Aktuálna kríza sa prejavuje aj v negatívnej zmene osobného mesačného príjmu Slovákov. Jeho pokles v porovnaní so začiatkom minulého roka deklarovala v novembri takmer tretina opýtaných vo veku 18 až 60 rokov. Vyplýva to z prieskumu agentúry Focus, ktorý spracovala pre mBank.
Sedem percent respondentov prišlo o celý alebo takmer celý príjem, deväť percent opýtaných o jeho väčšinu a 15 % uviedlo, že prišlo o menšiu časť svojho osobného mesačného príjmu. Naopak, približne polovici Slovákov sa príjem nezmenil. Necelá pätina dosiahla vlani dokonca vyšší príjem. Výsledky prieskumu ukázali, že osobný mesačný príjem poklesol najmä ľuďom, ktorí pochádzajú z nízkopríjmových domácností.
Ako doplnil sociológ a riaditeľ agentúry Focus Martin Slosiarik, aktuálna kríza najťažšie dopadá práve na tie domácnosti, ktoré mali už pred ňou hlbšie do vrecka. Častokrát ide podľa neho o ľudí, ktorí majú nižšie vzdelanie a pracujú v menej kvalifikovaných profesiách, s čím súvisí aj ich nižší osobný príjem. „Tieto domácnosti sa tak často dostávajú do kolotoča finančných problémov, z ktorého sa len ťažko dokážu bez pomoci dostať,“ konštatuje Slosiarik.
Dobrou správou podľa neho je, že v porovnaní s predchádzajúcimi prieskumami má znižovanie osobného mesačného príjmu klesajúcu tendenciu. A naopak, zvyšovanie osobného mesačného príjmu postupne narastá. Z prieskumu zároveň vyplynulo, že takmer tretina Slovákov nemá žiadnu finančnú rezervu. Percentuálny podiel Slovákov, ktorí v súčasnosti disponujú usporenými finančnými prostriedkami, sa však v porovnaní s predchádzajúcim prieskumom mierne zvýšil.
Šesťdesiat percent Slovákov zmenilo počas uplynulého roka svoje finančné správanie. Najčastejšie tak, že obmedzili svoje výdavky. Viac ako tretina opýtaných v novembri uviedla, že v porovnaní so začiatkom roka začala míňať menej peňazí. Ďalších 18 % si začalo pravidelne sporiť a 12% muselo siahnuť do svojich úspor. Investovať vo fondoch začalo 8 % respondentov, 4 % si zrušili nejaký typ poistenia a 3 % si uzatvorilo nové životné či neživotné poistenie.
Reprezentatívny kvantitatívny prieskum agentúry Focus pre mBank sa uskutočnil v novembri 2022 medzi online populáciou SR vo veku od 18 do 60 rokov. Vzorkou bolo 920 respondentov.