Jeden z desiatich najväčších výrobcov áut na svete, Nissan, sa topí v problémoch. Firma je výrazne zadlžená, zápasí s klesajúcim predajom na čínskom trhu a navyše čelí hrozbe vysokých ciel na autá dovážané do USA, ktoré navrhol americký prezident Donald Trump, informuje spravodajský portál France 24, na ktorého správu upozornil Topspeed.sk.
Generálny riaditeľ Ivan Espinosa potvrdil, že spoločnosť zrevidovala svoju predpoveď hospodárskeho výsledku po dôkladnom prehodnotení stavu výrobných aktív. Aktuálne očakáva čistú stratu za fiškálny rok 2024/2025 vo výške 700 až 750 miliárd jenov (približne 4,9 až 5,3 miliardy dolárov), čo je dramatický nárast oproti februárovej predpovedi, kde sa rátalo s omnoho nižšou stratou na úrovni 80 miliárd jenov.
Masívne prepúšťanie a neúspešné rokovania
Medzi hlavné príčiny poklesu patrí rozsiahle odpisovanie majetku a náklady na reštrukturalizáciu. Firma vlani oznámila prepustenie 9-tisíc zamestnancov a zaznamenala takmer úplný prepad ziskov v prvej polovici roka.
Snaha spojiť sa s Hondou stroskotala, keď tá navrhla premeniť Nissan na svoju dcérsku spoločnosť, namiesto pôvodne plánovaného spoločného holdingu. Podobne nevyšli ani rokovania so spoločnosťami ako Foxconn či Tesla.

Situáciu zhoršilo zníženie úverového ratingu na úroveň „junk“ (špekulatívny), čo ešte viac sťažuje prístup k financovaniu. Nissan pritom až 30 percent svojich tržieb generuje v USA, kde sa veľká časť vozidiel dováža priamo z Japonska a Mexika – a teraz čelí 25-percentným clám.
Odborníci varujú, že ak sa situácia rýchlo nezmení, môže Nissanu dôjsť hotovosť. Pomoc by teoreticky mohla prísť od iného hráča – či už z automobilového sektora, alebo technologickej sféry.