Napriek tomu, že už päť rokov platia na slovenských cestách dôležité pravidlá ako zipsovanie a vytváranie záchranárskej uličky, veľká časť motoristov ich stále nedodržiava. Tieto pravidlá pritom neprinášajú len plynulejšiu premávku, ale môžu byť v kritických situáciách rozhodujúce pre záchranu života. Téme sa venoval inzertný portál Autobazár.
Slovenská legislatíva ich zaviedla novelou zákona o cestnej premávke v roku 2020. Prax však ukazuje, že ich implementácia do vodičských návykov stále zaostáva. Pozrime sa bližšie na to, čo presne tieto pravidlá znamenajú a aké sankcie hrozia za ich porušenie.
Záchranárska ulička – priestor, ktorý zachraňuje životy
Zákon jednoznačne nariaďuje, že pri spomalení alebo úplnom zastavení dopravy na diaľniciach a cestách pre motorové vozidlá musia vodiči vytvoriť koridor pre záchranné zložky. Na dvojpruhových komunikáciách sa vozidlá v ľavom pruhu radia vľavo a vozidlá v pravom pruhu vpravo. Pri trojpruhových cestách sa autá v ľavom pruhu stiahnu doľava, zatiaľ čo vozidlá v strednom a pravom pruhu sa presunú doprava.
Zákon dokonca povoľuje vodičom v takýchto situáciách použiť aj miesta, kde je za bežných okolností jazda zakázaná. To je napríklad krajnica či deliaci pás – avšak iba ak tým neohrozia ostatných účastníkov premávky.
Dôležité je zdôrazniť, že záchranársku uličku smú využívať výhradne vozidlá s právom prednostnej jazdy alebo technické vozidlá zabezpečujúce odstraňovanie následkov nehôd. Za nevytvorenie záchranárskej uličky môže motorista dostať pokutu do 50 eur. Jej neoprávnené využitie sa posudzuje ako samostatný priestupok s prísnymi sankciami.

Striedavé radenie bez značky – zipsovanie funguje aj bez upozornenia
Mnoho vodičov stále verí, že zipsovanie platí len tam, kde je príslušná dopravná značka. Skutočnosť je však iná – princíp striedavého radenia platí automaticky všade, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného.
Zákon jasne stanovuje, že vodič v priebežnom pruhu musí umožniť zaradenie prvému vodičovi z pruhu, ktorý končí. Samozrejme, vodič, ktorý sa zaraďuje, musí dávať znamenie o zmene smeru jazdy a nesmie ohroziť vodiča v priebežnom pruhu.
Podobne aj pri obchádzaní prekážky v jednom z pruhov platí, že vodič vo voľnom pruhu musí umožniť bezpečné obídenie prekážky prvému vodičovi z postihnutého pruhu, ak ten signalizuje zmenu smeru jazdy.
Za nedodržanie pravidla striedavého radenia môže vodič dostať pokutu až 70 eur, zatiaľ čo za ohrozenie vodiča vo voľnom pruhu pri obchádzaní prekážky hrozí sankcia do 50 eur.
Dodržiavanie týchto pravidiel nie je len otázkou vyhýbania sa pokutám. Je to predovšetkým prejav ohľaduplnosti a zodpovednosti na cestách. Striedavé radenie prispieva k plynulosti premávky a znižuje riziko kolízií. Záchranárska ulička zas môže byť kľúčová pre včasný príjazd pomoci k miestam nehôd.