Ako sme ťa nedávno informovali, Temu a iné lacné, čínske medzinárodne pôsobiace obchody, spôsobujú miestnym firmám veľké ťažkosti. Niekedy im kradnú zákazníkov, inokedy zas kopírujú celé výrobky. Súboj s týmito gigantmi nie je ľahký a neraz musí končiť skrachovaním menšej spoločnosti. Web Tvnoviny priniesol prípad českej firmy, ktorá doplatila na to, že si značka Temu vybrala práve ich produkty.
České rodinné vydavateľstvo 4 Kavky oznámilo svoj koniec po tom, čo sa na platforme Temu objavili lacné falzifikáty jeho hier. Majitelia Alice a Martin Kavkovci situáciu opísali priamo: „Ľudia hlasovali peňaženkou pre falzifikáty.“ Ich pôvodné hry, vytvárané s dôrazom na autorské práva, kvalitné ilustrácie a starostlivý vývoj, sa na ázijskom online trhovisku objavili za zlomok pôvodnej ceny – niekedy dokonca za pár desiatok korún aj s poštovným.
Podľa Kavkovcov sa ich obľúbené tituly ako Cirkus či Ponorka začali na Temu predávať za neuveriteľne nízke ceny, čo úplne narušilo trh. Zatiaľ čo originálny výrobca musí financovať vývoj, licencie, grafiku a tlač, kópie z čínskych e-shopov nemajú žiadne porovnateľné náklady ani povinnosti.
Ohlas medzi komunitou fanúšikov spoločenských hier bol búrlivý – 4 Kavky bolo známym vydavateľstvom, ktoré do Česka prinášalo aj preklady japonských titulov. Ich náhly koniec tak v hernej komunite zarezonoval ako varovný signál.
Temu útočí a nedá sa s tým nič robiť
Problém kópií sa netýka len tohto jedného prípadu – ide o širší trend, ktorý zasahuje podnikateľov naprieč Európou. Ako upozorňuje Jan Vetyška, výkonný riaditeľ Asociácie pre elektronickú komerciu, Temu láka zákazníkov extrémne nízkymi cenami, ktoré často nepokrývajú ani náklady na dopravu.
„Je to populárne, ale nie je to férové,” komentuje. Česká obchodná inšpekcia eviduje množstvo sťažností na klamlivé praktiky, nedodané zásielky či absenciu českých návodov, a preto sa zapojila do celoeurópskej koordinácie kontrol.
Výrobky akoby sa zjavovali z ničoty
Temu funguje ako obrovské internetové trhovisko, kde vystupujú tisíce anonymných predajcov s nejasným pôvodom tovaru. Platforma, patriaca spoločnosti PDD Holdings, vznikla v roku 2022 a rýchlo expandovala do USA aj Európy. Je známa masívnou reklamou na sociálnych sieťach a extrémne nízkymi cenami.
Odborníci však upozorňujú, že mnohé produkty nie je možné spätne overiť – nevieme, kto ich vyrobil, či spĺňajú bezpečnostné štandardy, ani či nie sú založené na krádeži duševného vlastníctva.
Napriek kritike popularita platformy rastie závratným tempom. V druhom štvrťroku tohto roka dosiahol Temu celosvetovo 416,5 milióna aktívnych používateľov mesačne, čo je medziročný nárast o 68 percent. Očakávaný objem predaja v roku 2024 presiahne 40 miliárd dolárov, pričom marketplace expeduje priemerne 1,6 milióna zásielok denne – teda viac než pol miliardy ročne.
Progres Temu je intenzívne sledovaný
Rast platformy však neunikol pozornosti európskych inštitúcií. Európska komisia v októbri spustila vyšetrovanie, či Temu neporušuje pravidlá EÚ v oblasti prevencie nezákonného obsahu a ochrany spotrebiteľa. Spoločnosti hrozí pokuta až do výšky šiestich percent globálnych príjmov. Ide o jeden z najväčších prípadov uplatnenia novej európskej legislatívy pre digitálne trhy, ktorá má za cieľ prinútiť veľké čínske e-shopy dodržiavať rovnaké štandardy ako európske firmy.
Únia reaguje aj ďalšími opatreniami – od roku 2026 sa zruší výnimka z dovozného cla pre balíčky do hodnoty 150 eur. Tento krok má zabrániť zneužívaniu lacných zásielok z krajín mimo EÚ, ktoré znevýhodňujú európskych výrobcov. Viaceré členské štáty riešia s Temu problémy individuálne.
Vyšetrovaniu čelia aj ďalšie krajiny, napríklad Poľsko a Francúzsko. V Poľsku v dôsledku náporu lacnej konkurencie každoročne zanikajú stovky malých e-shopov. Úrady tam začali konania pre klamlivé zľavy a nedostatočnú identifikáciu predajcov.
Francúzsko sa okrem Temu zameralo aj na ďalšie čínske platformy – Shein, AliExpress či Wish. V prípade Sheinu už zakročilo pre predaj extrémne nelegálnych produktov v podobe bábik pre dospelých.






















