Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Nedeľa 22.12.2024
sk
Adela
cz
Šimon
, Simon, Simeon

Tajomstvo dlhej životnosti autobatérie: Čo robiť, aby ti vydržala čo najdlhšie?

Vďaka týmto tipom predĺžiš životnosť batérie aj o niekoľko rokov.


Možno to poznáš aj ty. Prídeš ráno k autu, strčíš kľúčik do zapaľovania, otočíš ním a spod kapoty sa ozve len jemné cvaknutie. A ty už v tej sekunde vieš, koľká bije. Batéria tvojho auta je úplne vybitá a nenaštartuješ. Neostane ti tak nič iné, než zavolať kamošovi, aby prišiel s iným autom a skúsil baterku dobiť pomocou nabíjacích káblov. V niektorých prípadoch však nepomôže ani to a batériu musíš vymeniť za novú. 

Samozrejme, ako každý iný diel, aj autobatéria má svoju životnosť, ktorá sa priemerne hýbe na úrovni 4 – 6 rokov. Určite si sa ale stretol aj s tým, že niekomu baterka vydrží v pohode slúžiť 10 rokov. A niekomu len 4 roky. Čím je to spôsobené? 

Batéria sa najviac opotrebúva v lete

Hovorí sa, že pre autobaterku sú najhoršie hlboké mrazy. To je sčasti pravda, keďže pri -15 sa batéria vybíja rýchlejšie ako pri plus 15 °C. Avšak, v skutočnosti je pre baterku úplne najhoršie letné obdobie

Autobatéria najlepšie funguje pri teplote okolo 20 °C. Každé zvýšenie teploty o 10 °C spôsobuje, že v batérii prebiehajú chemické reakcie 2x rýchlejšie. A to je problém. V dôsledku intenzívnych chemických reakcií sa totiž rýchlejšie rozkladá olovo a baterka postupne stráca svoju pôvodnú kapacitu. 

Prečo potom autá nedokážu naštartovať, keď je vonku zima?

Najčastejší scenár je takýto. Baterka sa v lete pri vysokých teplotách opotrebúva a postupne stráca svoju prirodzenú kapacitu. V lete jej nižšia kapacita nespôsobuje problémy, keďže vonku je teplo. No keď prídu prvé mrazy, kapacita baterky dočasne klesne ešte viac. Prekročí minimálnu hranicu potrebnú na naštartovanie a výsledkom je, že musíš volať kamoša so štartovacími káblami

auto batéria
Pixabay

Zapamätaj si: Štandardná baterka v aute by mala mať napätie 12,4 – 12,7 V. Hneď ako je napätie nižšie, treba ju dobiť, lebo hrozí, že nebude schopná naštartovať auto.  

Tieto veci škodia autobatérii najviac 

Ako sme už načrtli, autobatérii veľmi škodia vysoké teploty. Ak necháš svoje auto týždeň stáť na parkovisku, kde je cez obed 40 °C, môžeš si byť istý, že baterka to poriadne pocíti. 

ak nafúkaš tak nenaštartuješ

Mohlo by ťa zaujímať:

Ak nafúkaš, tak nenaštartuješ. Takto výrazne stúpne cena áut kvôli prichádzajúcej novinke

Druhou vecou, ktorá dosť veľmi škodí batérii, sú jazdy na krátke trasy. Pokiaľ každý deň prejdeš so svojím autom 5 km do roboty a späť, baterka sa nedokáže dostatočne dobiť a postupne klesá jej úroveň nabitia natoľko, až jedného pekného dňa nenaštartuješ. Tiež si dávaj pozor na používanie elektroniky, keď je vypnutý motor. Možno sa to nezdá, ale vyhrievanie sedadiel, rádio, stropné svetlá, to všetko sú veci, ktoré vedia odobrať z batérie veľa energie. 

Praktický tip: Vybíjanie baterky urýchľuje systém start-stop, ktorý automaticky vypína motor pri zastavení na križovatke. Preto, ak jazdíš na krátke trasy a chceš zmierniť namáhanie batérie, tento systém si vypni. 

Ako sa starať o batériu v aute? 

Pokiaľ chceš, aby ti batéria v aute vydržala slúžiť čo najdlhšie, snaž sa ju chrániť pred extrémnymi teplotami. Ak je to možné, počas horúcich dní neparkuj na priamom slnku. Auto nechávaj v tieni. V zimnom období spravíš najlepšie, keď budeš parkovať v garáži, kde nemrzne.

auto batéria
Pixabay

Naša rada: Pokiaľ vieš, že niekoľko týždňov nebudeš na svojom aute jazdiť a vonku je veľká zima alebo veľmi horúco, radšej batériu vyber a odlož ju na bezpečnom mieste u seba doma. Predídeš tak jej nadmernému opotrebeniu. 

S autom sa snaž pravidelne absolvovať trasu, ktorá má aspoň 30 km, aby sa baterka poriadne dobila. Pri veľmi krátkych trasách sa snaž obmedziť záťaž na batériu tým, že si nezapneš vyhrievanie sedadiel alebo iné elektronické funkcie s veľkou spotrebou energie. A čo je dôležité, pokiaľ máš auto so systémom start-stop a tento systém používaš, zaobstaraj si kvalitnú baterku, ktorá je určená pre vozidlá s touto technológiou. Takéto baterky sú o niečo odolnejšie, takže im nerobí problém ani častejšie štartovanie motora. 


Tagy:

Dominik Parajka
Už viac ako 8 rokov sa venujem obsahovému marketingu, pričom mojou srdcovkou sú autá, o ktorých často píšem a natáčam videá. Rád ale vytváram obsah aj k iným témam, hlavne investovaniu, realitám, financiám, technike a elektronike.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.