Určite poznáte tie motivačné srandy o tom, ako by ste si mali každý deň ušetriť jeden cent a potom o dva roky odísť za rozbité prasiatko kamsi do Ameriky alebo kam. A určite ste nad nimi vždy len prevracali očami. Tento článok je však jasným dôkazom toho, že možno na nich bude čo-to pravdy.
1. Listerine
Na začiatku 19. storočia Joseph Lister prišiel s nápadom na produkt, ktorý mal vydezinfikovať ústa po operácii. Tento inovatívny produkt bol vlastne predchodcom jednej z najznámejších ústnych vôd, ktoré dnes poznáme. Netrvalo dlho a značka Listerine narástla do svetových rozmerov, o čom jasne svedčili aj príjmy tejto spoločnosti.
Tie narástli zo sto tisíc na viac ako osem miliónov. Za úspechom tejto pomôcky v dentálnej hygiene stojí nápad Gerarda Lamberta a jeho skvelá reklamná stratégia. Ten totiž navrhol, aby sa Listerine propagoval ako liek na chronickú hilatózu (zápach z úst).
Na čom by vlastne nebolo nič zvláštne, keby takáto diagnóza v tom čase vôbec existovala. Lenže neexistovala, a teda sa hovorí o jednom z prvých prípadov, kedy ľudia kupovali čosi, čo ani nevedeli, že vlastne nepotrebujú.
2. Clevlandská klinika
V roku 2007 zaviedla Clevlandská klinika v Spojených štátoch zaujímavé opatrenie, ktoré jej ušetrilo naozaj nemalé peniaze. Prestala totiž zamestnávať ľudí, ktorí fajčili. Na jednej strane to môže znieť ako diskriminácia, na strane druhej je to celkom pochopiteľné, keďže je všeobecne známe, že fajčiari pracujú vďaka svojim neustálym prestávkam menej ako iní zamestnanci.
Avšak to nebol jediný dôvod, prečo sa klinika chcela priaznivcom cigariet oblúkom vyhnúť. Hlavný dôvod bol totiž ten, že fajčenie vážne škodí ľudskému zdraviu, a teda majú fajčiari ročne vyššie náklady na zdravotnú starostlivosť ako ľudia, ktorí tabakové výrobky k životu nepotrebujú.
No a keďže časť tejto zdravotnej starostlivosti musí hradiť zamestnávateľ, vylúčenie takýchto zamestnancov veľmi pomohlo k navýšeniu firemného rozpočtu.
3. UPS
UPS je obrovská americká kuriérska spoločnosť s hlavným sídlom v Atlante, ktorá ušetrila peniaze naozaj netradičným spôsobom. Pokiaľ máte vodičák a radíte sa k aktívnym šoférom, určite ste si už všimli, že odbočiť doľava v hustej premávke je mnohokrát náročnejšie, než odbočiť doprava. Nehovoriac teda o tom, že pri snahe zaradiť sa do ľavého odbočovacieho pruhu, vzniká množstvo dopravných nehôd.
Hlavy spoločnosti sa teda dali dohromady a vymysleli plán – od sedemdesiatych rokov minulého storočia sa trasy kuriérov plánujú tak, aby sa v deväťdesiatich percentách prípadov vyhýbali odbáčaniu doľava. Tento krok ušetril UPS milióny litrov paliva ročne, čo pre spoločnosť znamená milióny dolárov navyše.
4. Lego
Začiatkom roku 2000 bola dánska spoločnosť, orientovaná na výrobu plastových stavebníc, na pokraji bankrotu a z ťažkej situácie ich nedokázali vytiahnuť ani kreatívne hlavy ich skúsených dizajnérov hračiek. V tom čase sa Lego zachránilo len o vlások vďaka zmluve so Star Wars Universe, po ktorej začali vyrábať hračky s takouto tématikou.
Neskôr však prebral vedenie firmy Jørgen Vig Knudstorp, ktorý ako generálny riaditeľ prišiel s geniálnou, no v podstate jednoduchou myšlienkou: menej skúsených dizajnérov, viac nápadov od fanúšikov. Firma sa teda začala viac zaujímať o to, čo od nich chcú ich fanúšikovia, a tento smelý krok im pomohol vyšvihnúť sa naspäť na vrchol.
5. United Airlines
Ako sa hovorí, aj tie najmenšie zmeny môžu viesť k pôsobivým výsledkom. A presne toho sa chopila aj americká spoločnosť zabezpečujúca leteckú prepravu. Začala totiž šetriť na miestach, kde si to väčšina pasažierov ani nemala šancu všimnúť.
Napríklad prestali rozdávať servítky na krátkych letoch, vymenili grepový džús za pomarančový a vyberali kratšie filmy, ktoré premietali počas letu. Tieto tri jednoduché kroky ušetrili spoločnosti United Airlines už 200 miliónov dolárov.
6. Amazon
Odišli by ste zo svojej práce, keby vám šéf ponúkol päť tisíc dolárov ako odstupné? Ak áno, tak práca, ktorú ste dovtedy robili, pravdepodobne pre vás nie je to pravé orechové a zaberáte miesto niekomu, kto ju bude naozaj zbožňovať, a teda aj vykonávať efektívnejšie. Cestou takejto stratégie sa vydal Amazon, pretože vedenie firmy verí, že hoci sa to na prvý pohľad vôbec nezdá, vlastne takto šetrí.
A nielen peniaze, ale aj čas, ktorý mohol byť investovaný do ľudí, ktorým na osude spoločnosti naozaj záleží. Ponúkajú teda za odstupný list päť tisíc, čo vedie k dvom veciam – ľudia, ktorí ho prijmú, sa zamyslia nad svojím životom, a ľudia, ktorí odmietnu, zvýšia svoju produktivitu, lebo si uvedomia, že sú za svoju prácu vlastne vďační.
7. Yahoo
V roku 2009 sa spoločnosť Yahoo dostala do veľkých finančných problémov. Tie boli až také obrovské, že boli nútení prepustiť svojich zamestnancov, no táto myšlienka sa z pochopiteľných dôvodov vedeniu príliš nepozdávala. Zhodou okolností bol práve čas vianočných sviatkov, a tak prišla firma s nápadom na záchranu.
Namiesto toho, aby zamestnancov vyhodili, dali im nútenú dovolenku od Vianoc až do Nového roku. Tento ťah im ušetril vyše dvadsať miliónov a čo je ešte pozitívnejšie – nikto neprišiel o prácu.