Možno to poznáš aj ty. Prídeš ráno k autu, strčíš kľúčik do zapaľovania, otočíš ním a spod kapoty sa ozve len jemné cvaknutie. A ty už v tej sekunde vieš, koľká bije. Batéria tvojho auta je úplne vybitá a nenaštartuješ. Neostane ti tak nič iné, než zavolať kamošovi, aby prišiel s iným autom a skúsil baterku dobiť pomocou nabíjacích káblov. V niektorých prípadoch však nepomôže ani to a batériu musíš vymeniť za novú.
Samozrejme, ako každý iný diel, aj autobatéria má svoju životnosť, ktorá sa priemerne hýbe na úrovni 4 – 6 rokov. Určite si sa ale stretol aj s tým, že niekomu baterka vydrží v pohode slúžiť 10 rokov. A niekomu len 4 roky. Čím je to spôsobené?
Batéria sa najviac opotrebúva v lete
Hovorí sa, že pre autobaterku sú najhoršie hlboké mrazy. To je sčasti pravda, keďže pri -15 sa batéria vybíja rýchlejšie ako pri plus 15 °C. Avšak, v skutočnosti je pre baterku úplne najhoršie letné obdobie.
Autobatéria najlepšie funguje pri teplote okolo 20 °C. Každé zvýšenie teploty o 10 °C spôsobuje, že v batérii prebiehajú chemické reakcie 2x rýchlejšie. A to je problém. V dôsledku intenzívnych chemických reakcií sa totiž rýchlejšie rozkladá olovo a baterka postupne stráca svoju pôvodnú kapacitu.
Prečo potom autá nedokážu naštartovať, keď je vonku zima?
Najčastejší scenár je takýto. Baterka sa v lete pri vysokých teplotách opotrebúva a postupne stráca svoju prirodzenú kapacitu. V lete jej nižšia kapacita nespôsobuje problémy, keďže vonku je teplo. No keď prídu prvé mrazy, kapacita baterky dočasne klesne ešte viac. Prekročí minimálnu hranicu potrebnú na naštartovanie a výsledkom je, že musíš volať kamoša so štartovacími káblami.
Zapamätaj si: Štandardná baterka v aute by mala mať napätie 12,4 – 12,7 V. Hneď ako je napätie nižšie, treba ju dobiť, lebo hrozí, že nebude schopná naštartovať auto.
Tieto veci škodia autobatérii najviac
Ako sme už načrtli, autobatérii veľmi škodia vysoké teploty. Ak necháš svoje auto týždeň stáť na parkovisku, kde je cez obed 40 °C, môžeš si byť istý, že baterka to poriadne pocíti.
Druhou vecou, ktorá dosť veľmi škodí batérii, sú jazdy na krátke trasy. Pokiaľ každý deň prejdeš so svojím autom 5 km do roboty a späť, baterka sa nedokáže dostatočne dobiť a postupne klesá jej úroveň nabitia natoľko, až jedného pekného dňa nenaštartuješ. Tiež si dávaj pozor na používanie elektroniky, keď je vypnutý motor. Možno sa to nezdá, ale vyhrievanie sedadiel, rádio, stropné svetlá, to všetko sú veci, ktoré vedia odobrať z batérie veľa energie.
Praktický tip: Vybíjanie baterky urýchľuje systém start-stop, ktorý automaticky vypína motor pri zastavení na križovatke. Preto, ak jazdíš na krátke trasy a chceš zmierniť namáhanie batérie, tento systém si vypni.
Ako sa starať o batériu v aute?
Pokiaľ chceš, aby ti batéria v aute vydržala slúžiť čo najdlhšie, snaž sa ju chrániť pred extrémnymi teplotami. Ak je to možné, počas horúcich dní neparkuj na priamom slnku. Auto nechávaj v tieni. V zimnom období spravíš najlepšie, keď budeš parkovať v garáži, kde nemrzne.
Naša rada: Pokiaľ vieš, že niekoľko týždňov nebudeš na svojom aute jazdiť a vonku je veľká zima alebo veľmi horúco, radšej batériu vyber a odlož ju na bezpečnom mieste u seba doma. Predídeš tak jej nadmernému opotrebeniu.
S autom sa snaž pravidelne absolvovať trasu, ktorá má aspoň 30 km, aby sa baterka poriadne dobila. Pri veľmi krátkych trasách sa snaž obmedziť záťaž na batériu tým, že si nezapneš vyhrievanie sedadiel alebo iné elektronické funkcie s veľkou spotrebou energie. A čo je dôležité, pokiaľ máš auto so systémom start-stop a tento systém používaš, zaobstaraj si kvalitnú baterku, ktorá je určená pre vozidlá s touto technológiou. Takéto baterky sú o niečo odolnejšie, takže im nerobí problém ani častejšie štartovanie motora.