ostrejšej kritiky. Európski zákonodarcovia začínajú otvorene hovoriť o obmedzeniach – a niektoré mestá ich už rovno zakazujú.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Ako informuje portál Autotrendy, obľúbené športovo-úžitkové vozidlá (SUV) sa v posledných rokoch stali dominantným trendom na európskych cestách, no ich budúcnosť je čoraz neistejšia. Európski zákonodarcovia začínajú reagovať na rastúce obavy týkajúce sa využitia mestského priestoru, ktoré tieto vozidlá predstavujú.

Podľa aktuálnych informácií sa Európsky parlament zaviazal prerokovať možné obmedzenia pre SUV vozidlá ešte v tomto štvrťroku. Niektoré európske krajiny už zaviedli vlastné reštrikcie – Amsterdam zakázal vjazd SUV do centra mesta, zatiaľ čo Francúzsko a Belgicko experimentujú s parkovacími poplatkami podľa hmotnosti vozidla.

Rastúce rozmery ako problém moderných miest

Priemerná šírka automobilov v Európe vzrástla za posledné dve desaťročia o viac ako 10 centimetrov. Analýzy ukazujú, že sa zvyšuje približne o centimeter každé dva roky – v roku 2018 dosahovala 177,8 cm, no v roku 2023 už 180,3 cm.

Tento trend spôsobuje, že viac ako polovica z najobľúbenejších modelov v Európe presahuje šírkou minimálne rozmery parkovacích miest v metropolách ako Paríž, Londýn či Rím. Výsledkom sú komplikácie s parkovaním, vystupovaním z vozidiel a nebezpečné manévre pri obchádzaní vyčnievajúcich áut.

Mimovládna organizácia Transport & Environment upozorňuje, že bez zavedenia prísnych limitov bude tento trend pokračovať. Súčasná legislatíva umožňuje, aby nové osobné automobily dosahovali rovnakú šírku ako nákladné vozidlá.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU
Shutterstock

Bezpečnostné riziká nie sú zanedbateľné

Budúcnosti SUV-čiek nehrá do karát ani nedávny výskum belgického inštitútu VIAS z roku 2023. Ten priniesol alarmujúce zistenie – zvýšenie kapoty vozidla len o 10 centimetrov zvyšuje riziko úmrtia zrazeného chodca alebo cyklistu až o 30 percent.

K údajnej nebezpečnosti SUV prispieva vraj aj ich vyššia hmotnosť, ktorá komplikuje brzdenie v núdzových situáciách. Vyššie umiestnené ťažisko zároveň robí správanie vozidla menej predvídateľným.

Kampane ako Clean Cities poukazujú na to, že rastúce rozmery áut vraj uberajú ľuďom verejný priestor a predstavujú hrozbu pre mestskú infraštruktúru. Okrem bezpečnostných a priestorových problémov zostáva faktom, že veľké a ťažké vozidlá spotrebujú viac paliva alebo elektriny a rýchlejšie opotrebúvajú vozovky.

Otázne zostáva, či si európski motoristi dokážu predstaviť budúcnosť bez obľúbených vysokých vozidiel a ako sa automobilky prispôsobia novým požiadavkám bez straty charakteristických vlastností, ktoré robia SUV takými populárnymi.

Mohlo by ťa zaujímať:

Veľký test letných pneumatík na rok 2025: Tieto sú TOP, rozdiely v brzdnej dráhe sú obrovské


Tagy:
REKLAMA
Henrieta Balázsová
Som spravodajská redaktorka EMEFKA a venujem sa aktuálnemu dianiu, spoločenským témam aj virálnym príbehom. Milujem dobrú kávu, knihy a svoje dve mačky.Okrem spravodajstva sa venujem aj umeleckým textom a fascinujú ma emócie, medziľudské vzťahy a veci, ktoré sa nedajú vygoogliť. Písanie pre mňa znamená spôsob, ako dávať svetu zmysel a sprostredkovať čitateľom obsah, ktorý ich zaujme a inšpiruje.
Najčítanejšie
Podobné