Surrealizmus je bežnou prísadou moderných filmov. Väčšina dnešných filmových diel má nejakú snovú sekvenciu, alebo sa v príbehu dejú veci, ktoré treba brať skôr metaforicky, ako prakticky. Je to efektívny spôsob, ako vo filme vyjadriť omnoho viac, než sa realistickým zobrazením dá. Niektorí filmoví režiséri ale natáčajú surrealistické diela už tak dlho, že niektoré ich filmy by sa dali pokladať za jeden veľký sen alebo nočnú moru. Nočná mora je tiež sen, nie?
Niektorí filmoví režiséri si na nočných morách a snoch doslova postavili celú kariéru. V rozhovoroch často spomínajú, že ich filmy netreba brať ako realitu, ale ako sny. Najväčším príklad tohto vnímania tvorby sú David Lynch a Luis Buñuel, predbiehame ale.
Samozrejme, je ich viac, medzi režisérov so záľubou v surrealizme a snoch by sa dal počítať aj Christopher Nolan. Väčšina jeho filmov sa ale skôr opiera o koncept času, než snov. Dokonca aj v jeho najviac „snovom“ filme Inception je to vždy celé o tom, ako hrdinom dochádza čas na to, aby vyviedli snovú „lúpačku“.
Dnes sa ale dočítaš o gigantoch tohto prístupu. Mnohí filmoví režiséri ďakujú práve týmto tvorcom za to, že zdokonalili surrealizmus a môžu z ich studnice nápadov čerpať dodnes. Niektorí sú starší, podaktorí sú modernejší. Samozrejme, vo svete filmu je ich omnoho viac, avšak tento zoznam ti hádam predstaví tých základných, ale aj zaujímavejších hráčov surrealizmu vo filme.
David Lynch
Všeobecne asi najznámejší zástanca snových filmov, kráľ surrealizmu vo filme David Lynch natočil asi tie najlepšie snové filmy v histórii filmu. Stačí spomenúť diela ako Mulholland Drive, Eraserhead, Lost Highway a Inland Empire. Neraz sú tieto filmy kombináciou nočnej mory a sna zároveň. Najlepšie je to vidno pri filme Mulholland Drive z roku 2001, kde sa realita mieša so snom, ktorý sa po krutom zistení ukáže ako tá najväčšia nočná mora, akú si kedy kto mohol vysnívať.
Lynch zároveň natočil aj seriál Twin Peaks, ktorý si dodnes drží obrovský počet fanúšikov. Ide o netradičný detektívny príbeh odohrávajúci sa v odľahlom meste, kde sa môže stať čokoľvek. Ako v sne alebo v tranze.
Andrei Tarkovsky
Takmer všetci filmoví režiséri na svete ďakujú jednému režisérovi za to, čo priniesol do sveta filmu. Andrei Tarkovsky bol ruský režisér, ktorý nenatočil veľa filmov, avšak každý jeden z nich bol udalosťou. Ide o artové, pomalé a zádumčivé diela, ktoré ťa zaručene dostanú do stavu hypnózy. Tarkovsky vo väčšine svojich rozhovorov hovoril o prírode, snoch, čase a pamäti. To sa odzrkadľuje aj v jeho filmoch.
Asi jeho najznámejším filmom je Stalker z roku 1979, avšak aj jeho predošlé filmy ako Solaris a Ivanovo detstvo v sebe majú dostatok snového materiálu na to, aby ťa očarili. Jeho neskoršie diela sa stávajú povrchovo veľmi nehybnými, pomalými, avšak vo vnútri skrývajú obrovské množstvo myšlienok, ktoré sa na prvé pozretie len tak ľahko neobjavia. Ako v prípade snov.
Federico Fellini
Federico Fellini bol a je dodnes jedným z najdôležitejších talianskych a pravdepodobne aj svetových režisérov všetkých čias. Okrem toho, že jeho filmy pripomínali jeden veľký karneval a obsahovali to najlepšie, čo vedeli talianski tvorcovia ponúknuť v oblasti réžie, tak sa pričinil aj k surrealizmu vo filme. Asi jeho najznámejším snovým filmom je 8 1/2 z roku 1963. V ňom sledujeme úspešného filmového tvorcu, ktorý prežíva kreatívnu krízu.
Vo filme sa realita mieša so snom a úvodná sekvencia je toho jasným úkazom. 8 1/2 treba jednoducho vidieť. Ak sa vyznáš vo filmoch, tento názov si už počul tisíckrát. Pre bežného diváka bude ale Fellini možno trochu výzvou.
Luis Buñuel
Ďalej musí byť reč o Luisovi Buñuelovi. Ten taktiež patrí do kasty tvorcov, ktorým sú všetci režiséri na svete vďační za ich kontribúciu kinematografii a surrealizmu všeobecne. Jeho filmy, ako napríklad The Extermination Angel, The Discreet Charm of the Bourgeoisie a Viridiana, sú všetky perfektné surrealistické snímky. Niektoré sú drámy, iné sú dokonalé komédie alebo satiry. Vždy ale v sebe nesú surrealizmus.
Avšak, asi jeho najdôležitejším filmom je dielo z roku 1929. Ide o krátky film s názvom Andalúzsky pes. Ten je experimentálnym surrealistickým dielom, ktoré položilo Buñuela na mapu veľkých filmových tvorcov. Mnohí režiséri sa dodnes odvolávajú práve na tento film, ktorý bude mať zanedlho už skoro 100 rokov.
Alejandro Jodorowsky
Alejandro Jodorowsky je chilský režisér, ktorý si získal srdcia divákov aj kritikov naprieč celým svetom svojimi surrealistickými filmami ako El Topo, The Holy Mountain a Holy Blood. Jeho diela sú plné násilia a podivnej poetiky spájajúcej sny, sexualitu, násilie a náboženstvo dohromady. Podobne ako v prípade Buñuela, ide o autora, do ktorého tvorby je dosť náročné sa dostať.
Jodorowsky sa istého času pokúšal natočiť adaptáciu Duny Franka Herberta. Táto adaptácia sa ale nikdy nezdvihla zo zeme, keďže došlo ku konfliktom medzi jeho plánmi a plánmi producentov. Dávnejšie sme ti na EMEFKA o tomto fascinujúcom úseku filmovej histórie priniesli článok. Mnohí režiséri a fanúšikovia si dodnes myslia, že ak by jeho Duna vznikla, zmenila by svet. Pravdepodobne by sme dodnes žili v ére hippies.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane