6. Rámik na fotky bez fotky
Rámik môže byť fajn darček, ak je v ňom aspoň pekná spoločná fotka. Ale prázdny rámik, ktorý si musíš vyplniť sám, je nedokončený darček, a to je naozaj krok vedľa pri obdarovávaní niekoho.
7. Šálka s fotkou – seba alebo niekoho iného
Personalizované vianočné darčeky sú super, ale nie v prípade, keď je na šálke fotka tvojho kamaráta, jeho psa alebo ešte lepšie – jeho detí, a daruješ to svojej manželke. Prípadne keď šálku či iný predmet so svojou fotkou ideš darovať svokrovcom či susedovi. To asi nepoteší. Nie asi, určite.
8. Ozdoby na stromček či ručne robené dekorácie
Nie, vianočné ozdoby nie sú darček. Sú to ozdoby. Samostatnou kategóriou sú ozdoby a dekorácie vyrobené svojpomocne. Ručne robené dekorácie sú krásne, napríklad ak ich vyrobí tvoje dieťa či vnúča. Alebo ak má taká dekorácia hlbšiu pointu, že jej kúpou darca podporil chránenú dielňu či inú organizáciu. V takom prípade je takýto darček maximálne vhodný. Nevhodný je však vtedy, ak od dospelého kamoša či člena rodiny dostaneš niečo, čo vyzerá, akoby to vyrobilo malé dieťa. To môže byť tak maximálne smiešne, no asi sa to nestretne s pochopením.
9. Neosobné darčekové poukazy
Poukazy sú dobrým šalamúnskym riešením, no ak ich kúpiš do obchodu, kam obdarovaný nikdy nechodí, stratí sa akékoľvek čaro Vianoc. A úplným fiaskom je, keď niekomu pod stromček daruješ poukaz na zážitok či aktivitu, ktorý si musí doplatiť. To je naozaj nevhodný darček.
10. Lacná nekvalitná elektronika
Niektoré technologické darčeky síce vyzerajú ako super nápad, no ak pochádzajú z pochybných zdrojov alebo trhovísk, môžu rýchlo sklamať. Napríklad také lacné napodobeniny slúchadiel. Zvuk je hrozný, basy neexistujú a po prvom použití začne niečo šušťať alebo prestanú fungovať úplne. Podobne napríklad smart hodinky, ktoré síce vyzerajú ako drahý originál, no v skutočnosti ukazujú len čas.
Prieskum priniesol zaujímavé výsledky
Agentúra Divinio v spolupráci s prieskumnou agentúrou go4insight uskutočnila prieskum, v ktorom sa zaujímala medzi Slovákmi o ich správanie pri nákupe vianočných darčekov. Zaujímali sa o priemernú hodnotu darčekov či najčastejšiu kategóriu darov. Prieskumnú vzorku tvorilo 1000 respondentov vo veku od 15 – 79 rokov. Realizoval sa septembri a októbri 2024 telefonicky a online formou.
Z prieskumu vyplýva, že 50 % ľudí daruje na Vianoce kozmetiku a drogériu. O druhé miesto sa podelili parfumy (34 %) a knihy (34 %). Nasleduje bielizeň ako ponožky, pyžamá, spodná bielizeň s 31 %. Obľúbené stavebnice LEGO obsadili 9. miesto s 11 %. Zaujímavým zistím napríklad je, že až 15 % mužov nenakupuje darčeky svojim blízkym dospelým vôbec.
Koľko Slováci investujú do vianočných darčekov?
Z tlačovej správy hodnotiacej výsledky prieskumu vyplýva, že najčastejšie sa hodnota darov pohybuje v rozsahu 51 -100 eur. Celková priemerná hodnota vianočného daru však siaha až do výšky 120 eur. 40 % Slovákov ešte stále na nákup vianočných darčekov uprednostní kamenný obchod a len 26 % nakupuje výhradne online.