Vianoce sa k nám blížia rezkým krokom, o čom svedčia aj zástupy tematicky ladených reklám, ktoré sa už stihli prebojovať do televízneho vysielania. Jedna z nich však Slovákom akosi nesadla. Slovenský mobilný operátor Telekom vypustil do éteru spot o mladom mužovi, ktorý trávi advent v kruhu svojich blízkych. Čo je na ňom také kontroverzné?
Ružový operátor kreativitou a nápaditosťou vo svojich vianočných reklamách nešetrí. „Ahoj, Kikuš, naši išli na víkend preč…“ si štrnásť rokov dozadu pospevovali ľudia naprieč celou krajinou, podobného úspechu sa dočkala aj zvučka „Vianoce ša-la-la“. Zdá sa však, že tento rok netrafili do čierneho a Slovákov pobúrili natoľko, že sa rozhodli spísať petíciu.
Tesné trenky a zničené spermie
Hviezdou ich tohtoročnej reklamy je mladý muž, ktorý čelí rovnakému problému, akému počas rodinných stretnutí čelíme my všetci – nevyžiadaným otázkam a radám od príbuzných, ktorí by nás najradšej videli niekde celkom inde. Strýko by z neho chcel mať právnika, teta mu promptne dohadzuje frajerku, nuž a mamina… mamina rieši funkčnosť jeho spermií.
„Mama chce vnúča, dáva lekcie, že tesné slipy ničia spermie,“ znie v minútovom spote, ktorý niektorých poriadne rozhorčil. Na margo tejto hlášky sa na stránke peticie.com spustila petícia, ktorá žiada, aby bola „nevhodná“ reklama zrušená. Ľudia, ktorí ju podpísali, sa vyhrážajú, že ak nedôjde zo strany Telekomu k náprave, tak odstúpia od svojich zmlúv.
Podľa búriacich sa ľudí nemá takáto reklama s duchom Vianoc nič spoločné. „Nechceme v každom reklamnom breaku počúvať o spermiách a tesných slipoch,“ píše autorka petície Daniela. Doposiaľ ju podpísalo viac ako 9 800 ľudí.
Rozhnevala aj Martina Jakubca
Sporná reklama nenechala chladným ani Martina Jakubca, ktorý po domaľovaní svojich veľdiel očividne nemá do čoho pichnúť. „Spustila sa masívna podprahová kampaň na jeden z operátorov mobilných, kde nám mladý muž, ktorý vlastne nie je ani ryba, ani rak, chce povedať o tom, že vlastne nevie sám, čo je,“ komentuje Jakubec vo svojom videu na YouTube.
„Nevie nám povedať, že či ho to tlačí v tých slipoch, alebo ho to netlačí v tých slipoch, či budú trpieť jeho spermie, alebo nebudú trpieť jeho spermie,“ reaguje na inkriminovanú pasáž. Podľa ašpirujúceho politika nemá takáto „morálne prestrelená“ reklama vo vysielaní čo hľadať a kompetentní by sa ňou mali začať vážne zaoberať.
Vzhľadom na to, že mladík v reklame „dievča nehľadá“, má v tom Jakubec jasno. „Chlapec oznámi celému svetu, že on po žene netúži. Tak, čo iné si môžeme z toho vybrať? Iba vlastne to, že je to podprahová LGBT ideológia, ktorú už zavádza do reklamy teda aj sám T-Com,“ hovorí, pričom s najväčšou pravdepodobnosťou naráža na Telekom. Ďalej dodáva, že sa podľa neho spoločnosť snaží manipulovať mienku slovenského ľudu.
Odpoveď v podobe protipetície
Petícia rozvírila vody a slovenskí voľnomyšlienkári nenechali na pomyselný protiútok dlho čakať. Odpovedali protipetíciou, v ktorej žiadajú zrušenie pôvodnej petície. Podľa nich reklama neskloňuje nič urážlivé ani nevhodné a spermie sú, koniec koncov, úplne bežnou súčasťou našich tiel a teda aj každodenného života.
„Po prvé preto, že v 21. storočí by mal byť každý rodič schopný vysvetliť spôsobom primeraným veku daného zvedavého dieťaťa, čo sú spermie. Pokiaľ sa rodič cíti v danej pozícii tak nekomfortne, že radšej spisuje petície, aby sa tej téme vyhol, navrhujeme mu, aby sa rýchlo osmelil a vyhľadal PRE SEBA s podaním témy, prípadne vysvetlením, odbornú pomoc,“ píše autorka druhej petície.
„Po druhé preto, že reklama od operátora s názvom T-Mobile sa na Slovensku nevysiela od roku 2006 a daným rodičom sa tak opäť otvára príležitosť na sebaobohacovanie sa o poznatky, keď už si údajne pôjdu vervo-mocou rušiť služby. A po tretie preto, že je celá tá petícia somarina ako schody vo výťahu,“ dodáva. Ku ktorému táboru sa prikláňaš ty?
Telekom Slovensko si za reklamou stojí
Vlnu kritiky zaznamenal aj samotný operátor, napriek tomu na svojej vianočnej reklame nevidí nič zlé. Na jednu z mnohých výčitiek odpovedal takto: „V reklame sme nepoužili žiadne slová, s ktorými by sa deti nestretli už na základných školách. Náš vianočný spot však nie je o spermiách. Jeho účelom je spájať a upozorniť na problém nevhodných otázok pri vianočnom stole, namiesto ktorých sa môžeme spýtať tú najdôležitejšiu – či sú naši blízki šťastní a majú sa dobre.“