V minulom diele sme sa v našom článkovom seriáli venovali čašníkom a čašníčkam zo Slovenska. Zamestnancov z konkrétneho povolania budeme hľadať vždy na našich sociálnych sieťach prostredníctvom výzvy s hashtagom #TopyZRoboty. Ak sa netrafíme práve do tvojho povolania budeme radi, keď v komentári pod takýmto príspevkom označíš známeho, ktorý má z tejto práce kopec zážitkov. Všetky výzvy budú spracované v článku.
Dnešný diel vám bližšie priblíži prácu slovenských predavačov a predavačiek, s ktorými prichádza dennodenne do kontaktu každý z nás. Toto povolanie patrí určite k jedným z najrozšírenejších, keďže práve vďaka týmto ľuďom vedieme náš spokojný život po materiálnej stránke. Aj toto povolanie sa však častokrát stretáva s nepochopením zo strany zákazníkov, ktorí berú predavačov ako stroje, netolerujú nevedomosť a chcú všetko hneď.
Nie vždy však ide všetko podľa predstáv, čoho dôkazom sú aj ich najvtipnejšie a najhoršie zážitky, o ktoré sa s nami rozhodli podeliť. Zoznám sa so šikovnými ľuďmi, vďaka ktorým sa možno aj ty odhodláš zamestnať v tomto odbore, v ktorom slovo „nuda“ neexistuje! ?
Sleduj nás na sociálnych sieťach, nech ti neuniknú žiadne výzvy: Facebook | Instagram
Naty, 21 rokov
Pochádzam z malého kúpeľného mesta Dudince a už tretí rok žijem v Salzburgu, druhom najobľúbenejšom turistickom meste Rakúska, kde pracujem v gastre, momentálne v spoločnosti Starbucks. Medzi moje jediné hobby patrí spánok, keďže pracujem 50-60 hodín týždenne a niekedy nemám čas ani sa vy*rať :D. No niet sa na čo sťažovať, svoju prácu milujem a od budúceho roka budem mať na starosti svoj vlastný Starbucks (rodina a priatelia už vedia, že ma potom nikdy v živote neuvidia :D).
Najvtipnejší zážitok: Keďže pracujem v centre mesta, chodí k nám veľmi veľa turistov – rôzne národnosti aj divní ľudia :D. Napísať ich meno na pohár správne je niekedy fakt umenie, a preto ich aj s pár kolagovcami naschvál píšeme nesprávne alebo vtipne. Napríklad, keď prišiel týpek a povedal: “My name is Marc with C“, tak som mu na pohár napísala CARK :D. Potom sa zákazníci chodia často sťažovať, že si nemôžu fotiť poháre na Instagram :D.
Najhorší zážitok: Keď si u nás pani objednala kávu s mliekom bez laktózy a ja som jej ho omylom spravila s normálnym nízkotučným mliekom, lebo som jej nerozumela. Dostala veľmi silnú alergickú reakciu a niekoľko dní musela ostať v nemocnici. Po návrate z nemocnice súdila Starbucks a moju osobu, ale dopadlo to našťastie len nejakým mimosúdnym odškodnením a poukážkou na niekoľko tisíc eur ku nám 😀
Instagram: slovakianbeast5006
Patrícia, 22 rokov
Popri štúdiu chémie som vystriedala viacero brigád, no posledný rok som v McDonald’s, kde robím za pokladňou, ale aj v kuchyni. Išla som tam za sestrou – dvojičkou, ktorá študuje spolu so mnou. Niekedy je to ozaj náročné a musím až utekať, aby som obslúžila zákazníkov čo najskôr, ale vždy sa nájdu aj takí, ktorí by boli radšej, keby bolo všetko hneď a sú potom nepríjemní…
Najvtipnejší zážitok: Keď sme mali BBQ sezónu sa nás zákazník spýtal, či sú naše BBQ krídelká kuracie alebo bravčové :D. Ešte dodnes si z toho medzi sebou uťahujeme.
Najhorší zážitok: Mekáč bol v tej chvíli maximálne preplnený a nových zákazníkov bolo až po vchodové dvere. Jedna pani sa dostala na rad až po dlhšej chvíľke a na svoje jedlo musela samozrejme čakať, pretože pred ňou bolo asi ešte 20 objednávok. Po chvíľke po mne začala kričať, kde to má, že má v aute dieťa (vonku horúčavy, ďalšia „matka roka“) a aj po mojom kričaní do kuchyne, že to potrebujem expresne, bola na mňa pani aj naďalej nepríjemná. Ľudia často zabúdajú, že ľudia, ktorí pracujú vo fastfoodoch nie sú stroje.
Instagram: patricialickova
Klaudia, 22 rokov
Popri strednej škole som pracovala ako brigádnička v dedinskej krčmičke. Po maturite som dva roky pracovala na predajni jednej čerpacej stanice a autodoplnkov a tam, ako v každej práci s ľuďmi, písal príbehy sám život, čo veľmi dobre pozná určite každý, kto prichádza dennodenne do kontaktu s ľuďmi.
Najvtipnejší zážitok: Zákazník: „Dobrý deň, tieto prezervatívy máte len v tejto veľkosti? Lebo ja potrebujem XXL.“
Ja: „Dobrý deň, pane. Ste si istý, že ich používate na správnu časť tela?“
Alebo iný, tentokrát so zákazníčkou: „Ovocné žuvačky máte len tieto? *ukazuje na prezervatívy*„
Ja: „Dobrý deň, teta, tie by ste dlho žuvali. Vedľa v stojane máme melónové Orbit, nech sa páči 🙂„
Najhorší zážitok: Dosť veľký prúser bol, keď som sa prvý deň zaúčala a zákazník chcel platiť kartou a na terminále sa nám zasekávala nula. Tak chudák zaplatil namiesto 10€, 100€. Našťastie však všetko dobre dopadlo a rozdiel sa mu vyplatil v hotovosti. Chvalabohu to bol jeden z tých zákazníkov, čo chápali, že pomýliť sa môže každý.
Instagram: kajy.miklas
Daniela, 22 rokov
Som veselá baba, ktorá je za každú srandu a neviem či bohužiaľ alebo chvalabohu som dostala do vienka vlastnosť, že viem na všetko dosť pohotovo a vtipne reagovať. Pracujem v predajni s elektronikou a moja práca nie je rozhodne žiaden stereotyp, pretože každý deň príde iný magor :D. Ale zas aby som nekrivdila všetkým, chodia aj milí ľudia 🙂
Najvtipnejší zážitok: Jedna pani ma raz požiadala, či jej viem stočiť otáčky na pračke, lebo ona nechce 1400-otáčkovú. Pohotovo som ju poslala do neďalekého najznámejšieho slovenského autobazáru, že tam majú so stáčaním skúsenosti :D. Pani sa aj celkom pobavila.
Najhorší zážitok: So zákazníkmi bývajú často patálie, hlavne keď na mňa začnú hučať, prečo im na základe ich slovného opisu alebo nebodaj nákresu, neviem poradiť, akú majú kúpiť žiarovku. Však majú doma modrú lampu, ako to, že neviem, aké žiarovky tam idú :D.
Instagram: dadula.jancova
Daniela, 21 rokov
Ako predavačka pracujem už dva roky, prvý rok ako brigádnička a teraz na trvalý pracovný pomer v papiernictve Ševt. Dostala som sa sem hneď po škole vďaka tomu, že som bola asi tá najlepšia voľba medzi starou babkou a nejakou psychopatkou (ževraj :D). Práca ma niekedy baví viac, inokedy menej, no tak to má asi takmer každý. U mňa to závisí najmä odo dňa a zákazníkov, s ktorým prídem do kontaktu.
Najvtipnejší zážitok: Najvtipnejší bol raz jeden pán, ktorý mal okolo 45 rokov a vyzeral celkom normálne, pokiaľ sa nezačal predkláňať a ukazovať svoje maskáčové tangá, vytiahnuté až do polky chrbta. Popritom sa na mňa pozeral, či si ho všímam. Po polhodine si vybral nejaký zápisník a pero, prišiel ku pokladni, zaplatil a spýtal sa ma, či sa mi páčia jeho tangá. Iba som sa smiala :D.
Najhorší zážitok: Vždy mi vedia pokaziť deň staré babky, ktoré pri všetkom mudrujú a ľudia, ktorí nás chcú vrátením tovaru ošklbať o peniaze. Robíme aj prefocovanie a vždy sa musíme pýtať, či si budú zákazníci papiere prefocovať sami alebo s obsluhou, lebo tam je iná suma. Jedna babka sa na mňa oborila, že ona s tým nevie pracovať a či by som ja, keby som prišla ku nej domov, vedela pracovať s jej bojlerom a opraviť jej ho.
Zuzi, 28 rokov
V obchode pracujem už skoro 10 rokov a prešla som si všetkými možnými pozíciami. Momentálne mám na starosti 3 predajne. Začínala som ako brigádnička popri vysokej skole v predajni s oblečením, kde sa nám stávalo skutočne všeličo.
Najvtipnejší zážitok: Vonku práve zúrila najhoršia búrka za posledné storočie, vyplo elektrinu v celom obchodnom centre, všade tma ako v rohu, všetci v panike utekajú von a v tom sa pri pokladni zjaví pani a pýta sa: „Pri ktorej pokladni môžem zaplatiť?“ 😀
Najhorší zážitok: Okrem zákazníkov, ktorí chceli za každú neuznanú reklamáciu volať Markízu, JOJku, či SOIku a samozrejme všetci boli právnici :D, sú to určite zážitky nechutného charakteru, kedy sme v kabínkach nachádzali použité plienky, vložky a neraz aj zvyšky semena.
Instagram: zuzi_j
Barbora, 23 rokov
Popri štúdiu psychológie som pracovala ako brigádnička na pokladni v Tescu. Pri všetkej úcte, keby som chcela, o zákazníkoch by som mohla napísať aj 4 diplomovky na tému mentálne poruchy a subnormy :D. Pracovala som tam celé leto a teda verte mi, že toto je len zlomok z príhod, čo som tam zažila a keby som opísala všetko, bol by poriadne rozsiahly článok.
Najvtipnejší zážitok: Sedím na pokladni v supermarkete, blokujem, dvihnem hlavu a pánovi na ramene sedel holub. Pozerám, hovorím mu: „Prepáčte, čo to má znamenať?“ a pán odpovedá: „Vy prepáčte, Štefan, no tak, pozdrav!“ a holub že: „Hrkuuu“. Fakt som nevedela, či som už prepracovaná alebo čo 😀
Najhorší zážitok: Keď za mnou prišiel pán, 100-ročný SBSkár, vraj mu nejde internet na mobile a potrebuje dokúpiť dáta, no on to nevie… Vezmem mobil do ruky a starý pán tam mal pootvárané také pikantné videá, že by sa z nich červenal aj Robino Rosenberg
Instagram: barbora_c
Peter, 28 rokov
Práca v elektre bola moja prvá práca po nevydarenom štúdiu vysokej školy, odbor dopravy. Po tejto skúsenosti, kde som sa z predavača vypracoval na zástupcu vedúceho pobočky, som odišiel do firmy s autodielmi, kde som pracoval ako vedúci predajne. Po 4 rokoch v obchode som odišiel do zahraničia, kde pracujem v kuriérskej spoločnosti.
Najvtipnejší zážitok: Robil som v elektre a ľudia za mnou chodili často s otázkou: „Vložky do topánok máte?“.
Najhorší zážitok: Pre mňa je to vtipná príhoda, no niekto to nemusí zobrať až tak s humorom. Naše elektro sa nachádzalo oproti krematóriu. Po predajni sa prechádzala jedna pani, zjavne na dôchodku a vyzerala, že potrebuje pomôcť. Pristúpil som k nej s otázkou: „Môžem vám poradiť? Pomôcť?“. Jej odpoveď znela: „Aaaale kdeže, len hľadám dedka“. No a samozrejme ja pohotovo: „To musíte cez ulicu, oproti“ :D.
Instagram: pepepicko
Róbert, 27 rokov
Som z Popradu a v elektre som začal pracovať ako predavač pred 3 rokmi. Po menšej pauze som sa vrátil ako zástupca vedúceho predajne, takže som riešil predaj, aj reklamácie. Táto práca ma baví, pretože som mal vždy blízko ku technike. Je to skvelé aj z pohľadu stereotypu, ktorý tu nehrozí, pretože každý deň ma nas*rie niekto iný, či už niekto z personálu, alebo zákazník. Konflikty, nadávky, urážanie, volanie Janka Tribulu, lampárne a SOIky je na dennom poriadku, takže niekedy chodím domov ako vygrcnutý rezanec psychicky aj fyzicky, pretože tú 120 kg americkú chladničku musí niekto naskladniť, vybaliť a aj vystaviť.
Najvtipnejší zážitok: Najvtipnejšia príhoda sa vyberá ťažko – zažívam ich veľké množstvo, od skomolenín, či má ta veža brutus (bluetooth) až po baterky do róbertka.
Najhorší zážitok: Zákazník reklamoval telefón, nedoniesol však kompletné príslušenstvo, čo je podmienka a servis nám ho vrátil. Pán teda prišiel na predajňu, ale stratil reklamačný protokol, čo je doklad, ktorý musí mať, takže som ho poprosil, aby mi doniesol aspoň to príslušenstvo a doklad si dorobím. Na druhý deň prišiel znovu, že doklad našiel, ale príslušenstvo nemá, pretože ho vyhodil. Keď som mu oznámil, že bez toho ďalej reklamáciu nedokončíme, začal po mne zjapať, nadávať a v skratke skončilo to tým, že na mňa podal sťažnosť, ktorú okorenil o pár vymyslených udalostí, ako napr. že som si ho natáčal na mobil a provokoval ho. Po tomto incidente som šéfovi vysvetlil ako to skutočne bolo a ak sa budú z toho vyvodzovať dôsledky, podávam na pána trestné oznámenie za ohováranie. Odvtedy sa to už ďalej neriešilo.
Instagram: hobertraladej
Darina, 27 rokov
Pracujem v záhradníctve a preto dobre viem, že práca s ľuďmi je niekedy poriadne náročná. Sama som sa jej chcela vyhnúť, ale zase vďaka zákazníkom človek nezažíva stereotyp. Vždy môžu niečím prekvapiť, či už v dobrom alebo v zlom. Ale z mojich skúsenosti väčšinou v dobrom :).
Najvtipnejší zážitok: Stromčeky máme uložené v kójach s pieskom. Obsluhovala som jedného pána, keď na mňa druhý kričí: „Môžem si ho vytiahnuť?“. A ja mu na to pohotovo: „Počkajte, prídem za vami a vytiahnem vám ho“. Až keď pán, ktorého som obsluhovala očervenel ako paprika mi doplo, ako to krásne vyznelo.
Najhorší zážitok: Nakupoval u nás pán so svojím synom a ja som si nejako nevšimla, že chalan má rečovú vadu. Chcel odo mňa nejakú odrodu “haijom” a ja som o takom niečom nikdy nepočula. Oni však na mne nástojili, že to máme. Po tom, ako som sa štvrtýkrát opýtala, akú odrodu majú vlastne na mysli a odpovedal mi stále rovnako som sa začala cítiť trápne. Očervenela som a musela som vyzerať zúfalo, lebo sme na seba všetci traja pozerali dosť zvláštne :D. Na ďalšie opýtanie povedal, že je to jabloň, tak som zo seba v sekunde začala chŕliť všetky odrody, ktoré sme mali, až ma pri jednej zastavili a mne padol kameň zo srdca, lebo som konečne pochopila, čo chcú. Bola to jabloň starkrimson. Nakoniec boli aj celkom spokojní a kúpili aj ďalšie stromy.
Gabriel, 26 rokov
Čo sa týka mojej práce, najviac zážitkov som si odniesol z obchodného centra ako predajca. Vlastne po ukončení školy som pracoval ako v kancelárii, tak aj v teréne a teraz už niekoľko rokov podnikám. Dá sa povedať, že s ľuďmi prichádzam do kontaktu stále. Práca s ľuďmi je občas vtipná, inokedy náročná…ak svoju prácu milujete, nie je čo riešiť :).
Najvtipnejší zážitok: Pracoval som ako predavač v obchode s obuvou. Prišiel k nám na predajňu taký vyšší pán, vyzeral ako rocker. V prednej časti si obhliadal dámske kožené čižmy, a tak som prišiel k nemu, či mu môžem pomôcť. Povedal áno, vraj potrebuje hnedé, vysoké čižmy, ktoré by mali vzadu gumku, aby sa dali dobre roztiahnuť. Hovorím mu, že je škoda, že tam neprišiel so ženou, hneď by sme to aj vyskúšali. On na to, že to nie je pre ženu ale pre neho. Povedal som mu, že táto časť obchodu je dámska a vzadu nájde pánsku obuv, na čo mi odpovedal, že on to vie :D. Zaskočený som mu povedal, že ak by ešte niečo potreboval, nech ma zavolá a odišiel som. O pár minút vidím, ako stojí pri pokladni a kupuje si dámske čižmy 😀
Najhorší zážitok: Teraz to možno príde každému vtipné, ale v tom čase som sa cítil hrozne. Bol už predvianočný čas, v obchodoch bolo viac zákazníkov a po celom dni sa cítil človek ešte viac unavený. K pokladni prišla slečna, že chce reklamovať topánky, vytiahol som formulár a samozrejme som sa hneď pýtal na meno. Počul som „Klitorisová“, akosi som v tom vôbec nevidel pointu ani zmysel, tak som to meno napísal do formulára a išiel som sa pýtať na ďalšie informácie. Ona sa pozrela na papier, zrejme či som to meno napísal správne, a hneď sa na mňa pozrela a povedala: „Prosím?!“. Vzala mi ten formulár a napísala MORISOVÁ! Najhoršie na tom bolo, že formulár bolo potrebné dokončiť 😀
Instagram: loch.gabriel
Robo, 22 rokov
V obchode pracujem tri roky, z toho žijem už dva v Londýne. Táto práca ma baví až natoľko, že si chcem v obore spraviť kariéru. Na Slovensku som pracoval v Lidli, tu v UK som skúsil Lidl a teraz som už dlhšiu dobu v ALDI (rovnaký obchod ako Lidl).
Najvtipnejší zážitok: Vždy, už stereotypne, po nablokovaní poviem čiastku a po zaplatení zaprajem pekný deň “have a nice day”… Raz som blokoval na kase dvoch týpkov, držali sa za ruky, čiže mi bolo jasné, že sú párik. Asi som bol myšlienkami niekde inde, ale keď som ich doblokoval a zaplatili, tak namiesto “have a nice day” som zadrel „have a nice gay“ :D. Ostal som červený ako paprika a obidvaja sa začali smiať 😀
Najhorší zážitok: Asi najhoršia spomienka z práce alebo teda trapas bol, keď som s asi dvojmetrovou paletou tovaru išiel po predajni, trochu som neodhadol zákrutu a celá paleta tovaru sa mi vykotila na zem. Rachot na celú predajňu a najhoršie, že hneď vedľa stál vedúci predajne aj s jeho nadriadeným. Jediné šťastie som mal, že som žiadnemu zákazníkovi neublížil. Odvtedy si dávam sakra pozor, keď behám s elektrickým paleťákom 😀
Instagram: supka753
V ďalšom článku sa budeme venovať zamestnaniu sprievodca / animátor a celkovo cestovnému ruchu. Ak medzi nich patríš a máš množstvo zážitkov, o ktoré sa nehanbíš podeliť, určite nám pošli správu a nezabudni tiež pod nasledujúcim príspevkom označiť ľudí, ktorí sa živia takouto prácou. Najbližší článok bude venovaný práve im! 🙂
Pokračujeme v našom novom koncepte, v rámci ktorého budeme zbierať tie naj zážitky Slovákov a Čechov z práce. Tentokrát…
Posted by EMEFKA on Sunday, August 5, 2018
Ak ťa tento článok zaujal a chceš si prečítať predchádzajúci diel, v ktorom sme sa venovali bláznivým príhodám čašníkov a čašníčok zo Slovenska, nájdeš ho na tomto odkaze.
Titulná fotka: emefka.sk