Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Štvrtok 21.11.2024
sk
Elvíra
cz
Albert

Toto je dôvod, prečo tie najlepšie nápady prichádzajú v sprche

Asi každého štve, že mu táto odpoveď nenapadla v príhodnej chvíli.


Dnes už bežný idióm, že najlepšie nápady sa rodia pri sprchovaní, sa stal relevantným objektom skúmania. Nemôžeš poprieť, že aspoň raz ti nenapadli tie najlepšie heuréka veci v sprche. Sakra! Týmto som mal vtedy argumentovať. Že mi to skôr nenapadlo!

Zdá sa, že myseľ vstupuje do iného, ​​kreatívnejšieho stavu, keď sa pokojne sprchuješ, čo vyvoláva otázky, o ktorých ty či vedecká obec bežne neuvažuje. Až doteraz.

Nad jednotlivými krokmi sprchovania dopredu nerozmýšľaš

Tajomstvom odomknutia tejto nečakanej kreativity je pozoruhodná výzva. Keď vstúpiš do sprchy, mozog je stále zapojený a mierne aktívny. Umožňuje tvoriť nové myšlienky a riešiť rôzne problémy. Niečo podobné ako pri prechádzke, keď len automaticky kráčaš. Rovnako pri sprchovaní sa len automaticky umývaš. Nerozmýšľaš, čoho sa ako prvého dotkneš – spodok či vrch? Proste ideš.

Je to bežná nudná rutina porovnateľná so sledovaním vrenia vody na vrecúškovú polievku. Teda stredne pútavá aktivita. Čakáš, kedy to príde, ale mozog máš na voľnobeh.

nápady, sprcha, veda, prečo najlepšie nápady prichádzajú v sprche
Shutterstock

Pustili pútavé a nezáživné video a čakali, čo príde

Predchádzajúce štúdie v tejto oblasti merali len kreativitu človekamieru rozptyľovania. Nie to, ako prospešné môže byť blúdenie mysle. Výskumníci navrhli nový dizajn štúdie, v rámci ktorej boli respondenti požiadaní, aby prišli s inovatívnym novým využitím tehly alebo kancelárskej spinky.

Zatiaľ čo to robili, pozerali rôzne videá. Napríklad dvoch mužov skladajúcich bielizeň (nudné), alebo klip z filmu Keď Harry stretol Sally, v ktorom Meg Ryan imituje orgazmus v preplnenej reštaurácii (pútavejšie). Otázkou bolo, ako súvisí blúdivá myseľ s kreativitou počas nudných vs. pútavých podnetov.

Zamestnávaj myseľ, ale len jemne

Účastníkov sa bezprostredne po videu pýtali na kreatívnu úlohu, ale aj na to, ako veľmi im počas sledovania blúdili myšlienky. Zistili, že nápadov bolo podstatne viac, keď sa mozog viac túlal, ale len vtedy, keď bola úloha stredne pútavá, nie keď pozerali nudné video.

Výsledky ukázali, že pre kreativitu je prospešnejšie robiť niečo, čo mierne zapája mozog, ako niečo, čo ťa vôbec nezaujíma. V preklade, keď sa sprchuješ a automaticky vykonávaš jednotlivé činnosti bez rozmýšľania, je to menej podnetné, ako keď sa sprchuješ a rozmýšľaš, prečo má práve tento sprcháč túto farbu a tvar, alebo kedy si naposledy umýval tú pleseň v kúte a čo by na ňu zabralo najlepšie.

nápady, sprcha, veda, prečo najlepšie nápady prichádzajú v sprche
Shutterstock

Výskumníci dúfajú, že rozšíria výsledky pomocou virtuálnej reality, aby zvýšili počet situácií a z videí prešli na reálnejšie podnety, v snahe vylepšiť úroveň myslenia pre kreativitu.


Tagy:

Monika Suchá
Píšem prstami, myslím hlučným vnútorným hlasom. Atakujem zaujímavými témami, ktoré musia prilákať najskôr mňa, kým ich vyzradím druhým. Konvenčne do nich badurkujem ironický a sarkastický tone of voice.Vo voľnom čase neznášam decká, obľubujem pondelky, bad days sú nedeľky. Rada si umývam zuby a šparchám sa vatovými tyčinkami v uškách. Také uspokojujúce.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.