Slovensko čelí vážnemu problému v oblasti cestnej dopravy. V súčasnosti na našom území chýba viac ako 16 000 profesionálnych vodičov, čo predstavuje alarmujúci nárast o 40 % za posledné dva roky. Tento znepokojujúci trend zdôrazňuje Združenie cestných dopravcov SR Česmad Slovakia, ktoré upozorňuje na dve hlavné príčiny tohto stavu – starnutie vodičskej populácie a nedostatočný záujem mladých ľudí o túto profesiu.
Situácia je skutočne kritická, keďže priemerný vek profesionálneho vodiča na Slovensku dosiahol už 50 rokov, zatiaľ čo mladí vodiči do 25 rokov tvoria iba 5 % z celkového počtu.
„Jedným z problémov je starnutie vodičskej populácie. Priemerný vek profesionálneho vodiča na Slovensku je už 50 rokov, pokým vodiči do 25 rokov tvoria len 5 % z celkového počtu profesionálnych vodičov. Trend signalizuje, že bez okamžitej podpory mladých vodičov a zlepšenia podmienok v sektore bude situácia eskalovať,“ uviedol prezident Česmad Slovakia Pavol Piešťanský.
Štatistiky jasne ukazujú zhoršujúci sa trend. Vo februári 2023 chýbalo 11 691 vodičov, o rok neskôr to bolo 13 820 a v súčasnosti už 16 434 profesionálnych vodičov.
Prezident združenia túto situáciu prirovnáva k hypotetickému zatvoreniu dvoch veľkých automobiliek: „Je to približne taký počet pracovníkov, aký na Slovensku spolu zamestnávajú automobilky Volkswagen a Kia. Dokážete si predstaviť, že by tieto fabriky zo dňa na deň zavreli a všetci ich zamestnanci zmizli? Presne taká obrovská diera vzniká v cestnej doprave a podčiarkuje vážnosť situácie.“

Potenciálne dôsledky a možné riešenia
Cestná doprava predstavuje nevyhnutnú súčasť fungujúcej ekonomiky, zabezpečujúc prepravu osôb do škôl a zamestnania, ako aj nepretržité zásobovanie podnikov, obchodov a zdravotníckych zariadení. Ak sa súčasný trend nepodarí zvrátiť, Slovensko môže v blízkej budúcnosti čeliť vážnym problémom – od nedostatku tovaru v obchodoch až po obmedzenie hromadnej dopravy či prepravy pacientov.
Podľa Piešťanského existujú viaceré možné riešenia tejto krízy. Kľúčovým faktorom je podpora prípravy mladých vodičov a ich prepojenie s praxou.
Dôležitá je tiež úprava legislatívy, ktorá by uľahčila vstup mladých vodičov na trh práce, a celkové zlepšenie podmienok v sektore, aby sa povolanie vodiča stalo atraktívnejším. „Bez týchto krokov môže Slovensko v blízkej budúcnosti čeliť dopravnému kolapsu s vážnymi dôsledkami pre celé hospodárstvo,“ varuje Piešťanský.
Situácia si vyžaduje okamžitú a koordinovanú reakciu zo strany štátu, zamestnávateľov aj vzdelávacích inštitúcií, aby sa zabránilo ďalšiemu prehlbovaniu krízy v tomto kľúčovom odvetví slovenskej ekonomiky.