Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Streda 26.6.2024
sk
Adriána
cz
Adriana, Adrian

Prvý dojem je dôležitý, to všetci vieme. Vedci z Princetonskej univerzity zistili, že človek podvedome rozhodne, či ti bude veriť alebo nie, skôr, ako vyslovíš jediné slovíčko. Nášmu mozgu trvá iba 0,1 sekundy, kým sa rozhodne, či začne druhej osobe dôverovať.

Pri tomto výskume prvej skupine ľudí ukázali fotografie cudzincov na desatinu sekundy, zatiaľ čo druhá skupina ľudí mala na štúdium týchto fotografií neobmedzený čas. Prekvapivo sa voľby oboch skupín zhodovali. Z toho vyplýva, že mozgu skutočne trvá málo sekúnd, kým si vytvorí prvý dojem. Niekedy si ani neuvedomujeme, koľko faktorov na to pôsobí.

Tu je pár vecí, ktoré ovplyvňujú skutočnosť, aký dojem zanecháme. O niektorých z nich si zrejme ani len netušil. 

Žuvačka

Ak ťa niekto s vyšším spoločenským postavením vidí prvýkrát a žuješ pritom žuvačku, môže si myslieť, že si nezrelý alebo detinský. A preto je žuvačka zlý nápad najmä pri pracovnom pohovore. No za menej formálnych okolností z teba robí prístupnejšiu, priateľskejšiu osobu.

Shutterstock

Vlasy

Čo sa týka prvého dojmu, je ideálne, ak ich muži nemajú. Holohlaví jedinci sa prejavujú ako silné osobnosti s vodcovskými schopnosťami, ktoré sú schopné riadiť ľudí a ich okolie. Vedci z Pensylvánskej univerzity to zistili počas experimentu, keď skupine dobrovoľníkov ukazovali fotografie plešatých a vlasatých mužov.

Účastníci považovali mužov bez vlasov za odvážnejších, dominantných, vysoko postavených a silných. No mysleli si tiež, že majú v priemere o štyri roky viac ako v skutočnosti. Tento efekt sa však týka iba úplne holohlavých mužov. Tí, ktorí sú iba čiastočne plešatí, tu neboli zaradení. Takže, ak chce muž s plešinkou vyzerať dominantnejšie, mal by si úplne oholiť hlavu.

Shutterstock

Oblečenie

Je bežné, že muž, ktorý chce urobiť na iných dobrý dojem a ide na nejakú spoločensky významnú udalosť, si vezme oblek. No tým to nemusí mať vyhraté. Dôležité je aj to, aby mu sadol, nebol mu ani veľmi veľký, ani úzky.

Čo sa týka žien, tie, ktoré nosia výstrihy alebo krátke sukne, sú vnímané ako zamestnankyne s nižším postavením v porovnaní so ženami, ktoré sa obliekajú skromne a konzervatívne.

Vedci spájajú tento fakt s tým, že konzervatívnosť bola odjakživa spájaná s mocou. Zástupcovia vládnych štruktúr vždy nosili konzervatívnejšie, menej vyzývavé oblečenie ako ostatní.

Shutterstock

Stisk ruky

Aj zo stisku ruky si ľudia môžu o nás vyvodiť niekoľko záverov. Podľa psychológov je dobré podanie ruky dosť silné, nie príliš dlhé alebo rýchle a deje sa pri pohľade do očí. Silný stisk je vnímaný ako známka agresie, túžby dominovať a naznačuje, že si nebezpečným konkurentom.

Naopak, príliš slabé podanie ruky je signálom toho, že ťa nezaujíma komunikácia s danou osobou alebo že si slabá osobnosť. Na druhej strane, ak podáš ruku veľmi rýchlo, môže to hovoriť niečo o tvojej nervozite alebo neistote.

Shutterstock

Obuv

Vhodnosť a stav obuvi môže ovplyvniť našu kariéru aj osobný život. Topánky môžu veľa povedať o veku osoby, spoločenskom stave, výške príjmu a dokonca aj emočnej stabilite. Táto skutočnosť bola potvrdená počas vedeckého experimentu na univerzite v Kansase. Psychológovia rozdali fotografie 208 párov obuvi 63 študentom a požiadali ich, aby z toho vyvodili závery o ľuďoch, ktorí ich nosia.

Opýtaní si boli istí, že majitelia klasických, no čistých topánok sú svedomití a zodpovední. Štýlová a drahá obuv pre nich zase vykazovala stabilitu. Extravagantné topánky svetlej farby priradili k extrovertom.

Shutterstock

Spôsob chôdze

Ľudia nehodnotia iba náš vzhľad, ale aj spôsob, akým sa pohybujeme. Vedci z Durhamskej univerzity uskutočnili nasledujúci pokus. Študenti sledovali videá, kde jediná vec, ktorá sa na nich dala spozorovať, bola cesta, po ktorej človek kráčal, a potom boli požiadaní, aby identifikovali osobnostné črty chodcov.

Podľa nich energický a pevný spôsob chôdze označoval extrovertov, sklon k dobrodružstvu a cieľavedomosť. Ľudia s pomalším a zložitejším spôsobom chôdze boli vnímaní ako rezervovaní, pasívni a plachí. Tých, ktorí mali trhaný, prerušovaný spôsob chôdze, označili za neisté a váhavé osobnosti.

Z uvedenej štúdie vyplynulo, že ak chceme na niekoho zapôsobiť, mali by sme pri chôdzi udržiavať plecia naširoko a kráčať rovno a sebavedome.

Shutterstock

Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.