Dnes už bežný idióm, že najlepšie nápady sa rodia pri sprchovaní, sa stal relevantným objektom skúmania. Nemôžeš poprieť, že aspoň raz ti nenapadli tie najlepšie heuréka veci v sprche. Sakra! Týmto som mal vtedy argumentovať. Že mi to skôr nenapadlo!
Zdá sa, že myseľ vstupuje do iného, kreatívnejšieho stavu, keď sa pokojne sprchuješ, čo vyvoláva otázky, o ktorých ty či vedecká obec bežne neuvažuje. Až doteraz.
Nad jednotlivými krokmi sprchovania dopredu nerozmýšľaš
Tajomstvom odomknutia tejto nečakanej kreativity je pozoruhodná výzva. Keď vstúpiš do sprchy, mozog je stále zapojený a mierne aktívny. Umožňuje tvoriť nové myšlienky a riešiť rôzne problémy. Niečo podobné ako pri prechádzke, keď len automaticky kráčaš. Rovnako pri sprchovaní sa len automaticky umývaš. Nerozmýšľaš, čoho sa ako prvého dotkneš – spodok či vrch? Proste ideš.
Je to bežná nudná rutina porovnateľná so sledovaním vrenia vody na vrecúškovú polievku. Teda stredne pútavá aktivita. Čakáš, kedy to príde, ale mozog máš na voľnobeh.
Pustili pútavé a nezáživné video a čakali, čo príde
Predchádzajúce štúdie v tejto oblasti merali len kreativitu človeka a mieru rozptyľovania. Nie to, ako prospešné môže byť blúdenie mysle. Výskumníci navrhli nový dizajn štúdie, v rámci ktorej boli respondenti požiadaní, aby prišli s inovatívnym novým využitím tehly alebo kancelárskej spinky.
Zatiaľ čo to robili, pozerali rôzne videá. Napríklad dvoch mužov skladajúcich bielizeň (nudné), alebo klip z filmu Keď Harry stretol Sally, v ktorom Meg Ryan imituje orgazmus v preplnenej reštaurácii (pútavejšie). Otázkou bolo, ako súvisí blúdivá myseľ s kreativitou počas nudných vs. pútavých podnetov.
Zamestnávaj myseľ, ale len jemne
Účastníkov sa bezprostredne po videu pýtali na kreatívnu úlohu, ale aj na to, ako veľmi im počas sledovania blúdili myšlienky. Zistili, že nápadov bolo podstatne viac, keď sa mozog viac túlal, ale len vtedy, keď bola úloha stredne pútavá, nie keď pozerali nudné video.
Výsledky ukázali, že pre kreativitu je prospešnejšie robiť niečo, čo mierne zapája mozog, ako niečo, čo ťa vôbec nezaujíma. V preklade, keď sa sprchuješ a automaticky vykonávaš jednotlivé činnosti bez rozmýšľania, je to menej podnetné, ako keď sa sprchuješ a rozmýšľaš, prečo má práve tento sprcháč túto farbu a tvar, alebo kedy si naposledy umýval tú pleseň v kúte a čo by na ňu zabralo najlepšie.
Výskumníci dúfajú, že rozšíria výsledky pomocou virtuálnej reality, aby zvýšili počet situácií a z videí prešli na reálnejšie podnety, v snahe vylepšiť úroveň myslenia pre kreativitu.