Hovorí sa, že auto je symbolom slobody. No keď si vyberieš nesprávne, toto tvrdenie sa zrazu môže úplne otočiť. Nebude pre teba radosťou, ale zrazu sa doslova staneš jeho otrokom. Spôsobí ti stres, začneš si odopierať jedlo, dovolenky či príjemný čas s rodinou a kamarátmi. Znie to hrozivo, však? Toto je, žiaľ, realita mnohých Slovákov, ktorí spadli do tejto pasce.
Ak nechceš zahodiť do koša tisícky eur a niekoľko rokov šťastného života, pri výbere auta radšej dvakrát meraj a raz rež. Jedno neuvážené rozhodnutie ťa totiž môže stáť naozaj veľa. Aby si sa vyhol zbytočným problémom, drž sa týchto jednoduchých tipov.
Koľko by malo maximálne stáť auto?
Na Slovensku sa radi predvádzame a obľubujeme drahé autá. Stačí sa ísť pozrieť na sídlisko v tvojom meste. Človek veľakrát ledva spláca prenájom garzónky 400 € alebo žije dokonca stále u rodičov, ale na parkovisku pred panelákom mu stojí Mercedes za 40 000 €. Toto je, žiaľ, mentalita ľudí v menej rozvinutých krajinách Európy a u nás sa dodnes naplno drží.

Ak si kúpiš auto, ktoré je neprimerane drahé vzhľadom na tvoj príjem a úspory, akurát sa tak dostaneš do jednej veľkej finančnej pasce. Odborníci preto radia držať sa pravidla, že auto by malo stáť najviac 6-násobok tvojho čistého mesačného príjmu, respektíve 35 % čistého ročného príjmu. Keď sa budeš riadiť týmito číslami, máš istotu, že si nevyrobíš finančnú záťaž, ktorá ťa bude obmedzovať v šťastnom živote.
A čo auto na úver?
Teraz si možno vravíš, že auto predsa nebudeš kupovať v hotovosti za 6-násobok mesačného príjmu, aby si na naň minul všetky úspory. Radšej ho budeš splácať a vďaka tomu si môžeš dopriať niečo drahšie. Áno, aj toto je cesta, ale aj tu si treba dávať pozor na maximálnu výšku splátky.
Tá by mala byť podľa odborníkov ideálne vo výške najviac 15 % z mesačnej mzdy. Teda ak zarábaš 1000 € v čistom, splácať by si mal maximálne 150 € mesačne. Pokiaľ máš plat 2000 €, môžeš si dopriať auto, pri ktorom budeš splácať 300 € za mesiac.
S prémiovkami neriskuj
Povedzme, že máš plat 1500 € mesačne, takže ak sa budeš držať rád expertov na financie, mal by si si kúpiť auto za najviac 9000 €. Paráda, to ti vyjde na pekné 3-kové BMW z roku 2012 s 210 000 najazdenými kilometrami. Toto je však ďalšia veľmi častá chyba Slovákov. Snažíme sa kupovať autá, ktoré vyzerajú draho, prémiovo a v ktorých budeme vyzerať ako frajeri.

V skutočnosti akurát tak poriadne hazarduješ s vlastnými úsporami. BMW totiž teraz síce stojí 9000 €, ale ako nové stálo 50 000 €. A tomu zodpovedá aj servis. Zrazu príde výmena bŕzd za 800 €, kúpa nových vstrekovačov za 2 000 €, turbo za 1 500 €, oprava komplikovaného podvozka za 1 800 € a takto by sme mohli pokračovať ešte veľmi dlho. Predstav si, koľko dovoleniek si za to mohol mať. Takto máš len auto, ktoré má stále hodnotu 9 000 €, aj keď si doň nasypal niekoľko tisíc. Bežným servisom totiž hodnotu auta nezvýšiš.
Čím novšie, tým lepšie
Pokiaľ si chceš kúpiť auto rozumne, vyber si čo najmladší model s čo najnižším počtom najazdených kilometrov, aký v danej cenovej relácii zoženieš. Keď ti podľa tvojho príjmu vyjde, že by si mal mať vozidlo za najviac 10 000 €, namiesto 20-ročného jazdeného Mercedesu si kúp napríklad 6-ročný VW Polo s 90 000 kilometrami.
Pri novších a jednoduchších autách ťa nebudú strašiť opravy za tisícky eur a nepredvídateľné poruchy každý druhý mesiac. Za servis dáš pár stoviek, auto ti bude spoľahlivo slúžiť a svoje úspory vieš využiť oveľa lepšie. Na pekné dovolenky, zážitky s kamarátmi alebo investovanie. A uvidíš, tvoj život bude zrazu oveľa šťastnejší a slobodnejší.





















