V súčasnosti máme na výber z veľkého množstva sociálnych sietí. Je tu Facebook, Twitter, Instagram, Reddit, ale aj viacero ďalších platforiem. Každá má nejaké vlastné špecifiká, plusy a mínusy a v konečnom dôsledku záleží len na preferenciách používateľa, ktorú z nich si zvolí.
V poslednom čase sa ale hovorí o novej sociálnej sieti s názvom Clubhouse, ktorá trochu rozvírila stojaté vody internetu. Čo to vlastne je a ako sa na ňu dostať? Trochu bližšie sme si na tieto (a ďalšie) otázky posvietili práve v tomto článku.
Čo vlastne Clubhouse je a čo ponúka?
Za platformou Clubhouse stojí spoločnosť Alpha Exploration Co., ktorá ju spustila v apríli 2020, väčšej pozornosti sa jej ale dostalo až koncom roku. V čase zúriacej pandémie koronavírusu boli mnohí ľudia nútení ostať v izolácii či radikálne obmedziť svoj sociálny a pracovný život. Nie je teda prekvapivé, že práve Clubhouse začal naberať na popularite. Prečo? Nová sociálna sieť, samozrejme, nemôže len bezbreho kopírovať zabehnuté postupy Facebooku či Twitteru, ale musí priniesť niečo svieže a originálne.
A môžeme povedať, že Clubhouse sa o to naozaj pokúša. Ide totiž o sieť, určenú výhradne pre audio chatovanie. Pokiaľ si ale myslíš, že sa na ňu zaregistruješ „len tak“ (ako napr. na Facebook či Instagram), tak si na omyle. Prístup do Clubhouse je možný jedine na pozvanie. Zároveň potrebuješ mať k dispozícii iPhone s operačným systémom iOS.
Keď už na sociálnej sieti budeš, tak môžeš diskutovať s ľuďmi (často) z celého sveta o najrôznejších témach. Dá sa povedať, že je to podobné ako na Facebooku, ale s tým podstatným rozdielom, že na Clubhouse nič nepíšeš, nepridávaš statusy ani obrázky a ľudí, s ktorými sa rozprávaš, ani nevidíš.
Celá komunikácia prebieha výlučne cez audio. Používateľ sa môže pripojiť do mnohých tematicky zameraných miestností (nazývaných rooms) a diskutovať napríklad o politike, hudbe, technológiách, filmoch, vzťahoch a o mnohých ďalších témach.
Každý z týchto klubov má vlastného moderátora, ktorý udeľuje slovo tým, ktorí chcú niečo k téme povedať. Zároveň si môžeš zvoliť úlohu prostého poslucháča a do diskusie sa zapájať nemusíš. Ak sa ale predsa len rozhodneš podeliť sa o svoje rozumy s ostatnými, jedným klepnutím na ikonku ruky „zdvihneš ruku“ a následne počkáš, kým ti moderátor dá slovo.
Samozrejme, môžeš si vytvoriť aj svoj vlastný klub a z neho vyplývajúce diskusné miestnosti. Funguje to na podobnom systéme, ako keď si na Facebooku založíš nejakú tematickú stránku, ktorú si následne lajknú tí, ktorých daná téma zaujíma. Maj ale na pamäti, že vytvoriť klub môžu len aktívni používatelia.
Funkcie
Plusom je jednoduché a príjemné rozhranie a ovládanie. Clubhouse sa dá použiť aj na streamovanie hudby a už dnes na tejto sieti nájdeš viacero umelcov, ale aj milovníkov technológií, internetových influencerov či svetoznáme celebrity. Ako sme zmienili vyššie, na to, aby si Clubhouse mohol využívať, potrebuješ iPhone so systémom iOS, avšak dá sa predpokladať, že tvorcovia nám čoskoro ponúknu aj verziu pre Android.
Aplikácia funguje na pozadí, čiže ju môžeš mať zapnutú a venovať sa inej činnosti, prípadne len tak počúvať diskusie alebo hudbu. Pokiaľ by ťa zaujímalo, či si niekto nahráva a archivuje tvoje slová, ktoré na Clubhouse vyslovíš, tak odpoveď je nie. Je tiež prísne zakázané, aby používatelia nahrávali jeden druhého. Z toho tiež vyplýva, že keď sa diskusia skončí, nemôžeš si ju vypočuť neskôr znovu. Zároveň sa prísne zakazuje na Clubhouse šíriť hoaxy a nenávistné prejavy.
Ako bolo spomenuté, na Clubhouse sa dostaneš len na pozvánku. Ako sa tam teda najrýchlejšie dostať? Najjednoduchšie zrejme je, ak je na sieti nejaký tvoj kamarát a obratom ti pošle pozvánku. Prípadne sám oslov niekoho, kto na Clubhouse je, s tým, nech ťa pozve. Viacerí internetoví podnikavci vycítili príležitosť a pozvánky dokonca predávajú za nemalé peniaze.
Počet používateľov
Keďže sieť Clubhouse sa stále, viac-menej, len rozbieha, zatiaľ je na nej pomerne málo ľudí (hoci popularita a s tým aj číslo používateľov rastie každým dňom). To je ale v mnohom výhoda, keďže ľudia, ktorí sú na sieti teraz (tzv. early adopters), môžu efektívnejšie vytvárať pevné komunity a obsah.
Navyše je možné, že sa prostredníctvom nej budú dať zarobiť slušné peniaze (podobne ako je to napr. na Instagrame). Tí, ktorí na Clubhouse dokážu osloviť čo najviac ľudí, tak budú o krok napred pred neskoršími používateľmi. A to môže znamenať, že im to bude v budúcnosti solídne vynášať.
Potenciál tejto siete je veľký a len ťažko dnes môžeme odhadnúť, ako bude vyzerať, keď na nej budú tisíce či dokonca milióny používateľov. Dá sa ale predpokladať, že záujem o Clubhouse bude stúpať. Do veľkej miery je to zapríčinené aj pandémiou koronavírusu, kvôli ktorej sa výrazne obmedzil ľudský kontakt.
Ten, pravdaže, mnohým ľuďom chýba a proste si potrebujú len tak pokecať či získať od druhých nové poznatky. A presne na to Clubhouse slúži. Môžeš tam spoznať nových ľudí a diskutovať prakticky o čomkoľvek. Bude rozhodne zaujímavé sledovať, ako sa tejto originálnej sociálnej sieti bude dariť v budúcnosti.
Otázkou tiež je, či jej úspech neopadne, keď sa podarí potlačiť pandémiu. Na druhej strane, ak sa sieť v týchto dňoch poriadne rozbehne, je tu slušný predpoklad, že sa nestratí ani v post-pandemickej dobe. Či ale niekedy dosiahne na úspech gigantov typu Facebook, to je ešte veľmi predčasné hodnotiť. Potenciál však určite má.